Článek
Revoluce ve vyhledávačích se blíží. Zatím si na ni ještě nemůžeme sáhnout, ale je zjevně na dosah. Působí zatím jako sci-fi, ale zdá se nevyhnutelná. Vyhledávače s námi budou zkoušet komunikovat úplně jinak, než jsme byli doposud zvyklí.
„Umělá inteligence s vámi bude na každém kroku. Když budete pracovat s počítačem, bude sedět vedle vás a pomáhat vám,“ popsal novinářům svou vizi nadšený Satya Nadela, šéf firmy Microsoft.
Zahájil tak narychlo svolanou tiskovou konferenci, která o den předběhla plánované oznámení konkurenčního Googlu. A hlavní událostí bylo zapojení konverzační umělé inteligence do vyhledávače Bing.
„Umělá inteligence zcela promění nejpoužívanější software na světě: vyhledávání,“ uvedl Nadela. „Pro vyhledávání nastává nová éra. Nové paradigma. Dnešním dnem začal závod a my v tom závodě poběžíme – a poběžíme rychle.“
Jak bude vypadat nový Bing?
Hlavní představená změna se týká vyhledávače Bing.com. Ten má být vybaven vyhledáváním nové generace. „Ne, opravdu myslím nové generace,“ odmítl se smíchem Yusuf Mehdi, viceprezident Microsoftu, ochotnou nabídku kancelářské sponky „Clippy“.
Myšlenka je ale v zásadě podobná, jen je postavená na úplně nové technologii, spekuluje se, že půjde o očekávané GPT-4 od společnosti OpenAI. Zatímco dříve měl asistent v zásobě jen několik předem připravených odpovědí, nová generace asistenta bude umět odpovědi napsat úplně sama. Přímo na míru každému dotazu.
Asistent pojmenovaný „Bing Chat“ bude schován na pravé straně vyhledávače Bing. Ve chvíli, kdy má na položený dotaz co říci (nebo když jej kliknutím vyvoláte), otevře se okno s jeho postupně generovanou odpovědí.
Vlevo vidíte klasické výsledky vyhledávání Bing. Novinku vidíte vpravo: jde o odpověď vygenerovanou velkým jazykovým modelem z dílny OpenAI. S touto firmou Microsoft intenzivně spolupracuje a investoval do ní miliardy dolarů.
Co umí ChatGPT?
Bezplatná služba ChatGPT je konverzační generátor textu založený na velkém jazykovém modelu GPT-3.5 a GPT-4. Uživatelé mohou s „chatbotem“ komunikovat pomocí textu, a to prakticky na jakékoli téma.
ChatGPT ohromuje tím, že umí smysluplně odpovídat, vést debaty, psát články, básně nebo eseje přesně dle zadání, generovat funkční zdrojový kód… A také pořádně kecat, jak jsme popsali v tomto článku:
V praxi lze ChatGPT využít třeba ke generování textů, psaní e-mailů, překládání, vytváření různých nápadů, programování nebo rychlé analýze a přepsání textu. Více tipů v našem článku:
V ukázce výše uživatel požádal o vegetariánské recepty. Bing mu navrhl tříchodové menu. Odpověď se v mnohém podobá proslavenému nástroji ChatGPT od OpenAI, ale je tu podstatný rozdíl.
Bing Chat umí své odpovědi „okořenit“ zdroji a odkazy na webové stránky s dalšími informacemi. V tomto případě si tak uživatel může otevřít příslušné recepty. Nebo může položit navazující dotaz a „pokec“ bude pokračovat.
„Ve 40 procentech případů lidé kliknou na odkaz ve vyhledávači, ale pak se okamžitě vrátí zpátky,“ cituje ze statistik Mehdi. „To znamená, že nenašli to, co hledali. Nyní se musejí uživatelé přizpůsobovat vyhledávači.“
Bitva o budoucnost vyhledávačů
Za posledních dvacet let jsme si zvykli na internetové vyhledávače jako na nepostradatelné pomocníky. Víme, co od nich očekávat i jak s nimi mluvit.
„Tři čtvrtiny všech dotazů na vyhledávače jsou tři slova nebo méně,“ vytáhl další statistiku Mehdi. „Ale to nás asi nepřekvapuje. Vyhledávače se za posledních dvacet let v podstatě nezměnily. Zadáte pár klíčových slov a dostanete miliony odkazů.“
Takto funguje Google, Bing, Seznam a prakticky každá vyhledávací služba. To se ale brzy změní. (Vyhledávač Seznam.cz provozuje firma Seznam, pod kterou spadá i společnost Seznam Zprávy, pozn. red.)
