Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na svém tradičním místě, tedy výstavišti Palexpo v hlavním městě frankofonní části Švýcarska, se Autosalon Ženeva (GIMS) konal naposledy v roce 2019. Tehdy přilákal více než 600 tisíc návštěvníků.
Další ročník na poslední chvíli zrušila pandemie koronaviru a v roce 2021 se pořadatelé dohodli s Katarem, že se bienálně čili obrok bude akce konat v Dauhá. Obě strany věřily, že expandující region přiláká zájem automobilek i návštěvníků. Faktem však je, že loni dorazilo přibližně 180 tisíc lidí, a to akce trvala 10 dní.
Poslední ženevská šance?
Letos proto organizátoři kdysi nejvýznamnějšího evropského autosalonu dali znovu šanci Ženevě. Po dlouhé pětileté odmlce však bude muset stačit jen jediný týden. Pro novináře se otevřel v pondělí, v úterý proběhl VIP den a dnes, ve středu, došlo na veřejnost.
Návštěvníci mohou vidět pár novinek a jeden úplný debut, který redakce SZ Tech rovněž ukazuje níže. Oproti předcovidovým ročníkům je to ale zlomek, namísto dřívějších čtyř hal jsou obsazené také jen dvě a zhruba tři čtvrtiny zabírají historické vozy. Takže propad lze očekávat i v návštěvnosti a je otázkou, jestli to pro výstavu není úplný konec.
„Milujeme auta, milujeme autoprůmysl a pořád tady je pár opravdu úžasných vozů. Ale buďme upřímní, spočítali byste je na prstech jedné ruky. A neřekl bych, že to je ubohé, ale víc než cokoliv jiného to zklamává. Protože Ženeva byla - říkám ‚byla‘ - tím největším autosalonem. Na rovinu už ale není. A byl bych skutečně, skutečně překvapený, kdybychom se sem na výstavu vraceli příští rok,“ potvrzuje v úvodním videu tohoto článku Mark Tisshaw, redaktor časopisu Autocar.
Evropský autosalon takřka bez Evropy
Nad budoucností Autosalonu v Ženevě se vznáší jedno velké „ale“. Účast značek z Evropy pro něj nevěstí nic dobrého. Dorazily pouze dvě stáje, které navíc patří do stejného koncernu - Renault a Dacia.
„Připravovali jsme tuhle výstavu už před více než rokem a prošli jsme si… byla to opravdu horská dráha. Měli jsme velké automobilky, které se registrovaly, a potom tu registraci zrušily. To je podle mě odraz situace v průmyslu. Je poněkud nestabilní. A také vidíme jako důvod, že jejich auta nebyla připravená, aby byla prezentovaná. V jiných případech to bylo o rozpočtu. Takže musíme jít a zvládnout to. Je pravda, že pro nás jako organizátory je to problém navíc - tahle nestabilita. Ale věřím, že příští rok to bude stabilnější,“ dodává svůj pohled na věc Sandro Mesquita, hlavní organizátor Autosalonu v Ženevě.
„Myslím, že náklady s tím jsou obrovské, když se máte účastnit. Ženeva byla vždy historicky vyhlášená jako nejdražší ze všech. Musíte si rezervovat pokoje v hotelu, a to minimálně na několik nocí, pak musíte zafinancovat vystoupení, personál, fyzické stánky, catering. S tím vším to vcelku bobtná, a pak si automobilky za covidu uvědomily, že mohou odhalovat své vozy on-line a mohou tím přitom získat obrovské publikum. A tak se představovačky aut doopravdy už nevrátily. Ale buďme upřímní - myslím, že motoristické výstavy tak nějak upadaly i bez toho. Na autosalonu v roce 2019 se pár značek už neukázalo,“ doplnil svůj názor i motoristický novinář Tisshaw.
Čínská elektromobilová nadvláda
Kromě dvou známých evropských stájí dorazil na výstavu do Ženevy ještě výrobce luxusních elektroaut Lucid z USA a účast si nenechala ujít také automobilka BYD z Číny, o které je slyšet pořád víc.
