Článek
Nedávno Google oznámil definitivní ukončení jejich bezplatné možnosti používat na vlastní doméně nástroje ze stáje Google: Gmail, Google Dokumenty, Google Kalendář, Spreadsheets atd. Tato nabídka byla pro uživatele zdarma od roku 2006, tehdy pod názvem Aplikace Google pro vaši doménu, od roku 2016 jako G Suite.
Zájemcům, kteří chtějí kompletní služby – nyní pod názvem Google Workspace – nadále používat na vlastní doméně, nabídla společnost několik verzí předplatného, od přibližně 115 Kč za uživatele na měsíc.
Kromě toho ale nyní Google nabízí bezplatný přístup tak trochu zadními vrátky. Oznámil to na svém cloudovém blogu. Nejde sice o úplnou náhradu, ale některým uživatelům to může stačit.
Google nástroje, bez Gmailu
„Více než 3 miliardy uživatelů komunikují, sdílí nápady a společně pracují v Google Workspace v rámci aplikací, jako jsou Meet, Chat, Disk, Dokumenty, Tabulky, Prezentace a další,“ popisuje Kelly Widherová, viceprezidentka pro marketing. „A počínaje dneškem zavádíme novou verzi, která má lidem pomoci přenést aplikace, které znají a rádi používají v osobním životě, do pracovního života.“
Nová nabídka – která se bude postupně uživatelům objevovat během února, u nás fungovala už dnes – je bezplatná a nevyžaduje ani uvedení platební karty. Uživatel se přihlásí k verzi Essentials Starter se svou vlastní adresou, kterou systém následně ověří. Následně si zvolí nové heslo (nejde o heslo k e-mailu).
Uživatel může následně přidat do svého týmu lidi, kteří si rovněž vytvoří účty. K dispozici mají on-line úložiště Drive (15 GB), Dokumenty, Tabulky, Prezentace, komunikační nástroj Chat a videokonference Meet.
V týmu může být u bezplatného startovacího balíčku maximálně 25 lidí. „Google Workspace Essentials Starter je určen jednotlivým týmům ve firmách, které již mají centrálně implementované jiné řešení, ale chtěli by používat aplikace Google pro spolupráci (Dokumenty, Tabulky, Disk, Prezentace) nebo komunikaci (Meet, Chat),“ vysvětluje Ivan Kutil, specialista na Google Cloud z firmy AppSatori. „Ověření vlastnictví probíhá přes e-mail, tedy ne přes změnu DNS záznamů na vlastní doméně jako dosud.“
Už dříve šlo využívat Google služby s jiným e-mailem. „Ale uživatel byl samostatnou jednotkou a svůj tým si pak musel virtuálně vytvořit: nasdílet dokumenty, vytvořit složky, vytvořit místnost na komunikaci atd.,“ dodává Kutil. „Přístup Google Workspace tento přístup sjednocuje a založením Essentials Starter vzniká prostor pro celý tým až pro 25 lidí. Jeho založením je připravené prostředí ke komunikaci a spolupráci.“
Chybí e-mail a kalendář
Nová nabídka je určena například týmům, které chtějí využívat Google nástroje v rámci firmy, ale jejich zaměstnavatel nechce toto řešení platit, například proto, že už předplácí jiné řešení od konkurence.
„Tímto krokem Google otevírá úplně nový prostor pro neoficiální nástroje na pracovišti,“ všímá si Frederic Lardinois z TechCrunch. Tomu ostatně napovídá i oficiální formulace, kterou Google zvolil při představení: zaměstnanci si „do práce mohou přinést nástroje, na které jsou zvyklí z osobních účtů“. Google tak logicky doufá, že se jeho nástroje budou používat i ve firmách, které nyní nepředplácejí jeho cloudové služby.
Může se zdát paradoxní, že jednotlivec má v rámci bezplatného účtu na Gmailu přístup ke všem těmto nástrojům, a navíc i k e-mailu (Gmail) a kalendáři (Google Calendar), což jsou dvě hlavní služby, které v Google Workspace Essential Starter chybí. Jde evidentně o způsob, jak nabídnout zaměstnancům nástroje pro spolupráci a přitom udržet nějakou klíčovou součást pouze v placené verzi. „Je to trochu trojský kůň,“ podotýká Mitchell Clark z The Verge. „Funkce nevyžaduje – dokonce ani neumožnuje – žádnou administraci, kterou firemní IT oddělení obvykle mívá pod kontrolou. Balíček Workspace Essential tedy může navyknout zaměstnance na využívání nástrojů Google.“
Podobných taktik pro „navyknutí“ týmu ostatně využívá i konkurence. Microsoft třeba nabízí základní verzi Microsoft Teams bez nutnosti měsíční platby a za příplatek pak přidává další nástroje.