Článek
Jsou to ty nejvzácnější z nejvzácnějších. Alespoň tak o výstavě s titulem „Hypercars: The Allure of the Extreme“, či jinak v překladu také „Supersporty: Svůdnost extrému“, referují média. Vystavené vozy údajně reflektují 130 let vývoje automobilek z celého světa. Takzvaných supersportů získalo slavné Petersenovo automobilové muzeum v Los Angeles pro svou přehlídku celkem 18 kousků – těch nejrychlejších, nejluxusnějších a samozřejmě i nejdražších vůbec.
„Supersport je druh auta, čili má mnoho charakteristik. Obvykle má vysokou koňskou sílu, snížený podvozek, super výkon, je extrémně drahý, fakt dobře konstruovaný, a je tak exotický, jak to jen jde,“ vysvětluje Leslie Kendall, historik v losangeleském muzeu aut.
Autodíly, které nevytvořil jen člověk
Losangeleskou výstavu supersportů tvoří 11 aut s klasickými spalovacími motory, čtyři hybridy a tři čisté elektromobily. Podle pořadatelů vozy pochází jak od známých značek, tak i od firem o jednom až dvou zapálených zaměstnancích. Některé díly prý museli pro jejich pokročilost navrhovat i za pomoci umělé inteligence – jako u hybridního osmiválce Czinger 21C se dvěma elektromotory a výkonem 1250 koní.
„Z historického hlediska je toto důležitá výstava, protože opravdu reprezentuje vrchol síly automobilového průmyslu a výkonu spalovacích motorů. Máte tu ale i přechodné typy aut, jako hybridy, máme tu třeba Ferrari LaFerrari a McLaren Speedtail. A pak tu máme plně elektrické vozy ukazující potenciál výkonu elektromotorů, jsou zbrusu nové a přitom už jsou stejně dobré jako ty předchozí stroje za miliony dolarů,“ dodává Michael Van Runkle, seniorní redaktor serveru hotcars.com.
Vozy za miliony dolarů. Elektrický supersport vychází levněji
Z nejznámějších aut je na přehlídce třeba Bugatti Veyron z roku 2008. Před rokem a půl upravený šestnáctiválec o výkonu asi 1200 koní a průměrnou nejvyšší rychlostí 431 kilometrů v hodině stojí 1,1 milionu dolarů. Naproti tomu Pagani Huayra Hermes Edition jezdí skoro o stovku pomaleji, výkon má takřka poloviční a stojí o 300 tisíc dolarů víc, čímž je příkladem vozu, u kterého se zase platí za luxus. Novější je jen o tři roky.
Pod dva miliony dolarů pak stojí například ještě Devel Sixteen, který je přitom ale poměrně unikátní. Tyto supersporty připomínající trysková letadla se ve verzi osmiválce se dvěma turbodmychadly vyrobily čtyři: každý o výkonu 2026 koní, přičemž nejvyšší rychlost není známá.
Až 500 kilometrů v hodině při 1800 koních však zvládne zajet Hennessey Venom F5 s cenou přes dva miliony. Za stejnou částku je tu za hybridy Ferrari LaFerrari Aperta s 350 kilometry za hodinu a 963 koňmi. Plně elektrický vůz RAESR Tachyon Speed se čtyřmi elektromotory už má třeba ale výkon 1250 koní a maximální rychlost přes 400 kilometrů za hodinu. Cena základní verze přitom začíná na bezmála 700 tisících dolarech.
Hypercars: The Allure of the Extreme
Seznam supersportů vystavených do 22. září 2022:
Bugatti Veyron 16.4, Aria FXE concept, Caparo T1, Ferrari LaFerrari Aperta, Devel Sixteen, Koenigsegg Agera RS Final Edition, Hennessey Venom F5 (Design Model), NIO EP9, McLaren Speedtail, Pagani Huayra Hermes Edition, Delage D12, Rimac Concept One, RAESR Tachyon Speed, Czinger 21C
Vystavené motocykly rovněž odpovídající definici supersportu:
Lotus C-01 a Aston Martin AMB 001
„Tahle výstava je unikátní, protože tohle je sbírka aut, kterou nikde jinde neuvidíte. Vůbec nejsou k dostání. Je absolutně šílené, když si představíte, že jediné auto zde, které možná můžete potkat na ulici, je Ferrari LaFerrari za milion dolarů. Zbytek z nich doslova nikde jinde neuvidíte, některá jsou jediná svého druhu,“ doplňuje Van Runkle.
Všech 18 supersportů bude v Los Angeles k vidění do 22. září, kdy je vystřídá druhá sbírka vozů o 12 kusech, která v Petersenově muzeu aut zůstane až do 14. května 2023.