Článek
„Předstupte vpřed! Do Starlineru, kde se pár dní zpět docela děly věci. Provedu vás skrze PMA (hermetizovaný propojovací tunel) přímo do Starlineru. Tady je poklop, přesně tady. A tady je Butch, který prolézá skrze poklop,“ provádí v reportáži v úvodu tohoto článku útrobami ISS a lodí od Boeingu jedna z astronautek. Záznam pochází z 8. června.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
V úvodním videu se můžete podívat na dvojici astronautů, veteránů z NASA, Sunitu ‚Suni‘ Williamsovou a Barryho ‚Butche‘ Wilmorea. Na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) přiletěli jen dva dny před natáčením zmíněné reportáže. Měli tam strávit přibližně týden, ve středu už to je ale 55 dní, co tam v podstatě uvázli. A problém je právě v jejich lodi.
Jak mise probíhala?
Williamsová a Wilmore k orbitálnímu komplexu startovali 5. června z mysu Canaveral na Floridě v nové soukromé lodi CST-100 Starliner, kterou v rámci kontraktu pro NASA postavil a bude provozovat Boeing. Při její inaugurační misi měla posádka Crew Flight Test-1 (CFT-1) testovat palubní systémy podpory života, navigaci anebo třeba i sedadla a modré skafandry od americké firmy, které jsou oproti dřívějším generacím o 40 procent lehčí a také flexibilnější.
„Máme celý seznam věcí, které budeme kontrolovat na cestě k ISS. Celý seznam věcí, co budeme kontrolovat při kotvení u stanice, a celý seznam věcí, které budeme kontrolovat při sestupu z orbity a návratu. Máme nějaké letové cíle a testovací body, které mají dokázat, že je ta loď funkční. To děláte při zkušebním letu. Takže toho je tento let plný,“ vysvětluje v reportáži SZ Tech na záznamu před startem astronaut Wilmore.
„Je toho hodně, co zjišťovat, dost věcí, co dělat. Můžeme se toho z této lodi dost naučit. Osobně si myslím, že je to výborný odrazový můstek pro to, že se chystáme opustit oběžnou dráhu a vydat se k Měsíci. Je hodně podobná lodi Orion. Takže podle mě, pokud bych byla mladý astronaut a pomýšlela si na cestu na Měsíc, zvedla bych ruku a řekla, že chci letět se Starlinerem,“ doplnila ho Williamsová.
Loď od Boeingu si NASA objednala stejně jako loď od SpaceX už v roce 2014 v rámci programu komerční přepravy astronautů do vesmíru (CCP), která měla být rychlejší a levnější.
Co se pokazilo?
Zatímco do Crew Dragon však agentura dala 2,6 miliardy dolarů, inauguračního letu se dočkala v roce 2020 a dodnes už s ní poslala osm týmů na ISS, tak do Starlineru dala 4,5 miliardy a poprvé letěla až letos. Jeho vývoj a testy zpozdily softwarové, ale i technické problémy jako třeba hořlavé zapouzdření kabelů. A bez potíží se neobešel ani první zmíněný červnový let s posádkou.
„Čekáme, že půjde všechno perfektně? Toto je první let s posádkou v této lodi. Jsem si jistý, že dokážeme problémy vyřešit. Proto tohle děláme,“ uvedl Butch ještě před startem.
Konkrétně šlo o úniky helia. To se používá k tlakování trubek, kterými se dostává palivo do trysek, a tak pomáhá s manévrováním lodi. NASA i Boeing věděly o únicích už před startem, uvedly ale, že se jedná o běžný jev a hélium ztrácí loď i v průběhu celého letu. Pak ale zjistily, že jejich hodnoty jsou znatelně větší, a nakonec ztratily pět z celkových 28 naváděcích trysek.
Jaký je poslední postup?
Čtyři z pěti vadných trysek se už podařilo opravit. Vědci hledali příčinu jejich selhání a první analýzy zatím ukázaly, že na vině mohlo být těsnění. NASA ani Boeing však stále nevědí, kdy se dvojice astronautů bude schopna ve Starlineru vrátit zpět na Zemi. Na poslední tiskové konferenci 25. července firmy uvedly pouze to, že loď stále prochází testy – jedny z posledních jsou právě zkoušky trysek a zážehů.
„Dneska nemáme žádné větší oznámení týkající se data návratu. Děláme velké pokroky, ale na tohle zatím nejsme připravení,“ dodal na tiskové konferenci manažer Steve Stitch, šéf programu pro komerční přepravu astronautů do vesmíru (CCP).
„Posádka si vede skvěle. Spolupráce mezi týmy Boeingu a NASA je dobrá. Pracují bok po boku jeden s druhým každý den. Metodicky sledujeme a pracujeme s daty a domů se vrátíme, jakmile budeme připravení,“ doplnil Stitch.
Čas běží
Původně také NASA tvrdila, že použít loď od Boeingu bude pro astronauty bezpečné jen po dobu 45 dní. Následně ale tuto lhůtu prodloužila na dvojnásobek. Wilmore a Williamsová jsou na konci července na ISS už 55 dní.
Cena za jedno místo ve Starlineru pro ně přitom byla 90 milionů dolarů. V lodi Crew Dragon by to bylo 55 milionů. Veliké jsou přibližně stejně, rozdíl je ale v tom, že rakety a kapsle od SpaceX jsou znovupoužitelné, a tudíž levnější.
„Naší misí bylo dostat posádku na ISS. To jsme dokázali. Naší misí bylo něco se z toho letu naučit. A zatím jsme se toho dozvěděli opravdu hodně a to podle mě bylo možné jen díky tomu letovému testu. A teď už je čas dostat naši posádku bezpečně domů,“ uvedl 25. července i viceprezident a manažer CCP za Boeing Mark Nappi.