Hlavní obsah

Taxikáři vyrazili po svých. Protestovali proti novele zákona o taxislužbách

Řidiči si dali sraz v 9:00 na Strahově, odkud se vydali na Malostranské náměstí.Video: Seznam Zprávy

Zhruba třicet vozů taxi se sjelo na parkovišti na pražském Strahově k protestu proti novele zákona o silniční dopravě, která podle nich vychází vstříc alternativním poskytovatelům taxislužeb typu Uber či Taxify.

Článek

Řidiči si dali sraz v 9:00 na Strahově, odkud se vydali na Malostranské náměstí na plánované protestní shromáždění. Průvod vyrazil přes Dlabačov, Pohořelec, Loretánskou ulici, Hradčanské náměstí a Nerudovu na Malostranské náměstí, kde taxikáři přečetli dvě prohlášení, jedno adresované vládě a druhé americkému velvyslanci.

Podle Martina Běhounka ze Sdružení českých taxikářů, které protest uspořádal, očekávali organizátoři účast asi padesíti řidičů, nakonec se jich sešlo kolem čtyř desítek. Akce se zúčastnili hlavně řidiči z Ostravy, Plzně a dalších měst. Taxikáři z Prahy prakticky nedorazili, za což si od kolegů vysloužili kritiku.

Návrh novely zákona schválila vláda a nyní ji bude projednávat parlament. Vozidla taxislužeb by podle ní už nemusela mít taxametr ani střešní svítilnu, ruší i zkoušky z místopisu.

Podle Běhounka novela z meziresortního připomínkování vyšla v podobě, která bude znamenat zásadní deregulaci oboru. „Jsme proti tomu, aby nadnárodní korporace měly vliv na národní legislativu v zásadě takový, že je jim šitá na míru," uvedl. Dodal, že zástupci taxislužeb se přípravy novely účastnili, ale výsledek jde naprosto proti jejich návrhům a zájmům. Protest je podle sdružení koordinován s taxikáři z Polska, kde se rovněž připravuje nová zákonná úprava taxislužeb.

Taxikářům se nelíbí zejména zrušení možností měst zavádět regulace taxislužeb, zrušení profesních zkoušek a zrušení povinnosti mít taxametr. Tato opatření budou podle nich znamenat chaos a existenční potíže pro desítky tisíc českých řidičů, které může nahradit levná pracovní síla ze zahraničí, čímž utrpí i kvalita nabízeních služeb „Trend je takový, že taxislužba se liberalizuje, což jde proti čtyřiceti nebo padesáti letům zkušeností," řekl Běhounek. Podle něho by měly být taxislužby naopak přísně regulovány, aby tuto práci mohli vykonávat jen školení profesionálové.

Ministerstvo dopravy si za návrhem stojí. „Prioritní je pro nás ochrana občanů proti předraženým taxislužbám, a proto chceme umožnit legálně využívat i mobilní aplikace bez nutnosti použití taxametru," uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Novela také podle ní nově umožní efektivnější obranu cestujících například před předražením. Má také chránit podnikatelské prostředí možností postihnout správními prostředky řidiče a poskytovatele služby, což je nyní komplikované.

Podle Běhounka taxikáři nepředpokládají, že se jim podaří dosáhnout přepracování novely. Apelují alespoň na poslance, aby předložili pozměňovací návrhy, které podle nich problematické body odstraní. Zástupce sdružení doplnil, že pražští taxikáři očekávají po schválení nové legislativy výrazné problémy ve fungování oboru.

V Praze podle údajů magistrátu působí 9 800 taxikářů, dalších skoro 3 000 řidičů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify. Proti alternativním taxislužbám v minulosti taxikáři protestovali opakovaně. Začátkem loňského roku s cílem poukázat na nerovné podmínky uspořádali čtyři pomalé jízdy Prahou, kdy stovky aut blokovaly dopravu.

Doporučované