Hlavní obsah

Český start-up vytvořil orientační mapu pro uprchlíky. Se školkami i lékaři

Podívejte se na orientační mapu se školkami i lékaři pro uprchlíky. Vyrobili ji Češi.Video: Jan Marek

Za čtyři roky, co existuje, už v Česku stihl vytvořit třeba aplikaci na pomoc matkám samoživitelkám sdružující dobročinné firmy a za covidu zase mapu roušek. Teď Mapotic pomáhá lidem z Ukrajiny s orientací v nové zemi.

Článek

Český start-up Mapotic ve spolupráci s komunitou Česko.Digital za necelý týden vyvinul unikátní mapu, která pomůže ukrajinským uprchlíků s orientací v Česku.

Umapa ukáže školky a školy přijímající ukrajinské děti, klíčové úřady, ukrajinsky mluvící lékaře nebo překladatele, ale třeba i poradny a centra právní, materiální a psychologické pomoci. Či snad jen místa, kde se uprchlíci v regionech setkávají. To vše na jednom místě.

Foto: Mapotic

Aplikace Umapa: interaktivní orientační mapa na pomoc uprchlíkům z Ukrajiny.

První verze funguje na území Česka, ale ukazuje i místa v Polsku, na Slovensku a měla by se dát rozšířit také o další země. Je interaktivní, takže si uživatelé sami mohou přidávat lokace, které v ní nenašli, a v komentářích sdílet i svou zkušenost.

„Máme velkou radost ze solidarity ve společnosti a z humanitární pomoci, která už běží na mnoha místech. Zároveň vnímáme, že je už nejvyšší čas také přispět k řešení situace systematicky, proto je vznik takové mapy zásadní pro dlouhodobou pomoc uprchlíkům a jejich začleňování do české společnosti,“ uvádí Eva Pavlíková z Česko.Digital.

Česko očima uprchlíků. Umapa je v jejich rukou

V současnosti mapa, která je unikátní tím, že se na Česko dívá očima uprchlíků, obsahuje přes 2 tisíce míst a počet se stále zvyšuje. Funguje ve třech jazycích – češtině, angličtině a ukrajinštině. Každá lokace je také opatřena srozumitelnou ikonkou dané služby a lze je snadno filtrovat.

Umapa je k dispozici na příslušné webové adrese, ale i jako aplikace pro chytré telefony na App Store i Google Play. A kromě toho, že ukazuje potřebné instituce, lokace a služby, ve kterých se uprchlíci domluví rodným jazykem a kde se mohou i scházet, díky interaktivitě mohou setkání i sami zorganizovat a lépe utvářet a udržovat komunitu.

Spolupráci přislíbily neziskovky i ministerstva

Ruská invaze už z domovů na Ukrajině vyhnala do Česka přes 270 tisíc lidí. A cílem tohoto projektu bylo nabídnout uprchlíkům snadnou cestu k nalezení pomoci a služeb, které v novém dočasném domově potřebují. Neznalost prostředí je totiž rovněž jednou z bariér, které musí v jiné zemi čelit. Projekt proto ani není komerční.

Na spontánní iniciativě se podílel třeba i portál StojimeZaUkrajinou.cz a spolupráci přislíbila rovněž řada dalších organizací včetně neziskovek a českých ministerstev.

Vojenský konflikt na Ukrajině a výběr z reakcí zbytku světa. Video: Jan Marek

Na komunitních mapách pro web i mobilní aplikace pracujeme několik let a jsme rádi, že naše technologie může pomoci spoustě lidí, kteří se ocitnou v nové zemi. Projekt jsme připraveni dále rozvíjet v koordinaci s partnerskými organizacemi a podle potřeb ukrajinské komunity,“ dodává Ivoš Gajdorus, výkonný ředitel start-upu Mapotic.

Protože je mapa snadno klonovatelná a rozšiřitelná, projekt má kromě aktuální pomoci přicházejícím Ukrajincům ještě dlouhodobý cíl – fungovat jako mapa pomoci všem uprchlíkům a jejich začleňování v evropském měřítku.

Přímo s pomocí ukrajinského IT týmu už Mapotic a Česko.Digital vytvořily také mapu o situaci na všech hraničních přechodech. Data se v ní podle informací dobrovolníků aktualizují denně a zahrnují údaje o délce kolon, počtu lidí a odhady času odbavení.

Česko.Digital

  • komunita expertních dobrovolníků, kteří rozumí technologiím
  • pro bono nabízí pomoc neziskovým oganizacím i státu
  • od svého založení v květnu 2019 propojila přes 5 tisíc vývojářů, designérů, projektových a produktových manažerů a marketérů

Mapa roušek i opravářů šicích strojů

Český start-up fungující jako platforma pro interaktivní mapy, jejichž správu nakonec přebírají samotné cílené komunity, už takto pomáhal i za pandemie. Své technologie zdarma propůjčil serveru DámeRoušky.cz a vznikla tak mapa zobrazující, kdo roušky šil, kde se distribuovaly a i s tím, které instituce je zrovna potřebovaly. Nalézt v ní šlo také dárce látek nebo opraváře šicích strojů. Úspěšná mapa se rozšířila i do dalších 10 států v zahraničí.

Vedle toho už Mapotic v Česku připravila s organizací Fandi mámám mobilní aplikaci Fandimat k propojení matek samoživitelek s dárci i dalšími spoluobčany v materiální nouzi. Za rok fungování už registruje více než tisíc spojení. Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR) zase start-up využívá pro provoz své aplikace Dobromappka, která mapuje různě nápomocné firmy.

Velcí klienti z Česka i za oceánem

Mezi zákazníky českého start-upu pro tvorbu komunitních map patří Czech Tourism s aplikací Tipy na výlety napojenou na obsah serveru Kudyznudy.cz. Z těch světoznámých je to pak třeba Global Footprint Network nebo hlavní web Ocearch.org a jeho mobilní aplikace s počtem 1,5 milionu uživatelů.

Mapotic

  • cloudová služba pro tvorbu komunitních map v soukromém i veřejném sektoru
  • portolio svých produktů stále rozvíjí, hlavně v oblastech zpracování a vizualizace geolokačních dat
  • od založení v červnu 2018 registruje už přes 10 tisíc map založených lidmi z více než 40 zemí

„Naši platformu začaly využívat i další firmy z USA, kterým nabízíme snadné zpracování dynamických tracking dat. Jde například o Sea Turtle Conservancy, Clearwater Marine Aquarium nebo Fahlo,“ dodává Gajdorus pro SZ Byznys.

„Aktuálně onboardujeme další zajímavé klienty, jako jednu z největších českých bank, kteří budou využívat naši platformu a data pro obohacení svých retail produktů. Zaměřovat se ale plánujeme více i na zpracování a agregace lokačních dat pro start-upy v oblasti environment a sustainibility, ale i v cestovním ruchu, pro které jsou aktuální lokační data důležitá a navíc prochází velkými změnami a objevují se tam zajímavé příležitosti,“ doplňuje šéf Mapoticu.

V roce 2018 získal start-up na rozjezd 10 milionů korun od investorů P&J Capital. V první půlce letošního roku chce v Česku a nejbližších zemích realizovat seed čili počáteční financování, a během příštího roku 2023 spustit „Round A“, tedy první sériii, ve které by už rád viděl investory právě z USA.

„V současnosti jednáme s několika investorskými fondy a skupinami v ČR a jedním zahraničním,“ prozrazuje Gajdorus dál pro SZ Byznys.

Doporučované