Hlavní obsah

Co ukázal CES: první elektrické lyže i notebook s rozvinovacím displejem

Co ukázal CES: první elektrické lyže i notebook s rozvinovacím displejem.Video: Jan Marek, AP

Velcí hráči ve značkové elektronice i startupy se opět sjely v USA, aby ukázaly, co nového mají pro spotřebitele. Ukázala se například televize za 1,5 milionu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V úvodní videoreportáži si můžete prohlédnout záběry z největšího veletrhu spotřební elektroniky CES 2025, který se v Las Vegas pro veřejnost otevřel toto úterý 7. ledna. Loni na něj dorazilo více než 138 tisíc návštěvníků a podle organizátorů se letos bude těšit přinejmenším stejné účasti. Redakce SZ Byznys přináší sestřih nejzajímavějších novinek pro domácnosti.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Své novinky přijelo ukázat přes 4500 tisíc vystavovatelů z celého světa včetně 1400 startupů, které akci sice získávají velkou pozornost, jejich vynálezy už ale na druhou stranu málokdy skutečně dorazí k běžnému člověku. Příkladem mohou být aplikátory rtěnky poháněné umělou inteligencí, sluchátka nikoliv pro hudbu, ale čištění uší nebo cyklistická helma s navigací na solární pohon a první elektrické lyže na světě.

„Pokud jsem člověk, který chce hodně sjezdovat, můj cíl je dostat se výš a výš. Toto zařízení umožňuje při stejném srdečním tepu, stejné energii, kterou spotřebují vaše svaly, dostat se až čtyřikrát výš,“ popisuje v úvodní videoreportáži článku svůj vynález spoluzakladatel švýcarské firmy E-Outdoor Nicola Colombo.

„Doručovací poslíčci dnes musí zvedat telefony a dívat se na nich, kam jedou, takže musí zastavovat a kontrolovat navigaci, ale teď s touto helmou mohou prostě jenom poslouchat, jestli doleva, doprava, nebo už rovnou do budovy. A také má vzadu i osvětlení a pravděpodobně bude mít také čidlo nárazu, takže pokud narazí, bude to detekovat,“ ukazuje další produkt zástupce ředitele nizozemského startupu Exeger Georgios Foufas.

„Máme aplikaci a zařízení, které se k ní připojuje, a můžete pomocí něj vidět dovnitř svého ušního kanálu, a také jej můžete použít k jeho vyčištění. Tyčinky do uší někdy používáte a není to zdravé, ale s tímto můžete své uši čistit přesně,“ vysvětluje marketingová ředitelka čínského startupu Bebird Halan Wangová.

„Je to přístroj, který aplikuje rtěnku přímo na vaše rty, a používáme AI –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ robotickou technologii pro rozpoznání rtů a přesné nanesení kosmetiky, tedy rtěnky na rty. Tuto technologii jsme vyvinuli pro lidi se zrakovým a také motorickým postižením,“ uvádí v úvodní videoreportáži také Milene Haraguchi Padilha z brazilské firmy Boticario.

Vylepšovák s AI pro cestovatele

O něco praktičtější technologii s umělou inteligencí na veletrhu CES 2025 ukázala firma Vasco Electronics z Polska, která už proráží na trhu s kapesními překladači. Nově s pomocí AI dokáže její model Vasco Translator Q1 v reálném čase překládat hlas, ale i text a fotky do více než 110 jazyků a zároveň naklonovat hlas uživatele, aby mohla konverzace probíhat co nejpřirozeněji –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a zároveň rychle.

„Je to ve skutečnosti docela rychlé. Trvá to okolo 15 sekund. Musíte nám jen dát právo využívat váš hlas. A jakmile to uděláme, tak si vezmeme jeho vzorek a dalších 15 sekund trvá vytvořit jeho digitální verzi,“ vysvětluje manažer z Vasco Electronics Aleksander Alski.

Domácí roboti

Spotřebiče do domácností prezentovaly na veletrhu hlavně větší značky. Znovu se ukázal například kulovitý robot Ballie od Samsungu, který má fungovat jako roztomilý společník motivující k pohybu, ale také zároveň třeba starším lidem zpřístupnit ovládání jejich obydlí, protože bude mít přístup do všech systémů zabezpečení a chytrých zařízení. Firma jej chce uvést na trh v první polovině tohoto roku, cenu ještě nezveřejnila.

Okolo 2000 dolarů by však mohl stát jiný, praktičtější robot, a to sice chytrý vysavač Roborock Saros Z70 od stejnojmenné firmy, která jako první svému zařízení přidala navíc také automatizované rameno. S pomocí AI by měl stroj rozeznat na zemi malé předměty vážící pod 300 gramů jako ponožky či boty a sám je s touto rukou uklízet z cesty.

„Díky strojovému učení je opravdu schopný rozpoznat předměty na zemi, jezdit okolo nich, sbírat je a vědět, kam je má také umístit,“ dodává Ruben Rodriguez z firmy Roborock.

Přelomový notebook i televize

A novinky přišly také v segmentu notebooků a televizí.

Lenovo odhalilo první notebook se zatahovacím displejem na světě. Výkonný laptop ThinkBook Plus Gen 6 Rollable dokáže svůj flexibilní OLED panel s úhlopříčkou 14 palců rozvinout až na 16,7 palce, a to má přitom tloušťku jen 1,9 centimetru a váha by neměla přesáhnout 1,7 kilogramu. A nejde o koncept, firma chce novinku uvést v letošním druhém čtvrtletí na trh s cenou okolo 3,5 tisíce dolarů, což by pro tuzemské zájemce mohlo s daní znamenat přibližně 100 tisíc korun.

„Existuje spousta lidí, co by tohohle faktoru mohla využít. Zaprvé ti, kteří často cestují a mohou mít jen malý laptop, ale takto budou mít větší obrazový zážitek, když pracují nebo dělají něco jiného. A také pro programátory, protože s větší obrazovkou toho víc vidí a mohou víc kódovat,“ říká v úvodním videu manažer Lenova Vico Song.

A firma LG pak zaujala první průhlednou televizí na světě, kterou sice uchvátila už loni, ale letos oznámila, že ji uvádí na trh. LG Signature OLED T s úhlopříčkou 77 palců čili 195 centimetrů a bez kabelů, protože obraz se do ní přenáší bezdrátově, stojí bezmála 60 tisíc dolarů, tedy skoro 1,5 milionu korun, a to je navíc ještě cena jen pro USA. Společnost zatím neuvedla, kdy novinka dorazí i do jiných zemí.

„Můžete aktivovat T oponu, kterou můžete zvýšit nebo snížit stisknutím tlačítka na ovladači. Jak můžete vidět, teď je nastavený mód průhlednosti –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ přímo za mnou. Ale jakmile stisknete tlačítko, můžete vidět, že se obrazovka ztmavuje a stává se z ní tradiční OLED TV. Takže při sledování filmů na Netflixu nebo v televizi si je opravdu vychutnáte. A jakmile se dodíváte a chcete vrátit průhlednost, tak znovu stisknete tlačítko a T opona klesne a máte průhledný mód,“ ukazuje v závěru reportáže David Park, ředitel produktového marketingu LG Electronics.

Doporučované