Microsoft věří, že je čas na změnu a že oni mohou tuto změnu přinést. „Existují vyhledávače, které umožňují prohledávat různé části webu. A nově se objevila zcela nová kategorie generativních nástrojů a ty jsou také skvělé,“ vyjmenovává Mehdi. „Ale co kdyby to šlo spojit? To jsme udělali my s naším novým Bingem.“
„Pokorně o tom přemýšlíme jako o nové generaci vyhledávání a prohlížení webu. Chystáme se představit celkový zážitek: vyhledávač, webový prohlížeč a konverzační nástroj, to vše prošpikované umělou inteligencí,“ uvedl Mehdi. „Výsledkem by mělo být něco, čemu říkáme váš kopilot, spolupracovník na webu.“
Chceme, aby se výhody neuronových sítí dostaly k co nejvíce lidem. Proto jsme se dali dohromady s Microsoftem.
Pojem kopilot je podle něj klíčový. „Věříme v posilující povahu umělé inteligence, ve které máte vy jako jednotlivec hlavní slovo,“ vyjmenovává Mehdi. „Pro nás to znamená snahu odemknout radost z objevování, zázrak tvoření a celkové posílení vašich schopností, které plyne z možnosti využívat veškeré vědění světa.“
„Je to fantastická integrace a ta hloubka vám nedojde, dokud to nevyzkoušíte,“ myslí si Sam Altman, šéf firmy OpenAI, které Microsoft za tyto inovace do značné míry vděčí. „Jsme rádi, že Microsoft sdílí naše hodnoty a vytváří s námi umělou inteligenci, která je bezpečná a bude mít velmi pozitivní dopady na společnost.“
Také OpenAI vděčí Microsoftu za mnohé, především za finanční injekci, dále pak za serverovou infrastrukturu, která umožňuje běh projektů jako ChatGPT. „Chceme, aby se výhody využívání neuronových sítí dostaly k co nejvíce lidem, a proto jsme se dali dohromady s Microsoftem.“
Bing nemá co ztratit, jen získat
Microsoft představil svůj vyhledávač Bing s velkou slávou v roce 2009, ale přes masivní kampaň se Bing nikdy výrazně neprosadil. Zatímco Google podle statistik globálnímu vyhledávání dominuje, v pořadí druhý Bing obsluhuje jen něco málo přes tři procenta vyhledávání. Ani na domácí půdě to není o moc lepší, v USA Bing dosáhne jen tak tak na sedm procent.
Zvědavost může v následujících týdnech přitáhnout řadu uživatelů, aby „nový Bing“ vyzkoušeli. Zatím na stránce najdou jen předem vybrané ukázky.
Podívejte se na ukázky:
Microsoft však nepokrytě doufá, že tato zvědavost zároveň pomůže ukázat možnosti „klasického“ vyhledávače Bing. Softwarová firma Microsoft nikdy nedokázala pořádně naskočit do rozjetého vlaku mobilních operačních systémů a aplikací. Věří však, že díky přimíchání „tajné ingredience“ dostane u uživatelů novou šanci.
Dokonce nabízí fanouškům, že když si prohlížeč Edge a vyhledávač Bing nastaví jako výchozí, poskočí tím v listině zájemců nahoru a budou tak moci Bing Chat vyzkoušet dříve. Zatím je totiž dostupný pouze na pozvánky.
Google v této nové bitvě rozhodně nechce hrát druhé housle. Už v úterý představil šéf Googlu Sundar Pichai novinku jménem Bard, což je rovněž konverzační neuronová síť schopná konverzace. A na dnešní tiskové konferenci má představit další propojení AI s vyhledáváním.
Na tiskové konferenci zaznělo hodně ukázek toho, co vše dělá OpenAI a Microsoft pro to, aby nedocházelo ke zneužívání generátoru. Bing Chat například odmítne generovat dopis, který apeluje na legislativní změnu, aby se předešlo ovlivňování politiky. „S tímto produktem jsme šli ve vývoji přístupů k detekci a zmírňování rizik dál než kdykoli předtím,“ řekla Sarah Birdová, vedoucí oddělení AI pro cloudovou část Microsoft Azure.
Obloukem se však zatím Microsoft i Google vyhýbají otázce, jaké dopady bude mít nová technologie na web jako takový. V současnosti řada webů existuje jen díky tomu, že jim vyhledávače přivádějí návštěvnost. Tu pak web může zužitkovat – zobrazí reklamu, nabídne předplatné, získá sledující fanoušky…
Jenže když odpadne potřeba kamkoli klikat, odpadne i část příjmů milionů webů a jejich tvůrců. A tím i část zdrojů informací, na kterých se neuronové sítě trénují a ze kterých čerpají. Může dojít k dalšímu narušení vztahu mezi vyhledávači a tvůrci obsahu. Stejně tak nové nástroje naruší celou řadu dalších „zavedených“ procesů.
Jakou cenu má kreativita ve světě, kde může být každý „strojově kreativní“ na pár kliků? Jak se budeme dívat na text, u kterého si nemůžeme být jistí, že jej napsal člověk?
Google i Microsoft jsou nyní uprostřed bitvy. Na hledání rovnováhy je teď – když ještě ani nevíme, jak vlastně běžní uživatelé tyto novinky přijmou – ještě příliš brzy. A zároveň pozdě.