Článek
Jak zasáhne umělá inteligence vaši profesi? Pokud si tuto otázku ještě nekladete, tak byste měli. „Pravidla se mění. Nevím přesně, jak bude vypadat budoucnost, ale myslím si, že je potřeba počítat s tím, že práce se změní,“ domnívá se Lenka Stawarczyk, marketingová konzultantka a lektorka AI. „Čím déle budou lidé čekat, než si ty novinky osahají a seznámí se s nimi, tím hůře na tom pak budou.“
Experimentování je nejjednodušší – a prakticky nenahraditelný – způsob, jak si vyzkoušet, na co jsou AI nástroje užitečné právě ve vašem oboru. Nedejte na tvrzení firem nebo různé videoprezentace. Sliby bývají přepálené a videa málokdy stačí na posouzení výstupu.
(V textu článku uvádíme jen stručný výběr z probíraných témat. Celý rozhovor najdete ve videu v úvodu článku. Podívejte se také na celou epizodu k tomuto tématu.)
Nespokojte se ale s jedním pokusem. Lidé často zlomí nad nástrojem hůl na základě jedné odpovědi. „Se zadáním úkolu umělé inteligenci si člověk musí dát stejnou práci, jako kdyby ten úkol zadával nějakému externímu dodavateli,“ vysvětluje Stawarczyk. „Můžete s chatbotem vést konverzaci a postupně vyladit výsledek, dát mu zpětnou vazbu. Napište mu třeba: zeptej se mě na všechno, co potřebuješ vědět, abys nemusel improvizovat.“
Pro naše čtenáře měla Stawarczyk řadu dalších užitečných tipů, jak začít. Mluvíme o nich podrobněji i ve čtvrteční epizodě podcastu Mozaika. Během našeho rozhovoru jsme ale probrali nejen to, jak umělou inteligenci zapojit. Mluvili jsme také o tom, kam ji nepustit.
Některé věci chcete dělat osobně
„Když se mne firmy ptají, jak mají při přijímacím procesu najít člověka, který to umí s tou umělou inteligencí, tak se obvykle chtějí ptát na to, co vyzkoušel, jaké modely umí používat a tak dále,“ popisuje Stawarczyk. „A já jim říkám, ano, to je dobré. Ale pokud opravdu chcete najít někoho, kdo chápe principy spolupráce s AI, tak se kandidáta ptejte, na co by umělou inteligenci nevyužil, kam by ji nepustil.“
Tak se podle ní nejlépe pozná, zda má kandidát dostatek zkušeností a dosáhl hlubšího pochopení: „Jinak najmete lenocha, který umělou inteligenci narve úplně všude a vy pak budete číst ty průměrné výstupy.“
Pro mnoho lidí jsou nástroje jako ChatGPT nejrychlejší způsob, jak napsat delší text. Jenže pokud se někdo psaním živí, tak má na výstup jiné nároky. Proto Stawarczyk zdůrazňuje, že generativní umělou inteligenci ze zásady nepoužívá na generování čehokoli, kde se jedná o vystupování jejím jménem: „Nepustím umělou inteligenci do konverzací s lidmi, ani za ni nenechám napsat svým jménem příspěvek na LinkedIn. Nenechám ji za mě tvořit.“
Svůj přístup vysvětluje na příkladu z domova: „Mám dceru, se kterou čteme pohádky. A já bych do toho mohla zapojit umělou inteligenci.“ Je několik způsobů, jak do této aktivity AI zapojit: při hledání vhodné nové knížky ke koupi, při vybírání z knížek v knihovně, nebo dokonce vytvoření vlastního příběhu na míru.
„A dokonce bych mohla zapnout mobil, a ať jí čte pohádku umělá inteligence,“ směje se Stawarczyk. „Ale já bych přece byla blázen, kdybych do času, který trávím s dcerou, pouštěla umělou inteligenci. To v žádném případě.“
Zvládnete víc než doteď
V tom vidí poučení pro firmy i jednotlivce, když hledají, jak AI zapojit: „Vaši klienti nechtějí trávit čas s chatbotem. Strategické dokumenty, klíčové texty, komunikace…“ Lidé by podle ní měli velmi dobře zvážit, kam umělou inteligenci pustit, a nastavit si v rámci týmu pravidla, která pro ně dávají smysl.
