Článek
„Umělá inteligence je tou nejzásadnější technologií, na které dnes pracujeme,“ napsal na blog Sundar Pichai, šéf firmy Google a Alphabet. „A otevírá nové možnosti, které by mohly výrazně zlepšit životy miliard lidí.“
Připomněl, že společnost Google je dlouhodobým průkopníkem v oblasti strojového učení. Což je – jak Pichai podotýká – nesmírně rychle se rozvíjející odvětví.
Výpočetní kapacita se v oblasti neuronových sítí zdvojnásobuje každých šest měsíců, tedy mnohem rychleji než už tak překotné tempo zrychlování počítačových procesorů. Vyjmenoval také již dříve prezentované neuronové sítě LaMDA, PaLM, Imagen a MusicLM.
Na velkém jazykovém modelu LaMDA je pak postavená nová služba Bard. Jméno odkazuje na moudrou postavu, čímž chce Google zřejmě naznačit, že důraz bude kladen na důvěryhodnost.
„Bard se snaží spojit ohromný rozsah znalostí o světě se silou, inteligencí a kreativitou našich velkých jazykových modelů,“ píše Pichai. „Čerpá informace z webu a poskytuje tak čerstvé a kvalitní odpovědi.“
Když se Barda zeptáte, jaké zajímavosti o teleskopu Jamese Webba byste mohli říct devítiletému dítěti, vytvoří pro vás odrážky uzpůsobené na míru přímo vašemu kontextu.
Zajímavé je tlačítko pro „zkontrolování“ (Check it), z ukázky není jasné, kam přesně povede. Doufejme, že na původní zdroje. Tak to dělá například konkurenční vyhledávač You.com, který je založen na podobné konverzační technologii.
Kdo čekal, že si hned po oznámení bude moci s Bardem popovídat, bude zklamaný. Šéf Googlu ve svém oznámení zmiňuje, že dnešním dnem „otevírá službu Bard k další fázi testování, které má zajistit, že bude odpovídat vysokým nárokům na kvalitu, bezpečnost a ukotvení v realitě“. Širší veřejnosti by se pak služba měla otevřít „v následujících týdnech“.
Kromě toho Pichai také ukázal, jaké další integrace „umělé inteligence“ do vyhledávače Google jsou na pořadu dne. Pokud do vyhledávacího pole zadáte velmi komplexní otázku, bude prý vyhledávač schopen nabídnout určitou syntézu dostupných poznatků přímo vám na míru.
„Brzy se ve vyhledávání objeví funkce poháněné umělou inteligencí, které složité informace a různé pohledy rozdělí do snadno stravitelných formátů, takže budete moci rychle pochopit celkový obraz a dozvědět se z webu víc,“ líčí tyto funkce šéf Sundar Pichai.
„Tyto nové funkce umělé inteligence se ve vyhledávání Google začnou brzy rozšiřovat,“ slibuje poněkud neurčitě. Není tedy jasné, zda se tyto nové funkce budou týkat pouze angličtiny, nebo i dalších jazyků.
Microsoft a OpenAI mají mírný náskok
Je logické, že tentokrát za nejpoužívanější světový vyhledávač mluvil jeho nejvýšší představitel. Od prosince, kdy společnost OpenAI přišla se svým nástrojem ChatGPT, se mluví o tom, jak Google zareaguje.
Co umí ChatGPT?
Bezplatná služba ChatGPT je konverzační generátor textu založený na velkém jazykovém modelu GPT-3.5 a GPT-4. Uživatelé mohou s „chatbotem“ komunikovat pomocí textu, a to prakticky na jakékoli téma.
ChatGPT ohromuje tím, že umí smysluplně odpovídat, vést debaty, psát články, básně nebo eseje přesně dle zadání, generovat funkční zdrojový kód… A také pořádně kecat, jak jsme popsali v tomto článku:
V praxi lze ChatGPT využít třeba ke generování textů, psaní e-mailů, překládání, vytváření různých nápadů, programování nebo rychlé analýze a přepsání textu. Více tipů v našem článku:
Konverzační služba ChatGPT, schopná překvapivě dobře odpovídat na položené otázky přirozenou řečí, vzbudila u veřejnosti překvapené nadšení. Šlo vůbec o první takto široce dostupnou službu. Výsledky nejsou zdaleka vždy spolehlivé, tato neuronová síť vytváří především důvěryhodně znějící, nikoli však nutně důvěryhodné odpovědi.
Přesto její uvedení vyvolalo ve společnosti Google „červený poplach“. Předpokládá se totiž, že by Microsoft mohl využít své investice do OpenAI k vylepšení svého vyhledávače Bing, a tak snížit ohromný náskok, který Google v této oblasti má.
Microsoft zvyšuje své investice do oblasti AI:
O implementaci konverzačního nástroje do vyhledávače se snaží i další firmy. Zatím nejdále je zřejmě málo známý You.com, který kombinuje klasický vyhledávač s možností „diskuze“ s nástrojem strojového učení. Na rozdíl od ChatGPT umí You.com odkazovat na své zdroje a zvýšit tak svou důvěryhodnost. Stále jde ale o systémy v počátečních fázích rozvoje.
„Myslím, že v současné době je mnoho těchto chatovacích rozhraní v některých ohledech mnohem lepší než vyhledávání,“ myslí si Richard Socher, zakladatel You.com. „Ale v jiných jsou klasické vyhledávače stále rozhodně lepší.“
Záleží také na tom, co je cílem uživatele. Pokud se chce dostat na nějakou konkrétní stránku, konverzace mu v tom nejspíše nepomůže. Pokud naopak neví, co přesně hledá, bude umělá inteligence v ideálním případě schopná klást doplňující otázky a pomoci tak lidem najít něco, co by se v milionech výsledků klasického internetového vyhledávače ztratilo.
Je logické, že chce Google připomenout, že jako dominantní vyhledávač na světě nehodlá konkurenci nic z 85% podílu darovat lacino. Jako největší vyhledávač má ale také nejvíce co ztratit.
„Je opravdu důležité, abychom to udělali správně,“ řekl o implementaci umělé inteligence do vyhledávání Jeff Dean, dlouholetý šéf AI divize firmy Google. Podle něj má Google mnohem větší „reputační riziko“ a musí tedy postupovat konzervativněji než mladé a neznámé projekty.