Hlavní obsah

Co ukázal veletrh CES v dopravě: AI prorůstá všude, auta má řídit mozek

Co ukázal veletrh CES v mobilitě: AI prorůstá všude, auta má řídit mozek.Video: Jan Marek

Kromě notebooků za statisíce, televizí za miliony nebo robotů pro všemožné práce se letos největší veletrh spotřební elektroniky na světě předvedl i v oblasti dopravy, ačkoliv i zde novinky vypadají spíše jako ze sci-fi.

Článek

Automobily, které doslova čtou myšlenky, přesněji mozkové vlny řidičů, nebo vozy s holografickými displeji, ale i eVTOLy, tedy elektrické letouny s kolmým startem a přistáním, nebeská taxi, či samořiditelné traktory. I to ukázal největší veletrh elektroniky na světě.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Od úterý 7. ledna do soboty 11. ledna je v Las Vegas pro veřejnost otevřený největší veletrh spotřební elektroniky na světě CES 2025. Kromě nových a drahých produktů, jako průhledné televize či notebooku s roztahovacím displejem, i ještě bizarnějších vynálezů, jako jsou elektrické lyže, o kterých jsme už psali, se na této akci však ukazovaly i novinky v mobilitě.

Technologie může být až zahlcující - hlavně když máte auta, která mají tři, čtyři, pět nebo šest dotykových obrazovek s nabídkou různých funkcí. To už může být trochu moc. Ale myslím, že jedním z nejslibnějších aspektů na umělé inteligenci v autech je možnost vést konverzaci s vaším autem a chtít po něm důležité věci,“ říká v úvodním videu článku Tim Stevens, automobilový a technologický novinář, který se veletrhu zúčastnil.

Čtení emocí, myšlenek a hlasové ovládání

Třeba známá japonská značka odhalila první dva prototypy z chystané flotily nových elektromobilů Honda 0 Series. Prodávat je bude už příští rok a zvládnou i autonomní řízení třetí úrovně, při němž se řidič může věnovat jiným činnostem, zatímco vůz sám i předjíždí a uhýbá. Ale musí být vždy připraven řízení převzít. Umožní to vlastní nový operační systém Asimo OS, který se i po koupi auta novým majitelem dál vyvíjí na míru pro každého řidiče, a dokonce ho monitoruje kamerami a čidly pro co nejlepší asistenci.

„Toto auto dokáže rozlišovat vnější podmínky a zároveň jeho palubní kamera sleduje také řidičovu tvář a změny jeho emocí. To auto všechno pozná a doporučí řidiči, co by měl udělat. Co řidič chce, to auto automaticky diagnostikuje, navrhne mu, co dělat a také mu přizpůsobí své funkce,“ dodává seniorní manažer japonské značky Katsushi Inoue.

„Byli jsme schopni zapínat světla nebo vyhřívání sedaček, ale teď už si můžete říct i o detailnější instrukce. Můžete se ptát na hodnocení restaurací, kam jedete, čímž si ušetříte čas u dotykových obrazovek, nebo i jenom pomyšlení, že byste brali do rukou mobil. A to může vést k redukci potřeby sahat v autě po těchto zařízeních a rozptylovat se u řízení,“ dodává k dalším novinkám redaktor Tim Stevens.

Redukce dotykových obrazovek

O krok dál chce efektivitu i pohodlnost řízení posunout i jihokorejský Hyundai. Ten v Las Vegas odhalil Holographic Windshield Display, který bude řidiči ukazovat důležité informace přímo na předním skle, aby mohl očima stále zůstávat na silnici.

Holografické údaje budou kvůli úhlu pohledu viditelné výhradně jen z jeho sedadla a od spolujezdce. A také se pořád jedná o prototyp - stejně jako v případě další novinky této automobilky, a to zařízení M.Brain, které má umět číst přímo mozkové vlny uživatele, a podle jeho potřeby pak na čelním skle zobrazovat pokyny třeba k uklidnění, aby řidič lépe dýchal, či mu za krk pustit klimatizaci, změnit hudbu a podobně.

