Hlavní obsah

Ford začal vyrábět legendární pickup v elektroverzi. První rok má vyprodaný

Podívejte se na legendární pickup Fordu v elektroverzi. Stojí méně než spalovací auto.Video: Jan Marek

Další automobilka z takzvané „Velké trojky“ začala montovat a dodávat zákazníkům své první elektrické pickupy. Oproti konkurenci nabízí cenu nižší i než u spalovacích verzí. A také je hned vyprodala.

Článek

Základní model stojí bezmála 40 tisíc dolarů, tedy okolo 930 tisíc korun. Za tuto cenu dostane řidič výkon 426 koní a s baterií o kapacitě 98 kWh ujede na plné nabití i 370 kilometrů. Což na pickup do zásuvky není málo, a zvlášť když jde o elektrickou verzi legendárního Fordu F-150 – teď už s přízviskem Lightning.

Slovy nejmocnějšího člověka světa: „Rychlý lump“

Kdo by si ale připlatil 13 tisíc dolarů za vyšší verzi XLT, ten získá dojezd dokonce až 515 kilometrů a výkon 563 koní. S tím se váže i zrychlení z nuly na sto pouze za 4,5 sekundy. A to váží necelé tři tuny. Loni v květnu – těsně před premiérou elektromobilu – si jej při návštěvě automobilky v Detroitu pochvaloval i americký prezident.

„Je to rychlý lump,“ uvedl Joe Biden. „Koupil byste si ho?“ – „Ano, koupil,“ reagoval na dotazy novinářů.

Prezident Spojených států měl jako kdokoliv jiný možnost si F-150 Lightning objednat do začátku tohoto týdne. To Ford zahájil výrobu a zároveň oznámil, že modelový rok 2022 je vyprodaný. Objednávat si jej bylo možné od ledna. Už na konci prosince ale automobilka ohlásila přes 200 tisíc rezervací. Ty bylo možné udělat za vratnou zálohu pouhých 100 dolarů.

Automobilka nestíhá, ale přidá

Už jen z toho ale světoznámá značka vycítila, že půjde o hit. A rovněž pak do nové linky na výrobu elektromobilů ve Ford Rouge Center ​​investovala 700 milionů dolarů. Dalších 250 milionů vložila i do obou tamních továren na díly.

Přesto teď ale zahájila výrobu s roční produkcí jen 40 tisíc vozů. Zařízení v Detroitu totiž stále vyrábí také klasickou verzi pickupu, a to při kapacitě 150 až 200 tisíc aut za rok. Na takový objem cílí u modelů se dvěma elektromotory až příští rok. Pomoci má i jeho další továrna ve Stantonu v Tennessee.

Celkově chce ale Ford v roce 2023 ročně vyrábět 600 tisíc elektrických aut. O tři roky později dokonce víc jak dva miliony, tedy třetinu své celkové produkce, a do konce desetiletí cílí na polovinu. F-150 Lightning doplnil předchozí modely do zásuvky jako Mustang Mach-E SUV nebo E-Transit.

Ford vyzývá Teslu. Svoji novinku má za start revoluce

Pickupy jsou přitom jedněmi z nejoblíbenějších vozů v USA. Loni tvořily 15 procent celkových prodejů. A jedna z nejznámějších automobilek doufá, že její elektrická verze urychlí přechod řidičů od spalovacích aut na bateriová.

„Tento moment je v každém směru pro firmu i zemi stejně důležitý, jako když sjel z výrobní linky poprvé Model T,“ uvedl na úterní tiskové konferenci Bill Ford, výkonný předseda Ford Motor Company.

„Plánujeme vyzvat Teslu a všechny další k závodu, kdo bude přední výrobce elektroaut na světě,“ doplnil po něm také CEO automobilky Jim Farley. „To je něco, čemu by od nás před dvěma lety nikdo nevěřil,“ dodal.

Lákat mohou slevy na dani i výkon

F-150 Lightning je unikátní i kvůli své ceně. Klasické pickupy v USA totiž podle agentury AP běžně stojí přes 50 tisíc dolarů. A to lze na základní model elektrické verze bezmála za 40 tisíc i jeho vyšší třídy ještě uplatnit slevu na dani ve výši 7,5 tisíce dolarů.

První vyráběný pickup do zásuvky R1T od automobilky Rivian přitom začínal loni v říjnu u 67,5 tisíce. A rovněž legendární Hummer v elektrickém provedení od General Motors zase u 110 tisíc dolarů. Oba ale z nuly na sto zrychlí za tři sekundy, dojezd mají také přes 500 kilometrů a brzy ohlásily vyprodáno.

Cenová i výkonnostní konkurence od Fordu se kromě běžné palubní nabíječky pyšní dál třeba i rychlonabíjením o výkonu až 150 kW. Elektrický pickup dobije z 15 na 80 procent pouze za 41 minut. A naopak potom dokáže vůz napájet v případě výpadku celý dům – s výkonem až 9,6 kW dle vytíženosti po dobu tří až deseti dnů.

Přechod řidičů ze spalovacích aut na bateriová chtěl mohutně podpořit prezident Joe Biden. Ještě předtím, než si F-150 Lightning vyzkoušel. Jeho návštěva továrny Fordu byla součástí mnohem širšího výletu i po dalších firmách a státech. A to pro získání podpory pro jeho finanční balík na rozvoj infrastruktury původně navržený v objemu až 2,3 bilionu dolarů. Z toho mělo jít 174 miliard dolarů, tehdy asi 3,6 bilionu korun, na pomoc elektrifikaci a výstavbu dobíjecích stanic.

Přes americký Senát složený jak z demokratů, tak ale i republikánů nakonec prošel v listopadu balíček v objemu jednoho bilionu dolarů. Z toho 7,5 miliardy dolarů zamíří právě na výstavbu sítě dobíjecích stanic okolo vysokorychlostních silnic, šest miliard do grantů na vývoj, výrobu a recyklaci baterií, pět miliard na bezemisní autobusy a 2,5 miliardy na zelené trajekty.

Součástí schváleného infrastrukturního balíku v USA je rovněž uvedená daňová úleva 7,5 tisíce dolarů pro každého Američana, který se rozhodne elektrovůz si pořídit.

Doporučované