Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Měla to být sociální síť, na které bude panovat úplná a 100% svoboda slova. Tak o nové sociální síti – nazvané Truth Social, tedy něco jako Pravda Společná – mluvil její duchovní otec a proponent Donald Trump, bývalý prezident USA.
Ve skutečnosti na Truth Social nyní nepřispívá ani on sám. Svůj první a poslední krátký příspěvek napsal na síť při jejím spuštění: „Připravte se. Brzy se potkáte se svým oblíbeným prezidentem.“
Od spuštění 21. února ale Trump na svůj profil na Truth Social nic nenapsal. V soukromí Trump podle zdrojů Washington Post vyjádřil hněv nad tím, že se síti nedaří lépe. Uvažuje dokonce o tom, že by namísto vlastní sítě – založené jeho společností Trump Media and Technology Group – využil konkurenční „konzervativní“ sítě Gettr.
To by pro Truth Social, jejíž uživatelé se do značné míry rekrutují právě z řad skalních fanoušků bývalého prezidenta, mohla být těžká rána. Ale byla by jen jednou z mnoha. Od svého spuštění totiž nová sociální síť selhala prakticky ve všem, co její vedení slíbilo.
Milion lidí na čekací listině
Začátek byl přitom optimistický. První den si aplikaci zkusilo z Apple Store stáhnout přibližně 200 tisíc lidí. Mnozí z nich ale hned po stažení narazili na problém: nemohli se přihlásit. Jako kdyby systém nebyl na zájem vůbec připraven. Napřed aplikace nefungovala vůbec.
Pak se věci pohnuly a síť začala postupně lidi pouštět dále. Tempo bylo ale velmi pomalé a na čekací listině je tento týden přes milion lidí. To je zřejmě násobně více, než kolik jich aplikaci aktuálně používá. Pokud tedy chtěl někdo v únoru aplikaci vyzkoušet, musel čekat až do půlky března, než si vůbec mohl založit profil.
To logicky vede k tomu, že zájem o stažení aplikace upadá, místo aby narůstal. Z prestižního žebříčku nejstahovanějších aplikací se Truth Social propadl hluboko mimo TOP 10. Nedokázal tak využít prvotní nadšení uživatelů k raketovému startu.
Globální síť, ale jen pro některé Američany
Pokud byste chtěli síť sami vyzkoušet, máte nejspíše smůlu. Přestože úvodní stránka označuje za cíl „otevřenou, svobodnou, férovou globální konverzaci“, hned vzápětí tuto celosvětovost popírá. V současné době je totiž aplikace dostupná jen pro americké uživatele.
A navíc jen pro uživatele s iPhonem. Nejenže nemá verzi pro Android (to u nových amerických aplikací není až tak neobvyklé), ale dokonce nemá ani verzi pro web. To je mnohem větší problém. Znamená to, že dosah příspěvků – provozovatelé nazývají každý příspěvek trochu neprakticky „pravdou“ (truth) – je nesmírně omezený. Nikdo například nemůže na příspěvek odkázat, vložit do jiné webové stránky nebo si jej zobrazit v prohlížeči. Právě tato možnost přitom pomohla vyrůst Twitteru, který v mnohém sloužil jako předloha pro Truth Social.
Nelze se tak divit Trumpovi, že je se sítí nespokojen. Na Twitteru měl přes 70 milionů sledujících, na Truth Social necelý milion. A co se týče aktivních uživatelů, bude propad ještě mnohem větší.
K čemu by Trumpovi byla sociální síť?
Od začátku bylo ostatně jasné, že Trump novou síť zakládá především proto, že byl vykázán ze svého oblíbeného Twitteru. Opakoval tam totiž své lživé výroky o „ukradených volbách“ dokonce i poté, co jeho příznivci zaútočili na americký Kapitol s cílem narušit certifikaci voleb. Trumpův účet zrušily i další velké on-line platformy, včetně Facebooku.
