Hlavní obsah

Video: Blue Origin poprvé od havárie své rakety vynesla turisty do kosmu

Start a let rakety New Shepard, v jejíž kapsli na špici vynesla Blue Origin už posedmé turisty do kosmu.Video: Blue Origin

Do vesmírného závodu na poli cestovního ruchu se vrátil jeden velký hráč. Firma, která bude vracet člověka na Měsíc a má v plánu i vlastní oběžnou stanici či těžbu surovin v kosmu. Kvůli explozi nelétala s lidmi skoro dva roky.

Článek

Společnost Blue Origin, která je v oblasti vesmírného turismu největším rivalem pro další známou firmu SpaceX, už posedmé vynesla soukromé cestující do kosmu. A to poprvé od srpna 2022, tedy po skoro dvouleté pauze.

Oba podniky jsou z USA a oba založili - v případě druhého uvedeného i řídí – američtí miliardáři: zakladatel Amazonu Jeff Bezos a strůjce Tesly Elon Musk. A ti oba si potrpí na to, aby jejich rakety a lodě byly znovu použitelné. A to zhruba i dvacetkrát. Liší se už ale v tom, co mohou platícím zákazníkům nabídnout a za kolik.

Mise NS-25 odstartovala v neděli 16:36 středoevropského času z kosmodromu Blue Origin v západním Texasu. K její posádce, zajímavostem a důvodům, proč až teď, se ještě dostaneme níže v článku. Teď ale k tomu srovnání.

Jak se liší SpaceX a Blue Origin - co do velikosti i ceny

Bezosova raketa New Shepard zažehla svůj jediný motor BE-3PM na kapalný vodík a kyslík, jehož vedlejším produktem spalování je pouze vodní pára bez emisí uhlíku, načež se vydala překonat výšku 100 kilometrů nad Zemí. Neboli obecně uznávanou hranici kosmu. Zatím nejvíc ji překonala o sedm kilometrů. Sama přitom na výšku měří 18 metrů včetně kapsle na špici, která pojme šest pasažérů. Váží 75 tun.

Muskova raketa Falcon 9 s lodí Crew Dragon maximálně pro sedm cestujících oproti tomu létá do 400 kilometrů. Čili na oběžnou dráhu, kde obíhá Mezinárodní vesmírná stanice (ISS), která je i většinou její cílovou destinací. Ať už pro NASA, anebo platící zákazníky například v rámci misí Axiom. Také je už ale dvoustupňová, měří 70 metrů a první stupeň má devět motorů Merlin, přičemž druhý stupeň letí na jeden - všechny pohání kapalný kyslík a vysoce rafinovaná forma petroleje RP-1. Váží skoro 550 tun.

Zásadní rozdíl pak v součtu těchto faktorů nastává u ceny za místo v lodi. Liší se totiž nejen výška, hmotnost rakety a typ jejího paliva, ale i jeho množství. Zatímco SpaceX si nakonec proto účtuje 55 milionů dolarů, u Blue Origin to je 1,25 milionu dolarů, což je v přepočtu zhruba 28 milionů korun.

Stav beztíže a zakřivení planety v černém vesmíru si vychutná platící zákazník u obou. Je ale pravda, že v případě dražší letenky je cílem orbitální vědecký komplex, kde stráví až 18 dní, což samozřejmě provází také nezbytná příprava a trénink.

Blue Origin vynese člověka, který na to čekal přes 60 let

Mise NS-25, k níž se tímto můžeme vrátit, na druhou stranu nabídla přibližně 11 minut v kosmu. A to v maximální dosažené výšce 105,9 kilometru, kam po oddělení od rakety, která se následně vrátila a úspěšně přistála na Zemi, doletěla už jenom samotná kapsle. Posádku, která si tento čas při sedmém letu rakety New Shepard s pasažéry užívala, tvořili Mason Angel, Sylvain Chiron, Kenneth L. Hess, Carol Schallerová, Gopi Thotakura a Ed Dwight.

Posledního jmenovaného přitom vybrala NASA v roce 1961 jako kandidáta na vůbec prvního afroamerického astronauta. Na misi jej ale nakonec i přes kontroverzi tohoto rozhodnutí nevyslala. Dnes je mu 90 let, a do kosmu se tak dostane poté, co skoro dvě třetiny života strávil čekáním na tuto příležitost.

Foto: Blue Origin

Posádka mise NS-25. Ed Dwight je třetí zprava.

Naposledy firma Blue Origin amerického miliardáře Jeffa Bezose s turisty do kosmu letěla 4. srpna 2022. Mise NS-22 proběhla stejně jako všechny minulé cesty s lidmi bez potíží.

Jen o měsíc později, 12. září, ale průzkumný let bez posádky NS-23 utrpěl asi minutu a půl od startu anomálii, v jejímž důsledku raketa New Shepard havarovala v poušti - ještě předtím ale zafungoval nouzový systém kapsle, která se před zničením odpojila a za pomoci svých padáků bezpečně přistála.

Co způsobilo pauzu v Bezosových letech do kosmu?

Blue Origin při následném vyšetřování zjistila, že šlo o „termostrukturální závadu“ v trysce motoru BE-3PM. Loni v prosinci se po její opravě vrátila k letům bez posádky s misí NS-24. Ta vynesla do výšky 107 kilometrů celkem 33 zásilek pro NASA, výzkumné instituce i soukromé firmy. Mimo jiné dopravila do kosmu i 38 tisíc pohlednic od studentů z celého světa v rámci své neziskové organizace. Pro americkou vesmírnou agenturu to pak byl prototyp CubeSat kamerového systému EagleCam.

Soukromá firma Jeffa Bezose se kromě vesmírného turismu angažuje i v programu Artemis, ve kterém chce NASA vrátit astronauty zpět na Měsíc. Vyvine a postaví pro ni takzvaný lunární lander čili přistávací modul, do kterého přestoupí z nové lunární oběžné stanice Gateway, až k ní dorazí v lodi Orion.

Dále má Blue Origin v plánu také postavit vlastní soukromý orbitální komplex Blue Reef, který by měl být jedním z projektů, jenž nahradí dosluhující Mezinárodní vesmírnou stanici. A jeden z hlavních inženýrů firmy už dříve v rozhovoru pro SZ Tech kromě popisu nové a větší rakety, která k tomu všemu poslouží, rozváděl i plány na těžbu nerostných surovin v kosmu, přičemž jen z měsíčního prachu vyrobit například solární panel už dokázali.

Létat do kosmu budou moci miliony lidí. Zlevníme, uvedl v rozhovoru pro SZ Tech v listopadu 2022 designér raket od Blue Origin.Video: Jan Marek

Aktualizováno v 18:00: Přidali jsme sestřih celého záznamu mise NS-25.

Doporučované