Stawarczyk nepoužívá AI ani na sumarizaci důležitých dokumentů. „Mohla bych říct, to se mi nechce číst, hodit to do chatbota a chtít, ať mi z toho dá tři nejdůležitější věci. Ale když jsou to klíčové dokumenty, tak se s nimi musím seznámit, ponořit se do té problematiky, odmakat si to sama,“ vysvětluje Stawarczyk.
Proč umělá inteligence „kecá“
Nástroje jako ChatGPT, Gemini nebo Copilot jsou založené na neuronových sítích a využívají tzv. velké jazykové modely (large language models, LLM). Tyto modely jsou natrénované na velkém množství textu a umí za sebe skládat slova a části slov tak, aby výsledek působil důvěryhodně. To ale neznamená, že jsou výsledky pravdivé.
Těmto nepravdám se obvykle říká „halucinace“ a jde o jednu z hlavních nevýhod, které brání nasazení velkých jazykových modelů do obchodní praxe.
Doporučuje ale chatbota použít jako nástroj pro osvětlení obtížných témat. „Jednou se mi odborníci na kryptografii pokoušeli popsat nějakou technologii, já jsem četla všechny ty jejich dokumenty, bylo to pro mne těžké,“ vzpomíná konzultantka. „Pak jsem to dala ChatGPT, ať mi to vysvětlí jako laikovi, jako běžnému člověku. A chatbot našel metafory, pomocí kterých jsem to pochopila a posunula se dál.“
Uvědomíte si svou hodnotu
Pravidla ohledně používání AI nástrojů by si měly nastavit jak firmy nebo malé týmy, tak i živnostníci. Ostatně, pokud vaše firma nemá jasná pravidla, nebo tam dokonce platí úplný zákaz AI, lidé stejně budou používat tyto AI nástroje. Jen to nebudou dělat veřejně, nebudou to dělat na firemním počítači a nebudou to dělat třeba na mobilu pod stolem. Pak se ale ztrácí informace o tom, co by šlo pomocí nových nástrojů zlepšit, protože lidé se bojí o experimentech mluvit.
Já bych proto poradil manažerům, aby našli ty členy týmu, kteří už s těmi nástroji experimentují, a dali jim možnost se o své zkušenosti – co funguje a co ne v kontextu jejich práce – podělit s kolegy. Může to být prezetance, školení, nebo třeba vnitrofiremní soutěž o nejzajímavější zlepšováky a mikronástroje naprogramované pomocí AI nebo využívající AI.
Generativní AI na vzestupu
Od listopadu 2022, kdy firma OpenAI představila nástroj ChatGPT, lidé po celém světě experimentují s tím, jak jim generativní umělá inteligence může pomoci.
O tom, co nové nástroje umí, nebo neumí, se diskutuje z mnoha pohledů. Jedná se o skutečnou inteligenci a kreativitu? Výsledky jsou totiž nejen ohromující, ale také bizarní. Věnujeme se jim v podcastu Mozaika nebo v seriálu Hrajeme si s AI.
„Myslím, že díky experimentům s AI nástroji si lidé lépe uvědomí svou hodnotu,“ doufá Stawarczyk. Profesionál totiž nejlépe posoudí, co v jeho oboru už AI zvládá, a kde je naopak výstup možná působivý, ale v praxi nepoužitelný.
„Nechat si něco napsat, to je vlastně to nejprimitivnější využití AI,“ připomíná Stawarczyk. Místo toho lidem doporučuje, aby mnohem více chatboty používali ve fázi explorace nebo ideace. Tedy při hledání řešení nebo zkoumání nových možností. Můžete také získat velmi hodnotnou zpětnou vazbu.
Ale opět to nepřehnat: „Když někdo říká, že přeskočí testování produktu s reálnými uživateli, protože si to místo toho namodeluje v chatbotovi, tak to není skoro k ničemu. Vy potřebujete těsný kontakt se zákazníkem. To nemůžete nahradit chatbotem.“
(V textu článku uvádíme jen stručný výběr z probíraných témat. Celý rozhovor najdete ve videu v úvodu článku. Podívejte se také na celou epizodu k tomuto tématu.)
Mozaika Pavla Kasíka
Osmidílná minisérie Seznam Zpráv o umělé inteligenci. Novinář Pavel Kasík s pomocí hostů popisuje současný stav technologického fenoménu. AI z různých perspektiv a bez přikrášlování. Mozaika Pavla Kasíka vychází každý čtvrtek jako video na webu Seznam Zpráv a v audio podobě na Podcasty.cz, Spotify, Apple. Následující sobotu pak vydáváme bonusový materiál v podobě celého rozhovoru s hosty pořadu.