Donald Trump se několikrát pokoušel dostat na mainstreamové sítě zpátky. Na jaře 2021 s velkou pompou spustil „svou vlastní sociální platformu“, ale ukázalo se, že je to jen blog, navíc bez jakékoli možnosti diskutovat. Trump tam psal své krátké příspěvky, které vzhledem i délkou připomínaly jeho tweety, ale nikdo jiný na tuto platformu přispívat nemohl ani tyto příspěvky nemohl „srdíčkovat“ či jinak ocenit. Není divu, že s takovým nedostatkem interakce Trump nemohl být spokojen.
Trumpova přítomnost na sociálních sítích přitom byla jeho velkou zbraní v politickém i mediálním boji. Jedním tweetem dokázal spustit lavinu reportáží, rozpoutat bouři protipříspěvků a dostat prakticky jakoukoli agendu do hlavního zpravodajství všech amerických televizních stanic.
Loni v říjnu Trumpova mediální společnost oznámila, že v první čtvrtině roku 2022 spustí vlastní sociální síť. „Vytvořil jsem TRUTH Social a (společnost) Trump Media & Technology Group, abych se postavil tyranii velkých technologických společností,“ citovala tisková zpráva Trumpa. „Žijeme ve světě, kde má Taliban na Twitteru své zastoupení, ale váš oblíbený americký prezident byl umlčen. To je nepřijatelné.“
Vedení platformy i celé společnosti se chopil republikánský kongresman Devin Nunes. Dokonce kvůli tomu rezignoval na svůj post. Od té doby je Nunes častým hostem v Trumpově floridském letovisku Mar-a-Lago. Do čela společnosti dosadil své vlastní lidi, což pravděpodobně vedlo dva vysoce postavené členy dřívějšího vedení k odchodu. K problémům sítě se tak přidala výměna šéfa vývoje a šéfky právního oddělení.
Nedá se ale říci, že by sociální síť Trumpovi k ničemu nebyla. I kdyby byla neúspěšná coby komunikační platforma, může být zdrojem e-mailů a telefonních čísel, která lze využít při oslovení pro výběr peněz. Republikáni na Trumpa a jeho úctyhodnou schopnost vytáhnout z lidí peníze spoléhají i při financování dalších důležitých voleb. Lednový výsledek ukazuje, že Trumpovo „fundraisingové konto“ nabobtnalo na 108 milionů dolarů, zatímco celá republikánská strana má na účtu sotva polovinu. Trump ale samozřejmě může vybrané peníze utratit i jinak, než by chtěli republikáni.
Bez cenzury? Zavádějící příspěvky mažeme!
A jak tedy vypadá samotná síť? Pokud uživatel propluje sérií překážek a počká si pár týdnů, může dostat e-mail s potvrzením, že je jeho profil na Truth Social připravený k používání. A co ho tam čeká?
„Republikánští představitelé Sněmovny reprezentantů jsou na platformě s červenými ‚zaškrtávátky‘ místo modrých na Twitteru. Vlastně to celé vypadá podobně jako na Twitteru, s tzv. pravdami místo tweety; jediné rozdíly jsou v nedostatku funkcí a uživatelů,“ všímá si novinář Dana Milbank. Když vyhledával mezi aktuálními příspěvky o válce na Ukrajině, našel zde všechny možné konspirační teorie i ruskou propagandu.
Ty stejné by nejspíše našel i na Twitteru. To ostatně zaznamenalo více komentátorů: řada osobností nebo médií na Truth Social jen kopíruje text příspěvků publikovaných na svých jiných profilech.
A teze o tom, že by snad Truth Social byla místem bez moderování obsahu, vzala za své hned pár dní po spuštění. Síť mimo jiné mazala obsah, který zesměšňoval šéfa platformy Nunese. Bývalý kongresman se již dříve soudil s lidmi, kteří jej na jiných sociálních sítích parodovali, bylo tedy asi naivní očekávat, že by je na své síti nechal to samé dělat beztrestně. Jednoznačně tak ale ukázal, že Truth Social nebude síť pro zastánce úplné a neomezené svobody slova.