„Autosalony se konají po celém světě a BYD je na každém z nich. Jsou na skoro všech aktuálních událostech v autoprůmyslu a evropští výrobci jsou velice, velice znepokojení, protože auta BYD mnohem lépe vypadají i jezdí. Je tam kvalita a také mají obrovský cenový náskok,“ potvrzuje Tisshaw z časopisu Autocar.
Co se týče automobilových debutů z Evropy, které se na ženevském autosalonu ukázaly, rumunská Dacia přivezla svůj nový Duster a Spring a francouzský Renault takto vystavil rovněž už dříve odhalený SUV-kupé model Rafale.
Jediná premiéra na Autosalonu v Ženevě
Úplně nově však Francouzi na show představili svého elektrického nástupce vozu Zoe, tedy Renault 5 E-Tech, kterému se přezdívá „znovuzrozená pětka“ nebo také jednoduše „R5“. Prohlédnout si ji můžete také v úvodním videu tohoto článku.
Novinka z velké francouzské stáje navazuje na historickou „pětku“ z roku 1972, která se tak vrátí jako stoprocentní auto do zásuvky. Sériově by se měla začít vyrábět od března 2025. A to jako první model značky postavený na nové elektrické platformě AmpR Small určené pro elektromobily segmentu B. Rozvor, tedy vzdálenost náprav, má 2,54 metru, a s délkou 3,92 metru se tak řadí někam mezi Twingo a Clio. Objem kufru je 326 litrů.
Renault 5 E-Tech láká na kombinaci kultovního retro stylu a moderní techniky - jako například poslední generace infotainmentu OpenR Link s dotykovou obrazovkou o průměru deseti palců nebo integrovaného systému Google s více než 50 aplikacemi a praktickými službami. K mání také budou tři možnosti výkonu elektromotoru a dvě varianty kapacity baterie.
Co „znovuzrozená pětka“ od Renaultu dokáže?
Nejdřív bude elektrovůz k dispozici s akumulátorem o kapacitě 52 kWh a dojezdu až 400 kilometrů, který potom automobilka doplní i verzí s 40 kWh a 300 kilometry. K větší baterii bude nabíječka o výkonu 100 kW a menší pak 80 kW – u obou by mělo k nabití z 15 na 80 procent stačit jen 30 minut.
Ohledně možností výkonu bude k akumulátoru o kapacitě 52 kWh patřit elektromotor o 110 kW a k úložišti 40 kWh to budou elektromotory o výkonu 90 a 70 kW. Nejdříve opět bude dostupná silnější verze. Renault 5 E-Tech by měl „z nuly na sto“ zrychlit v méně než osmi sekundách a maximální rychlost omezil na 150 kilometrů za hodinu.
Vozem letoška je elektromobil
V Ženevě se rovněž po dlouhé, pětileté odmlce znovu vyhlašoval titul Auto roku. Loni toto prestižní ocenění uděloval Evropský autosalon v Bruselu. Jeho tradice začala už v roce 1963 a od té doby putuje od vozu k vozu bez přerušení, přičemž kromě vazby na švýcarskou show byla slavná anketa vždy zcela nezávislá.
Finance a organizaci zajišťuje její čtyřčlenné vedení, a to ve spolupráci s řadou motoristických časopisů - Česko má od roku 1993 v anketě jako zástupce šéfredaktora magazínu Automobil.
Autem roku 2024 je SUV, plně elektrické, Scenic E-Tech od Renaultu, který v hodnocení získal 329 bodů, a těsně tak porazil vůz BMW řady 5 s celkovými 308 body. Server Car of the Year to uvedl už v pondělí ráno. Šampiona vybralo 59 novinářů ze 22 zemí, kteří se na automobily specializují. Francouzská stáj tak akci vcelku ovládla.
Renault Scenic je už sedmé auto v pořadí z francouzské stáje, které prestižní titul získalo. Před ním ocenění získaly například modely Clio v roce 2006 a Megane v roce 2003.
Mezi sedm finalistů letošní ankety Auto roku, a to z celkových 28 nominovaných, se v následujícím pořadí, které sestupně odpovídá konečnému umístění, dostaly ještě vozy Peugeot 3008, Kia EV9, Volvo EX30, Byd Seal a Toyota C-HR.