Hlavní obsah

Musk je šílenec, co vypráví pohádky. A občas tak promění sci-fi v realitu

Foto: Tesla

Roboti Optimus se neobešli bez zákulisní lidské asistence, což prezentaci ubralo na působivosti.

Miliardář Musk budí kontroverze, vypráví nesmysly a slibuje nemožné na počkání. Jenže občas mu to vyjde, a z něčeho, co bylo z říše sci-fi filmů, udělá realitu. Vyplatí se proto pozorně poslouchat, které pohádky Musk vypráví.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Elon Musk minulý týden pozval novináře i veřejnost na tiskovou konferenci We, Robot, kde se pochlubil technologickými novinkami svých firem. Akce však místo ovací přinesla spíše rozpaky a zklamání investorů.

Čtete ukázku z newsletteru TechMIX, ve kterém Pavel Kasík a Matouš Lázňovský každou středu přinášejí hned několik komentářů a postřehů ze světa vědy a nových technologií. Pokud vás TechMIX zaujme, přihlaste se k jeho odběru!

Konference se odehrávala v prostorách kalifornského filmového studia Warner Bros. Což mělo praktický rozměr – jde o velký areál, který lze pronajmout pro soukromou akci, navíc jsou v něm ulice, na které se nevztahují běžné silniční předpisy. A také rozměr symbolický – jak se totiž později ukázalo, většina předvedených zařízení se podobala spíše filmovým rekvizitám než skutečným produktům.

Pokud se podíváte na záznam, uvidíte pýchou se dmoucího Elona Muska, jak jásajícímu publiku postupně představuje jednu sci-fi revoluci za druhou. Lidé konečně na vlastní oči viděli prototyp robotických taxíků Tesla. Ty slibuje Musk už dlouho. Auta skutečně přijela, a jako kdyby vypadla z dvacet let starého sci-fi filmu Já, Robot.

Je to dvoumístné auto, které uvnitř nemá volant. Dva pasažéry doveze kamkoliv, pokud je tedy adresa v rámci filmového studia. Před pár lety by to byla revoluce. Teď to je spíše přiznání, že Tesla v této oblasti zaostává za konkurencí.

Kalifornská firma Waymo už provozuje robotická taxi ve Phoenixu a San Franciscu a chystá se přidat dvě další města. Musk davu fanoušků vysvětlil, že si samořídicí auto budou moci koupit, a dokonce jej na sebe nechat vydělávat, zatímco jej nebudou používat. Žádné konkrétní datum nepadlo. Prý to má být „před rokem 2027“, ale Musk sám přiznal, že „ohledně dat bývá přehnaně optimistický“. A růžově to vidí i s cenou: Plně samořídicí auto pro dva by mělo stát 30 tisíc dolarů (necelých 700 tisíc Kč).

Foto: Tesla

Prototyp robotického taxíku Tesla.

„Pro Teslu bude nesmírně těžké nabídnout nový vůz za takovou cenu tak brzo,“ domnívá se analytik Paul Miller z firmy Forrester. „Bez dotací, nebo bez toho, aby na každém autě prodělávali, mi to v této dekádě nepřijde věrohodné.“

Několik lidí také přijelo Tesla minibusem Robovan. Ten působil doslova jako rekvizita z filmu. Není důvod se domnívat, že šlo o něco víc. Někoho – asi víme koho – napadlo, že by to vypadalo dobře, a tak to dotáhli do podoby, kterou je možné předvést.

„Říkal jsem si, že by to bylo fantastické, kdybyste potřebovali vůz větší než náš model Y. A my to vyrobíme,“ popisoval Musk trochu nesouvisle z pódia, zatímco Robovan se krokem blížil. „A bude to vypadat takto. Dokážete si představit, že jdete po ulici a tohle jede k vám? To by bylo husté!“ Ano, možná, ale praktické? Jaké výhody by to odemklo? Autonomní elektrické autobusy, jezdící po předem připravené trase, nejsou nic těžkého a řada firem je ukazuje na výstavách už několik let.