Na „cenzuru“ si stěžoval i Roger Stone, republikánský lobbista a dlouhodobý podporovatel Donalda Trumpa, později ale svá slova zmírnil a označil skrytí jeho obsahu za technickou chybu. Je ale zřejmé, že ani skalní fanoušci Trumpa nejsou z jeho sítě nadšení. Zvlášť když hlavní hvězda večera – sám exprezident – na síti nic nepublikuje.
Už od začátku bylo ale jasné, že teze o „neomezené svobodě slova“ nemůže na žádné větší sociální síti fungovat. Bez moderování obsahu by se každá platforma stala smetištěm spamu, opakovaných zpráv a falešného obsahu. Takže jde nakonec vždy hlavně o to, jak se pravidla nastaví a komu to vyhovuje. V tomto je Truth Social technicky vzato ještě o něco přísnější než třeba Twitter. Na Trumpově platfromě platí „zákaz publikace nepravdivého, nepřesného nebo zavádějícícho obsahu“. Což je zjevně nereálné a slouží pravděpodobně spíše jako pojistka umožňující smazat prakticky cokoli, co budou moderátoři chtít smazat.
Bublina zní lákavě, ale nefunguje
Platforma Truth Social má problémy ve všech oblastech. Vedení je rozhádané, finanční zajištění nejisté (probíhá vyšetřování komise pro kontrolu cenných papírů), provoz je provázen technickými problémy a uživatelů je málo. Ale to vše by asi zakladatelé přetrpěli, kdyby síť plnila účel hlásné trouby Donalda Trumpa a dalších konzervativních osobností.
Jenže nedostatek uživatelů a nemožnost sdílet obsah mimo iPhonovou aplikaci, vede k tomu, že síť neslouží k opakování Trumpových (ani žádných jiných) slov. To je ostatně problém všech platforem, které na nespokojené konzervativní uživatele cílí: Parlet, Gettr, Gab, Rumble a další. Vytvářejí „komnatu ozvěn“, ve které se sice rozléhají názory konzervativců, ale nepřicházejí do střetu s jakoukoli opozicí. To může působit pohodlně, ve skutečnosti to ale vede k nudným výměnám.
Sociální sítě jako Facebook a Twitter do značné míry žijí z neustálých šarvátek, hádek, reakcí na reakce a každodenních kontroverzí. Pokud tyto konflikty chybí, lze sice konverzaci vést k nějakému vystupňování nebo radikalizaci, chybí ale pravidelný přísun „paliva“.
Zaznamenaly to už dříve vlivní konzervativci, kteří se přesunuli na zmíněné alternativní sítě jako Gab, Gettr a Rumble. „Tito influenceři dříve pozorovali stabilní růst fanoušků na Twitteru a dalších velkých platformách, které šířily jejich sdělení širokému publiku,“ ukazuje analýza Washington Post. „Po přechodu na specializované weby se jim ale obvykle nedařilo získávat nové sledující. Ne takové, kteří již nebyli jejich angažovanými fanoušky.“ Podle citovaných odborníků může být důvodem třeba to, že tyto stránky kladou velký důraz právě na politiku, přitom velká část normální debaty na sociálních sítí se politiky vůbec týkat nemusí. O tyto interakce – a lidi, pro které jsou důležité – pak síť zaměřená primárně na politiku zcela přichází.
Nedostatek zaujatých uživatelů pak vede ke sníženému dosahu příspěvků. A to znovu vede k omezení počtu interakcí. Z hlediska hlavní cílové skupiny, tedy amerických konzervativních osobností, tak chybí hlavní motivace, proč vůbec do svého profilu na Truth Social investovat čas a energii.
Nakonec se tedy nemůžeme divit Trumpovi, že na svou vlastní sociální síť nepřispívá. I kdyby všichni aktuální uživatelé jeho příspěvek sdíleli, jeho dosah mimo skalní fanouškovskou základnu by byl minimální.