Hlavní obsah

Automobilka Praga odhalila utajovanou novinku: silniční supersport Bohema

Nově odhalená novinka automobilky Praga: silniční supersport Bohema.Video: Jan Marek

Česká značka aut Praga, která je původem starší než Škoda, je známá spíš motokárami a závodními vozy. Nyní však odhalila svůj nový automobil - už jen od pohledu má všechny rysy supersportu, ale i tak je určený pro silnice.

Článek

Záběry si můžete prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Díváte se na právě odhalenou novinku tuzemské automobilky Praga, která ve světě proslula hlavně závodními auty a motokárami. Tento vůz, model Bohema, však bude exkluzivní tím, že půjde o její první silniční model plnokrevného supersportu.

Design výkonného automobilu se podle tuzemské značky soustředil hlavně okolo tří klíčových prvků: nízké váhy, karbonu a paliva. Dvoumístný silniční supersport má tak monokok z uhlíkových vláken a je extrémně lehký.

Čím novinka vyniká

Suchá váha stroje cílí na pouhých 982 kilogramů a pod kapotou skrývá motor Nissan GT-R, tedy šestiválec s objemem 3,8 litru a dvěma turbodmychadly. Výkon produkční malosériové verze toho prototypu by tak měl být 700 koní, maximální točivý moment až 725 Nm a rychlost 305 kilometrů v hodině.

„Praga Bohema si jde vlastní cestou. Praga nemá historii v luxusních ‚GéTéčkách‘, my jsme se nikdy nesnažili o to překonat maximální rychlost. Naše know-how a naše inženýrská základna je v závodech na okruzích. To znamená, že naše auto vychází z toho, co my umíme - to je rozumět aerodynamice a pracovat s lehkými kompozitními materiály,“ vysvětluje technický ředitel firmy Jan Martínek pro redakci SZ Tech a Byznys.

„Celá vize je, že jsme postavili auto, o němž doufáme, že bude, když ne nejrychlejší, tak jedno z nejrychlejších na okruhu, přestože to auto je stavěné plně jako silniční vozidlo. Pro nás bylo úplně nejdůležitější, aby to auto bylo lehké - to znamená, že míříme na to, že pravděpodobně budeme nejlehčím supersportem v této kategorii, a v kombinaci s ostatními parametry je to auto stavěné tak, aby bylo opravdu na okruhu co nejrychlejší, jak je to možné,“ dodává Martínek.

Závoďák s úložným prostorem i pro cesty do zahraničí

Model Praga Bohema PL38DETT klade důraz i na praktičnost. Pro delší cesty je vybavený dvěma bočními úložnými prostory s celkovým objemem 50 litrů. Do kokpitu se pohodlně vejdou dva lidé měřící až dva metry - sedadlo řidiče, volant i pedály jsou k tomu nastavitelné a díky nášlapnému stupni po bocích obou míst nemusí nastupovat přes sedadla potažená semišem a kůží. Celý kokpit je složený jen z 56 karbonových dílů a vážit by měl opět pouhých 34 kilogramů.

Co nejsportovnější požitek z řízení pak zajišťuje automatická převodovka a vyjímatelný multifunkční volant s velkým displejem, který zobrazuje veškeré důležité informace a kontrolky. V rámci testování za něj usedl partner automobilky a bývalý řidič F1 Romain Grosjean, který se na vývoji prototypu rovněž podílel.

„Jsme v závěrečné fázi testování prototypu. Úplně finální vůz bude hotový na začátku druhé čtvrtiny příštího roku. Příští rok bychom rádi vyrobili mezi šesti až dvanácti auty, která předáme zákazníkům,“ uvádí technický ředitel značky.

Praga bude vůz prodávat za 1,28 milionu eur čili v přepočtu asi za 31 milionů korun. A celkem plánuje vyrobit 89 kusů. Po úvodní fázi produkce si plánuje udržovat tempo okolo 20 aut ročně. Primárně míří na anglický trh, kde v příštím roce zakládá i vlastní globální klientské centrum navazující na tamní úspěch svého závodního programu. Po rozšíření povědomí o novince v Británii by ale chtěla produkci rozdělit nejlépe na čtvrtiny a prodat je kromě Evropy i na Blízkém východě, v Asii a Austrálii a také USA.

Automobilka na Bohemě pracovala od roku 2017. Novinka prý nemá nic společného s předchozími modely. I tak se jí ale už přezdívá následovník modelu R1R, který byl v roce 2015 po téměř sedmi dekádách prvním osobním vozem s jejím logem. Stejného mají i autora.

Design silniční verze supersportu vytvořil návrhář, konstruktér a ergonom Juraj Mitro. Na vozu hnaném především aerodynamikou pracoval ve virtuálním větrném tunelu (CFD) a není vyloučené, že i další plánovaný model bude pocházet právě od něj.

„Naše portfolio je poměrně velké. Máme záběr od závodních motokár, částečně děláme i do leteckého průmyslu, a máme i okruhové vozy - odtamtud pochází Bohema. Ale zároveň máme svoje želízko v ohni také na Dakaru. To znamená, že těch možností je opravdu hodně,“ říká Jan Martínek.

„Nechci předjímat, ale velice pravděpodobně to bude auto, které bude opět stavěné tak, aby si s ním člověk užil. Bude stát na emocích a řidičském zážitku - i to bude snaha příštího produktu, na kterém budeme dělat,“ naznačuje pro SZ Tech příchod další novinky.

Automobilka původem starší než Škodovka vyráběla i tanky

Původ údajně nejstarší značky aut v Česku se datuje podle samotné firmy Praga až do roku 1871, kdy coby producent těžké strojní techniky vyráběla cokoliv od mostů po parní vlaky.

První vůz sjel z linky automobilky v roce 1907, tedy před 115 lety. Od toho se odrazila také k výrobě nákladních aut či motocyklů. A také letadel - na uvedení modelu STOL vyvíjeného divizí Avia na oblohu se nyní čeká.

S proměnou tehdejšího Československa se dál měnilo spektrum záběru firmy, a to dokonce i směrem k vojenské technice včetně výroby tanků. S pádem komunismu se firma zprivatizovala. V současnosti značku vlastní společnost Praga-Export, s. r. o. založená roku 2006.

Do motokár se Praga pustila v roce 2009 a každý rok teď vyrábí okolo 7000 šasi, což dělá z české firmy jednoho z jejich nejúspěšnějších výrobců na světě - dvakrát za poslední dekádu vyhrála i mezinárodní šampionát FIA. A na okruh se závodními automobily pak zamířila v roce 2012 s modelem R4S, který potom následovala dosavadní vlajková loď automobilky - vůz typu R1.

Doporučované