Článek
V úvodní videoreportáži si můžete prohlédnout extrémní závod dronů, které nemají žádného pilota, ale jen za pomoci umělé inteligence prolétají vytyčenými branami v rychlosti až 150 kilometrů za hodinu, kdy stroj dosahuje přetížení až 7G.
Každoroční šampionát Autonomous Racing League (A2RL) se koná v Abú Dhabí, kde jej pořádá tamní společnost ASPIRE a Drone Champions League a patří mezi největší klání svého druhu. Vítězové si rozdělí milion dolarů.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Letošní finále, kde se utká 14 týmů, připadlo na 11. a 12. dubna. A z 210 týmů z celého světa se do něj také probojoval tým vědců z Fakulty elektrotechnické (FEL) ČVUT a startupu Fly4Future, který na škole před sedmi lety pro vývoj dronů založili. Do soutěže se přitom přihlásili poprvé.
„Nás motivovala právě ta vysoká rychlost, kterou ty drony musí mít. My jsme zahájili základní výzkum velmi rychle letících robotů v reálném prostředí a tato soutěž nám umožní se posunout v základním, ale i v aplikovaném výzkumu a opravdu dotáhnout tu technologii i do průmyslu,“ říká pro SZ Tech v úvodní videoreportáži Martin Saska, vedoucí Skupiny multirobotických systémů FEL ČVUT.
Dron pouze sám za sebe i bez navigace - proti člověku
Šampionát A2RL ve Spojených arabských emirátech má za cíl posouvat hranice autonomního létání. Týmy musejí naprogramovat drony tak, aby samostatně prolétly sekvencí bran v co nejkratším čase a úspěšně se přitom vyhnuly překážkám.
Organizátoři připravují ale i klání robot vs. člověk. Odborníci z ČVUT přitom věří, že vyhraje bezpilotní stroj, protože je schopen se rozhodovat a pomocí strojového učení zvolit optimální trajektorii do milisekund. Ačkoliv podmínky k tomu bude mít náročné.
„Tam je právě zajímavé to, že se musí létat bez GPS - to znamená jen s palubními senzory a palubní umělou inteligencí. Není umožněno ani žádné spojení s řídícím počítačem a samozřejmě žádný pilot. Ten létající robot získává obrazy z jednoduché kamery, kterou má v sobě namontovanou a zprocesuje je na počítači, který sám nese. Na základě toho se lokalizuje v prostředí, detekuje brány, skrz něž má proletět a snaží se naplánovat tu trajektorii tak, aby to kolo udělal co nejrychleji a byl první,“ vysvětluje dál Martin Saska pro SZ Tech.
Cílem je pomoc v krizi a záchrana lidských životů
Tým MRS z katedry kybernetiky FEL ČVUT bude do začátku dubna své bezpilotní letouny připravovat na závod v testovací hale v Kladně, která rozložením překážek simuluje podmínky finálového okruhu v Abú Dhabí. Studenti a výzkumníci tak mohou pracovat na optimalizaci algoritmů, umělé inteligence a testování výkonu helikoptér v reálných podmínkách.
„Soutěž je motivovaná právě tím posunout náš stav poznání. Ta vysoká rychlost je důležitá všude tam, kde jde o čas. Představte si scénář - ztratilo se dítě, je možné, že se někde topí a tam jde o vteřiny. Proto my chceme nasazovat ve spolupráci s naším spinout Fly4Future tuto technologii právě pro záchranáře, hasiče a ve všech aplikacích, kde ta rychlost je důležitá,“ dodává český expert.
V programování vyspělých algoritmů strojového učení a palubní umělé inteligenci se tým z FEL ČVUT považuje za absolutní světovou špičku. A drony v Česku už se také uplatňují nejenom v zemědělství a průmyslu, ale i právě v integrovaném záchranném systému (IZS).
Čeští záchranáři, hasiči a policie už stroje využívají
Tým jednotky Drony SIT a záchranná služba na Plzeňsku letos v únoru jako první v Česku ukázaly převoz zdravotnického materiálu, který budou testovat. Malý nepilotovaný vrtulník o nosnosti 30 kilogramů při ukázce letěl s defibrilátorem.
Plánuje se ale i doručování nosítek nebo zásob do obtížně dostupného terénu, například u povodní, či techniky hasičům. S těmi a také policií už drony v Plzni spolupracují od roku 2016 při monitoringu krizových událostí, nehod anebo při vývoji aplikací pro silniční hlídky. Teď se ale tedy soustředí hlavně přímo na pomoc u zásahů, a to i tedy záchranné služby.
„Zrovna s kolegy z Plzně velmi úzce spolupracujeme, vyvíjeli jsme pro ně dron, který nejenom monitoruje, ale dokonce dokáže střílet hasicí kapsle, které jsme jim dodali. Oni se zatím tedy zaměřují na ‚situation awareness‘ - na to, aby dokázali hasičům říci, kde je požár, kde je ohnisko, případně spolupracují s policií. Naše společnost Fly4Future dodávala drony třeba i Člověku v tísni právě k nasazení při monitoringu například záplav,“ dodává na závěr úvodní videoreportáže Martin Saska z FEL ČVUT.