Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na kalifornském autosalonu na poloostrově Monterey se každoročně už více než 20 let odhalují ty nejluxusnější modely supersportů. A přestože na první pohled vypadají jako závoďáky vhodné leda na trať, všechny lze na ulicích řídit legálně a všechny jsou na prodej, pokud tedy nemáte hluboko do kapsy.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Většina aut zde stojí přes milion dolarů, přičemž ty nejvzácnější jsou i pětkrát dražší. Obdivovat je sem tak přijíždí motorističtí nadšenci ze všech koutů světa. A netřeba asi dodávat, že akci oficiálně nazvanou „The Quail, A Motorsports Gathering“ ovládl i letos trend elektrifikace. Supersportovní automobily do zásuvky převažovaly a podtrhovaly tak, že baterie dokážou pohánět i ty nejrychlejší vozy na planetě.
„Máme poměrně hodně premiér. Tento rok 19 vozů, které tady vidíme poprvé,“ uvádí v reportáži v úvodu tohoto článku Kai Lermen, ředitel autosalonu.
Automobili Pininfarina, výrobce luxusních elektroaut sídlící v Mnichově, na kalifornské show třeba poprvé veřejně odhalil model B95 Gotham, tedy supersport, který se nechal inspirovat Batmanem a vznikl na 85. výročí komiksové série.
Kromě designu to dokazuje i hlasový asistent mluvící jako hrdinův komorník Alfréd. Je to vůbec poprvé, co nějaká automobilka na takový vůz získala svolení od studia, které stojí za slavnými filmy.
„Za 85 let k tomu nikdy Warner Bros. neudělil licenci. Nás si vybrali proto, že jsme se inspirovali přímo ve snímku Temný rytíř, který nás uhranul,“ dodává v úvodním videu Dave Amantea, šéfdesignér Automobili Pininfarina.
Auta musí krotit omezovač
Vůz pod kapotou skrývá čtyři elektromotory o celkové síle 1900 koní, jezdí maximální rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu a z nuly udělá stovku pod dvě sekundy. Tedy podobně jako druhý supersport, který Automobili Pininfarina v Kalifornii ukázala, a to model Batista.
„Myslím, že u B95 se bavíme o ceně 4,9 milionu dolarů a u Batisty je to 3,4 milionu dolarů,“ doplňuje v reportáži Amantea.
A svou novinku představila na kalifornském autosalonu také chorvatská automobilka Rimac. Odhalila ještě rychlejší verzi svého elektrického supersportu Nevera R, jehož čtyři elektromotory – jeden na každé kolo – mají výkon 2107 koní. Omezovač ho pustí až na 350 kilometrů za hodinu a na sto se dostane za 1,7 sekundy. Celkově je tak lepší o desetinu než „běžná verze“, a jeho cena se proto zvedla o 300 tisíc na 2,5 milionu dolarů.
„Podle nás musí být elektroauta lepší skoro ve všem oproti spalovacím autům. Podle nás není dobré k tomu nutit regulacemi. Musíte spíše pro zákazníky vytvořit nějakou přidanou hodnotu. Musí být lepší, prostornější, pohodlnější, mít větší dojezd i možná být cenově dostupnější, což je možná u tohoto druhu aut směšné, ale my tady ukazujeme, čeho vůbec lze dosáhnout,“ vysvětluje v úvodním videu Mate Rimac, zakladatel a šéf Rimac Group.
A do třetice se v tomto videu z kalifornského autosalonu supersportů můžete podívat na první sériově vyrobený vůz od tamní značky Czinger Vehicles. Pro firmu je to úspěch, protože do své produkce zapojuje inovativní technologie jako 3D tisk a umělou inteligenci (AI). Model 21C pohání osmiválec s objemem 2,9 litru a dvěma turbodmychadly a tři elektromotory s celkovým výkonem 1267 koní. Nejvyšší rychlost má přes 350 kilometrů za hodinu a z nuly zrychlí na sto pod dvě sekundy.
„Cena začíná přibližně na 2,4 milionu dolarů. Na trhu supersportů je to docela opodstatněné a je to opravdu opodstatněné u vozu, které vám nabízí takový výkon,“ uzavírá reportáž David O’Connell, šéfdesignér v Czinger Vehicles.