„M.Brain je naše technologie ke čtení mozkových vln a právě mozkové vlny sledujeme kvůli prevenci rozptýlení, stresu anebo k úlevě od stresu,“ doplňuje viceprezident sekce Hyundai Mobis, Lee Seung-hwan.

„AI je definitivně zásadním tématem letošní show. Vidíme AI ve všem a určitě i v autech. Firmy jako Qualcomm stále posouvají výkon aut, aby složité asistenty s AI dostaly přímo dovnitř a vy jste se nemuseli spoléhat na internet a možnost připojit se na cloud pro kladení otázek,“ uvádí Stevens v úvodním videu.

„Takže navigaci, hlasové příkazy a podobné věci chtějí mít firmy uvnitř, aby fungovaly nejen, když budete offline, ale aby byly i soukromější. Vaše data zůstanou v autě, než aby šla na cloud a do světa. V tomto je tak ještě potenciál, ale jinak je evoluce AI v autech za poslední roky vlastně jen o drobnostech,“ dodává automobilový a technologický novinář svůj pohled na většinu novinek.

K rozvoji s AI dochází i na poli, trávnících a stavbě

To, že pokrok ve fungování umělé inteligence v mobilitě, ale nejen v ní, není za poslední roky zase tak velký, takže automobilky usilují o každý byť malý krok, potvrdil na veletrhu i známý americký výrobce zemědělské techniky John Deere.

Svůj první samořízený traktor odhalil podnik už před třemi lety a letos ukázal, že autonomní systém dál vylepšil - třeba počet kamer okolo stroje pro lepší navigaci zvýšil z 12 na 16 a jeho rychlost se zvedla o 40 procent. Vylepšení se ale dočkala i výpočetní jednotka stroje a další hardware.

„Tato nová výbava, kterou můžeme dovybavit už fungující traktory, umí zastat každou práci, kterou traktor dělá na farmě. Takže podzimní orbu, jarní orbu, osev a sklizeň, a uleví farmářům od jejich akutních problémů s nedostatkem pracovníků na celý rok,“ řekl na CES 2025 ředitel Blue River Technology, Willy Pell, který pomáhal technologii vyvíjet.

Kromě nových podtypů autonomních traktorů - i včetně zahradního pro sekání trávy - ukázal John Deere také první samořízené kontejnerové vozidlo na odvoz suti ze staveb čili Articulated Dump Truck (ADT).

„Prostředí, ve kterém naše stroje pracují, není jemné. Takže hardwarové součástky v této druhé generaci autonomní výbavy musí být tak odolné jako samotné traktory, a tak tyto díly, které obsahují poslední technologie výpočetní a zobrazovací techniky, jsou třeba pasivně chlazeny a zpevňovány pro práci v drsném terénu,“ dodává v reportáži Matt Potter, ředitel divize technologií a mobility v John Deere.

Všechno má své limity - i létající taxi

Největší asijský výrobce eVTOLů, neboli elektrických letounů pro kolmý start a přistání, Xpeng Aero HT ukázal modulární létající auto, i když jde spíše o kombinaci šestikolové elektrické dodávky a právě eVTOLu v nákladovém prostoru.

Dvoumístný letoun X2 se čtyřmi rotory a maximální letovou rychlostí 130 kilometrů v hodině ale vydrží létat jen okolo 20 minut, a to bylo právě i motivací vytvoření tohoto produktu.

„Protože hranice kapacity baterie jsou výrobním problémem, není to až tak dobrý produkt, a tak jsme ho chtěli zkombinovat, aby fungoval dohromady s jiným zařízením,“ vysvětluje Tam Wang, spoluzakladatel firmy.

Xpeng Aero HT v současnosti usiluje o certifikaci k provozu v Číně a doufá, že by první kusy začal prodávat také příští rok. Sloužit by měly jak pro osobní využití, tak třeba i pro záchranné složky. A přestože cena se bude pohybovat okolo 300 tisíc dolarů, tedy zhruba 7,3 milionu korun, má firma údajně už přes 3000 objednávek.

„Můžete jet na nádherné místo a vypustit létající auto, tento letoun, a můžete letět po obloze a vidět úplně jiný svět,“ dodává na závěr videoreportáže Wang.

Doporučované