Mnohem působivější – a z hlediska konkurenčního boje pozoruhodnější – součástí večera proto byla živá ukázka chodících robotů. Když v roce 2021 Musk předvedl svou vizi humanoidního robota, jednalo se o herce v obleku. Od té doby každý rok Tesla předvedla nějaké pokroky, ale všechno to byly filmované ukázky, které měly k produkčním vzorkům neskonale daleko.

Proto z davu zahučelo nevěřícné překvapení, když Musk přítomným novinářům oznámil: „Roboti dnes budou chodit mezi vámi. Budou vám servírovat drinky…“ Sociální sítě se brzy naplnily videoklipy, kde si lidé objednávají pivo, robotický barman jej poměrně obratně čepuje, a ještě u toho plynule konverzuje.

Zpoždění, které je pro konverzaci s dnešními AI typické, tam vůbec nebylo. Přiznám se, že to jsem nečekal. Tahle ukázka byla až podezřele napřed před konkurencí…

„Tohle je buď nejlepší ukázka robotů a velkých jazykových modelů v historii, nebo je to z velké části ovládání na dálku,“ spekuloval z místa youtuber Marques Brownlee. Později doplnil, že na místě mu nikdo z Tesly nechtěl říct, zda jsou roboti ovládaní lidmi.

Z Tesly to přiznání lezlo jako z chlupaté deky. Jednomu z reportérů řekli, že „roboti mají lidské asistenty“, druhý se dozvěděl, že „umělá inteligence zodpovídá za chůzi“. Celkově to prezentaci zbytečně ubralo na působivosti. Přitom třeba obratnost robotické ruky – a na rukou bylo nejlépe vidět, že to není herec – by se určitě o pozornost postarala.

Takto ale akce Tesly investory dost zklamala, akcie se propadly o více než osm procent na 219 dolarů za kus. Což není žádná tragédie, letos v dubnu se podívaly i pod 150 dolarů, ale dobře to ilustruje, co celá akce ve skutečnosti byla: ukázka prototypů v přísně kontrolovaném prostředí, bez reálného časového plánu. Elonova pohádka na dobrou noc.

Chyták jako věž

Úplně jiný dojem – pocit úžasu a obdivu k technickému pokroku – zanechala jen o dva dny později velká akce jiné Muskovy společnosti, vesmírného „startupu“ SpaceX. Připomeňme, že tuto společnost skutečně založil sám Elon Musk, zatímco u Tesly mu titul „zakladatel“ náleží jen papírově, protože si jej koupil, nebo spíše vydupal.

Když Musk SpaceX v roce 2002 zakládal, létaly na ISS ještě americké raketoplány. Jeho plán na soukromou modulární raketu, která by cenu cest do vesmíru výrazně snížila, vypadal opravdu ztřeštěně. Trvalo šest let, než úspěšně odstartovala první raketa Falcon 1. V roce 2012 začala SpaceX testovat prototypy vertikálního startu a přistání (VTOL) pro jednotlivé části rakety.

Z roku 2016 si možná pamatujete první působivá videa – ta umí SpaceX opravdu špičkově – přídavných raketových motorů vracejících se na zem, respektive na bárku plující na moři. Z roku 2018 vám asi utkvěla fotka – ne montáž, ale skutečná fotka – skafandru sedícího v autě Tesla na oběžné dráze kolem Země (technicky vzato dráze kolem Slunce).

Foto: SpaceX

Skutečné auto s atrapou astronauta, vyfocené nedaleko Země pomocí kamery na prodlouženém rameni (únor 2018).

Ale to vše tým SpaceX překonal tento víkend, kdy se podařilo dosáhnout jen těžko představitelného milníku. Startovací věž, ze které hvězdná loď Starship odstartovala, posloužila zároveň jako „lapač“ rakety Super Heavy Booster (B12), která mimochodem měří kolem 70 metrů na výšku, vejde se do ní přes tři miliony kilogramů paliva, a i úplně prázdná pořád váží přes 300 tun.

