Článek
První ohýbací notebook na světě
Prototyp ukázalo Lenovo před sedmi měsíci. Teď ho ale i nacenilo a v polovině roku je připravené poslat ThinkPad X1 Fold do prodeje.
Obrazovka o úhlopříčce cca 33,77 centimetru se kvůli vlastní ochraně ohýbá dovnitř. Podle výrobce má rozměry „menší knížky“. Rozšířený displej ale nabízí i jiná než čtecí využití – třeba sledování videokonference v jedné části a dělání poznámek ve druhé. Fungovat mohou zvlášť i dohromady.
Laptop funguje na ultrarychlé 5G síti a je velmi lehký, váží méně než kilogram. Zájemci si mohou dokoupit i externí klávesnici. Jinak bez jednoho dolaru vychází na 2500, v přepočtu asi na 56 400 korun.
Lenovu šlape na paty Intel, výrobce čipů ale na veletrhu představil teprve koncept. Ten má sice větší obrazovku, 43,18 centimetru, ale jiné parametry firma nezveřejnila – návrh zatím slouží k testování technologie.
5G smartphone pod 500 dolarů
Připojení páté generace nevychází nijak levně, pokud jde o chytré telefony s touto technologií. Jeden z předních hráčů v oblasti spotřebních technologií – TCL, pod který patří třeba Blackberry nebo Alcatel – nabízí 10. řadu svých stejnojmenných smartphonů, která vychází v Lite, PRO, ale i 5G verzi. Ta má vyjít cenově pod 500 dolarů, tedy 11 300 korun.
Zatím ale jde podle agentury AP pouze o upoutávku – detaily ohledně kvality kamer, obrazovky nebo životnosti baterie společnost TCL nezveřejnila.
Elektromobil jako z Avatara: s rozložitelnou baterií
S přelomem o větších rozměrech, rovnou celého auta, přichází Mercedes-Benz. To, že je na elektrický pohon, už dnes není nic revolučního. Pozornost ale rozhodně strhává jeho futuristický design, se kterým pomáhal i režisér slavného Avatara James Cameron.
Podle toho má koncept i své jméno: AVTR. Také je prý v podstatě „živoucí“ bytostí, o čemž svědčí i zdroj jeho energie – baterie na bázi reakcí organických prvků. Nepotřebuje kobalt ani nikl, tudíž je podle automobilky plně rozložitelná.
Šok. Namísto herní konzole elektromobil
Vůbec první vlastní vůz na elektrický pohon představil na CES 2020 i japonský elektronický a zábavní gigant Sony. Jeho Vision S má demonstrovat technologickou vyspělost společnosti v oblasti senzorů. Těch má elektromobil přes tři desítky k detekci objektů v autě i mimo něj. Včetně osob, které tak mohou ovládat senzory pomocí gest. Masovou výrobu či komerční prodej prý ale firma zatím neplánuje.
Spolupráce na flotile létajících taxíků
Bližší budoucnost cestování, a to rovnou tu vzdušnou, odhalil Hyundai. S létajícími taxíky dnes experimentuje i Boeing nebo různé malé startupy. Například Uber v New Yorku testoval dopravu helikoptérou. A spolupráci právě s alternativním dopravcem oznámila jihokorejská automobilka. Zároveň odhalila i zmenšený model Personal Air Vehicle.
Startovat bude vertikálně, dosažená rychlost má přesáhnout 290 kilometrů za hodinu a dolet má být až 96 kilometrů. Firmy chtějí letoun testovat s pilotem letos. Do roku 2023 chtějí mít flotilu v komerčním provozu – v budoucnu možná i samořiditelnou.
Město budoucnosti: bez emisí, s umělou inteligencí
Další automobilka, tentokrát z Japonska, míří ještě dál. Na domácí půdě – v místě vlastní továrny na úpatí hory Fudži – plánuje Toyota postavit prototyp města budoucnosti. Energii bude získávat z vodíkových článků, pohánět bude bezemisní autonomní dopravu, chytré domy nebo roboty s umělou inteligencí.
Základní kámen chce podnik položit začátkem příštího roku. Náklady zatím neuvedl. Rozloha ekologické aglomerace má ale být 71 hektarů a v počátku bude mít 2000 obyvatel – převážně zaměstnance a průmyslové partnery firmy.
Po hovězím i náhražka za vepřové. Lepší než skutečné maso
Kalifornská firma Impossible Foods si před třemi lety vydobyla své místo v potravinářském průmyslu. Tehdy přišla s rostlinnou náhražkou hovězího burgeru, na který loni v listopadu úspěšně navázal třeba Burger King. Teď společnost přichází i s vepřovým a klobásami, které bude stejný řetězec rychlého občerstvení testovat ve Spojených státech.
Úspěch společnosti tkví v tom, že i přes rostlinný původ – primárně jsou ze sóji – náhražky obsahují tzv. hem, tedy laicky řečeno skupinu bílkovin, která se obyčejně vyskytuje v krvi a dává masu jeho unikátní chuť a konzistenci. Tento protein podnik získává z kořenů luštěniny, načež produkt dále upravuje a dochucuje.
Kvůli masu je podle Světového ekonomického fóra ročně vybito skoro 1,5 miliardy prasat. Oproti období před 50 lety je to trojnásobek a počet má dále narůstat. Rostlinné „hovězí“ burgery od Impossible už jsou k dostání i v obchodech a celosvětově ve více než 170 tisících restaurací.
Robotický kamarád na styl BB-8 a Bosch na cestě ke hvězdám
Kulovitý robot Ballie od jihokorejského Samsungu se na veletrhu prezentoval jako roztomilý společník do domácnosti, který má ale zároveň přístup do veškerých systémů zabezpečení a chytrých zařízení daného spotřebitele. Může mu tak – jak uvádí sama společnost – pomáhat například s motivací k pohybu, starším lidem zpřístupnit ovládání jejich obydlí či zachycovat významné rodinné momenty. Zároveň se tím ale zvyšuje v úvodu zmíněné riziko – je dalším průnikem do soukromí majitele.
Německý Bosch pak předvedl svůj nový projekt a systém pro analýzu zvuků přístrojů a zařízení SoundSee. Ten je už podle agentury AP na cestě k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), kde má zpracovávat data z vybavení astronautů, zjišťovat případná poškození a navrhovat jejich možná zlepšení.