Hlavní obsah

Extrémní autoshow ukázala nejdražší „auto na baterky“ za 100 milionů

Extrémní autoshow ukázala nejdražší elektrovůz za 100 milionů i další rekordy.Video: Jan Marek

Do Kalifornie se na vytříbenou motoristickou exhibici sjely ty opravdu top automobily. A to včetně elektrovozů. Pozornost budily buď cenou, nebo výkonem, nebo rovnou obojím. Několik jich dosud nebylo nikde jinde vidět.

Článek

V úvodní videoreprotáži tohoto článku se můžete podívat na exkluzivní výstavu aut, na kterou se jen tak někdo nedostane. Předvedly se zde takzvané supersporty, tedy vozy velmi drahé, rychlé nebo silné v porovnání s těmi standardními. Není výjimkou, že ceny ukázaných kusů jsou v milionech dolarů. A kromě toho sem opravdu míří jen vybraná skupina hostů - přesně 6000 lidí, s tím, že lístky stály nejméně 500 dolarů, tedy přes 11 tisíc korun.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Každoroční motoristická show The Quail na stejnojmenném golfovém hřišti ve městě Carmel v Kalifornii se konala minulý víkend a slavila už 20. výročí. Luxusní značky jako Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini nebo Pagani, ale i další méně známé automobilky tak přijely opravdu předvést to nejlepší. K vidění bylo přes 200 aut, 17 z nich si zde dokonce odbylo svůj debut.

„Je zajímavé, jak napříč roky vidíte vývoj a jak různé modely skládají do kupy tak, aby přišli s novými fascinujícími motory, které pohání vozy ještě rychleji a ekologičtěji, ať už byla úvodní myšlenka jakákoli,“ říká v reportáži manažer akce Kai Lerman.

Luxusní vozy, které si na výstavě odbyly premiéru

Jedním z debutů na akci byl třeba Type 66 od Lotusu, jehož design připomíná závoďák na okruhu ze 60. let. Pod kapotou skrývá osmiválec o výkonu 830 koní, z nuly na sto zrychlí do tří sekund a  jeho maximální rychlost je 320 kilometrů za hodinu. Britská stáj vyrobí jen deset kusů při ceně 1,2 milionu dolarů (26,5 mil. Kč) za jeden.

Ještě dražší a raritnější je ale další supersport, který si na The Quail odbyl premiéru, a to Czinger 21C Blackbird Edition inspirovaný známou americkou stealth bojovou stíhačkou. Jeho osmiválcový motor osazený dvojicí turbodmychadel vydá ohromujících 1350 koní a dosáhne až na 407 kilometrů za hodinu. Na maximální rychlost z nuly a zpět na nulu se dostane za 27 sekund. Americká značka vyrobí jen čtyři kusy a stojí 2,8 milionu dolarů (61,6 mil. kč) za jeden.

„Tohle je naše zatím nejvýkonnější verze. Už tak je to neuvěřitelné auto, nejrychlejší vyrobené auto na světě – a k tomu má i pár dalších speciálních vychytávek,“ láká spoluzakladatel automobilky Lukas Czinger.

Nejsilnější modely, co kdy byly vyrobeny

Svůj maximální výkon na kalifornské výstavě předvedlo i Maserati. Vůz MCXtrema pohání šestiválec s dvojicí turbodmychadel o výkonu 730 koní, zrychlení z nuly na sto má do tří sekund a nejvyšší rychlost přes 320 kilometrů za hodinu. Italská stáj vyrobí 62 kusů při ceně 1,5 milionu dolarů (33 mil. Kč) za jeden.

„Tohle je nejsilnější Maserati, co bylo vyrobeno, takže očekáváme ten nejextrémnější výkon, který bude odpovídat extrémní produkci tohoto vozidla,“ uvádí v reportáži SZ Tech i výkonný ředitel americké pobočky značky Bill Peffer.

A poprvé na akci odhalili i nový Rolls-Royce Spectre. Od britské luxusní značky je to zatím jediný elektrovůz. Zákazníci se v něm prý ale nebudou cítit jako v autě na baterie. Také je to vůbec nejtěžší model a váží skoro tři tuny. Dva elektromotory mu daly výkon 577 koní, z nuly na sto zrychlí za 4,2 sekundy a může jet maximálně 250 kilometrů za hodinu. Cena je „pouze“ 420 tisíc dolarů (9,2 mil. Kč).

„Na prvním místě to musí být Rolls-Royce a na druhém místě pak elektromobil. A to pro nás byl celkem oříšek. A kdo už měl šanci se posadit za volant, byl dost ohromený z toho, jak jsme toho dosáhli. Co pociťujete, co slyšíte, co cítíte všemi vašimi smysly, je skutečně Rolls-Royce,“ popisuje ve videu také CEO firmy ​​Torsten Müller-Ötvös.

Mezi jedním až dvěma tisíci koní

A návrh svého nového elektromobilu představilo i Lamborghini. Lanzador je SUV, které by se ale mohlo díky svému výkonu účastnit závodů GT. Má totiž jeden elektromotor na každou nápravu, takže dosahuje výkonu jednoho megawattu a ohromujících 1341 koní. Stát by přitom mohlo přes 600 tisíc dolarů. Italská automobilka za první letošní půlrok hlásí rekordní zájem - prodala už 5341 aut, což je meziročně skoro pětiprocentní nárůst.

Bateriová třešnička na dortu

Elektromobil byl také nakonec zlatým hřebem akce. Další luxusní italský výrobce Pininfarina tu odhalil nejdražší elektrovůz na světě. Barchetta B95 stojí 4,8 milionu dolarů, tedy přes 100 milionů korun s výkonem 1877 koní.

Kdyby ale někdo hledal něco cenově dostupného, na výstavě bylo i auto za 50 tisíc dolarů (1,1 mil. Kč). A to sice pouštní bugina Resorter od kalifornské firmy Meyers Manx, která je sice také na elektřinu, designem ale toto čtyřmístná luxusní verze připomíná typy ze 60. let.

„Je pro nás velmi důležité, abychom všechno vyráběli tak pokročilé, jak to jen jde, ale zároveň všechnu tu technologii skryli. A také jsme chtěli přidat nějaké nostalgické analogové prvky. Takže tu máme spínače potažené gumou, které to navazují. A co je nejdůležitější - chtěli jsem, aby to byla zábava,“ uvádí v reportáži radní značky Phillip Sarofim.

Doporučované