Foto: SpaceX

Super Heavy Booster se pomocí trysek vrací k věži, ze které odstartoval.

Tento kolos se kontrolovaně vrátil přesně na místo, ze kterého odstartoval, a tzv. Mechazilla jej pomocí dálkově ovládaných „hůlek“ zachytila k dalšímu použití. Takhle popsané to nezní moc působivě, opravdu doporučuji se na to podívat.

„Tenhle den se zapíše do dějin,“ dodala k tomu Kate Ticeová ze SpaceX, která přímý přenos komentovala. „Tohle je naprosto šílené. Na úplně první pokus jsme úspěšně zachytili booster Super Heavy zpět na startovací věži.“

Zdaleka nejde jen o nějaké samoúčelné předvádění. Zachycením rakety SpaceX výrazně sníží cenu jednoho startu na oběžnou dráhu. Což otevírá nejen cestu k levnějším cestám do vesmíru, ale i k Muskově vytoužené cestě na Mars.

Šílenec, bez kterého by to nešlo?

Elon Musk je kontroverzní postavou. Je momentálně nejen nejbohatším člověkem světa, ale také politicky aktivním majitelem sociální sítě X (dříve Twitter). Nebo šéfem SpaceX, na které je do značné míry závislý americký vesmírný i vojenský program, a jeho satelitní internet Starlink je klíčový pro ukrajinské vojenské jednotky. Je to také chaotický šéf Twitteru/X se sklony k šíření nesmyslů nebo vyložených lží. Mimochodem, z nařízení soudu nesmí bez schválení právníka tweetovat cokoli, co by se mohlo týkat Tesly.

Přesto má ohromné davy oddaných fanoušků, kteří budou každý jeho krok obhajovat. Není to těžké pochopit. Jde o určitý typ šílenství, které přitahuje další podobné šílence. A když se jich sejde dost a navzájem se přesvědčí, že ta nemožná věc, o kterou se pokoušejí, se může povést… Musk znova ukázal, že umí obstarat prostor nesmírně schopným lidem.

Jeho šílené metody se nám nemusí líbit. Rozhodně si nemusíme nechat namluvit, že od nás potřebuje bianko šek. Že mu musíme tolerovat výstřelky, lži nebo porušení zákona, protože on je přece ten, kdo nás „vezme ke hvězdám“.

Musk by nemusel dělat vůbec nic z toho, co dělá. I kdyby každý den utratil sto milionů korun, trvalo by mu 150 let, než by se jeho prostředky vyčerpaly. Mohl by zalézt a mimo zraky veřejnosti dělat, co chce. A on se rozhodl, že si bude realizovat dětské sny. Někdy z toho budeme jako společnost těžit, jindy jde o nebezpečí, se kterým si moc nevíme rady.

Muska se to ale zdánlivě netýká. Nesmírně mu záleží na tom, co si o něm lidé myslí, ale nemá pochopení pro ty, kteří nesdílí jeho vizi. Postupně projíždí svoje oblíbené autory sci-fi a jejich představy systematicky proměňuje v realitu. Nebo, když ne v realitu, tak v pohádku, která je tak na dosah, že to stačí jako motivace pro další podobné šílence.

Musk se netají tím, že jeho inspirací jsou sci-fi filmy. Za podrobnější analýzu ale podle mého stojí, jak tyto filmy sleduje. Jeho roboti Tesla Optimus jako kdyby vypadli z již zmíněného filmu Já, Robot. Ale jako kdyby Musk viděl jinou verzi – verzi, ve které všudypřítomní roboti byli hrdinové, pomocníci a nic se nepokazilo. Ani Musk ale nemůže být tak naivní…

V plné verzi newsletteru TechMIX toho najdete ještě mnohem víc. Přihlaste se k odběru a budete ho dostávat každou středu přímo do své e-mailové schránky.

Doporučované