Hlavní obsah

Influencer trumfl Disney. Vyrobil vysouvací světelný meč

Influencer trumfl Disney. Sám vyrobil realistický vysouvací světelný meč.Video: Jan Marek

Mít světelný meč, který vypadá jako z filmu a jeho čepel se vysouvá z jílce, je snem každého fanouška Star Wars. Disney to ví a už se to chystá zpeněžit. Zřejmě ho ale předběhl youtuber.

Článek

Mladý singapurský influencer Jacob Uy má nakročeno k tomu, aby předběhl nadnárodní zábavní a mediální konglomerát Disney.

Známé studio roky vyvíjí dosud nejrealističtější repliku světelného meče z kultovního světa Hvězdných válek. Hlavní předností, po které touží řada fanoušků, je, že se jeho zářící čepel dokáže vysunout z jílce a opět i zasunout - stejně jako ve filmech. Do prodeje se však meče ještě nedostaly.

Informace včetně detailů o konstrukci realistického lightsaberu a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Uy, který vystupuje pod aliasem HeroTech, začal na vlastní replice světelného meče pracovat krátce potom, co Disney zasouvací světelný meč poprvé ukázal na veřejnosti. A už se také prezentuje několikátým prototypem. Kvůli licencování a patentům jej nicméně sám nemůže prodávat. Našel ale jinou cestu, jak na světelném meči vydělat.

Jak se vyvíjel oficiální meč a co nabízí youtuber?

Současný majitel franšízy Star Wars, Disney, odhalil repliku světelného meče před čtyřmi lety ke 4. květnu, což je neformální svátek fanoušků Hvězdných válek. V roce 2023 jej pak poprvé na veřejnosti ukázali ředitel zábavních parků Disney Josh D’Amaro a jeho vedoucí výzkumu a vývoje Leslie Evansová.

„Museli jsme toho vyladit hodně. Sytost barvy, svítivost, zvuk. A bylo toho dost, co jsme museli nacpat do malého jílce. Museli jsme dokonce postavit vlastní spektrální pec, abychom vyrobili materiál na čepel,“ prohlásila Leslie Evansová na fanouškovském setkání. 

Zřejmě ale řekla více, než měla. „Leslie, takhle všechno prozradíš,“ brzdil ji D’Amaro. „Dobře, tady už končím, ale ještě řeknu, že náš tým vyrobil přes 100 prototypů, než se dostal k finálnímu meči,“ dodala Evansová. Záznam později Disney smazal, ale v úvodním videu tohoto článku je k vidění.

Výdělečné hračky

Realistický světelný meč od Disneyho zatím slouží pouze v zábavních parcích, což je divize, která mu loni sama vydělala přes 34 miliard dolarů, tedy skoro 800 miliard korun. To je skoro třetina celkových tržeb celého kolosu.

Začalo se ale diskutovat i o tom, že by lightsbaer mohl zamířit do prodeje, a to loni potvrdil také přímo Lanny Smoot, který je hlavním vynálezcem společnosti a držitelem více než 100 různých patentů – včetně toho na tento speciální meč. Hračky inspirované filmy jsou pro studio přitom rovněž významné, tvoří okolo šesti procent jeho tržeb.

Letos už pak také Disney svěřil propagaci meče do rukou influencerky a novinářky Cleo Abramové, která si jej i sama vyzkoušela – její dvě videa z března nasbírala dosud skoro devět milionů zhlédnutí a Smoot v nich s ní poprvé odhalil bližší detaily jeho technologie.

„Vytvořili jsme nejrealističtější vysouvací světelný meč v historii. Náš lightsaber se rozvíjí od vnitřních motorů, které vytlačují čepel ven, a to je pro naše performery důležité, aby opravdu vypadali jako rytíři Jedi,“ říká na videu Smoot. Abramová dodává, že čepel tvoří průhledná špička, k níž jsou přichycené dva průhledné pásky, které se při vysouvání z jílce ohýbají do vydutého tvaru, aby čepel byla tuhá, a na páscích jsou programovatelné LED diody.

Smoot potvrdil, že s vysouvacím světelným mečem zatím nelze doopravdy bojovat. „Pokud je mají dva lidé, mohou se ty meče vzájemně dotknout?“ ptá se videu Abramová. „Tento není pro kontaktní boj. Máme za něj náhradu, kterou si berou naši performeři, aby s ním mohli švihat. Tento je spíše pro vysouvání a zasouvání,“ reaguje Larry Smoot.

Meč pro kutily

Zatímco Disney tak vysouvací světelný meč zatím používá ve svých zábavních parcích, ale do prodeje jej ještě nepustil, influencer Jacob Uy svou podomácku vyvinutou verzi zřejmě nabídne zájemcům dřív, než tento oficiální produkt přijde na trh.

HeroTech, kterého na sociálních sítích sledují statisíce uživatelů, v Singapuru na vysouvacím světelném meči pracuje už tři roky. Některé díly tiskne na 3D tiskárně. Původně začínal i s kovovou čepelí, ale ta se neosvědčila, a přestože narazil i na další překážky jako velikost jílce, dnes zdokonaluje už šestou a zase o kus lepší variantu.

Poslední video, kde vysvětluje, jak lightsaber postupně stavěl, nasbíralo na YouTube milion zhlédnutí za jediný týden. Ukazuje v něm i to, jaké součástky, elektroniku a mechanismy používá. Ani Jacob Uy však celý návod k sestrojení vysouvacího světelného meče nezveřejnil zadarmo. Chce na svém nápadu vydělat.

Jeho kanál na YouTube má více než 300 tisíc předplatitelů, a prakticky tak živí jeho byznys – firmu HeroTech, prostřednictvím které své vynálezy prodává. Zatím jde o jedinou položku, vynález, který před šesti lety získal desítky milionů zhlednutí a odstartoval jeho kariéru.

Jacob Uy jako první sestrojil realistické vystřelovače pavučin jako ze Spider-Mana, a protože ty nemá podle něj studio Sony Pictures licencované, může je i sám nabízet, a to skoro za 350 dolarů, tedy 7500 korun.

Realistický světelný meč by zřejmě byl výrazně dražší. S tím je ale HeroTech opatrnější, protože Smoot a Disney na vysouvací světelný meč mají patent a řešit detaily v rozdílech technologií by proti takovému gigantovi bylo riskantní. Návod na výrobu světelného meče tak nabízí svým předplatitelům.

Doporučované