Článek
Po rozhledně chtějí stavět i hotely
Okolí známého tatranského ledovcového jezera čekají velké změny. Slovenský deník SME upozorňuje, že se kolem Štrbského plesa chystá v blízké budoucnosti výstavba, která doplní známé panorama s hotelem Patria, skokanským můstkem a horskými štíty.
Obec Štrba, do jejíhož katastru jezero spadá, počítá s novými byty, obchody, hotely, parkovišti, sportovišti i se sjezdovkou a lanovkou. Pokud změny územního plánu projdou, otevře to cestu k největším změnám lokality za posledních 50 let. Stavět se má i tam, kde je dnes les.
Ochránci a aktivisté proto bijí na poplach a vyčítají obci, že nedebatuje s odborníky. Proti změnám územního plánu vznikla i petice. Vedení Štrby na dotazy deníku nereagovalo, zastupitelstvo má v plánu řešit změny 19. května.
Už loni vzbudila odpor části veřejnosti stavba vyhlídkové věže, kterou začal u jezera stavět soukromý investor loni na podzim. Třiapadesátimetrovou šikmou věž, která má sloužit i jako vzdělávací expozice o Tatrách a horolezectví, čeká kolaudace letos v červnu.
Volební seriál pokračuje
Situace kolem polských prezidentských voleb se dál vyvíjí. Už v úterý v poledne se polská sněmovna začala zabývat novým návrhem na úpravu volebních pravidel. Zatím se neví, kdy volby proběhnou, měly by ale kombinovat možnost odvolit klasicky ve volební místnosti a možnost volit korespondenčně poštou. S opozicí vládnoucí strana Právo a spravedlnost návrh neprojednávala a neoslovila ani ministra zdravotnictví.
Volby se měly konat 10. května, nakonec k nim ale z rozhodnutí předsedů koaličních stran nedošlo. Není zatím jasné, jak se podle práva naloží se stávajícími kandidáty, zda mohou přibýt noví a jak to bude s případným sběrem podpisů či výdaji na kampaň.
V opoziční Občanské platformě se debatuje o výměně kandidátky. Małgorzata Kidawová-Błońská byla ještě v lednu jedním z adeptů na druhé kolo voleb, teď se její podpora dramaticky propadla na pouhých pět procent. Oživily se i spekulace o možné kandidatuře Donalda Tuska.
Ohniskem epidemie je Slezsko
V Polsku v úterý ráno přibylo 235 nových potvrzených případů nákazy, většina z nich (204) pochází se Slezska. Tam se epidemie rozšířila mezi horníky v uhelných dolech. Vláda v úterý popřela, že by kvůli tomu chtěla Slezské vojvodství izolovat.
Podle ministra zdravotnictví Łukasze Szumowského začalo mezi horníky testování. Dosud se nemoc potvrdila u téměř 800 horníků a 650 členů jejich rodin. Provedlo se zatím 10 000 testů.
Současný prezident Andrzej Duda se mezitím zapojil do polské rapové výzvy na podporu zdravotníků pod heslem „Hot16challenge2“.
Rakousko se vrací k novému „normálu“
Rakousko má za sebou první fázi koronavirové krize, o změně reality ve zdravotnictví, ale i v politice a ve společnosti vypovídá mimo jiné aktuální průzkum oblíbenosti politiků. Kancléř a šéf lidovců (ÖVP) Sebastian Kurz sice zůstává s 55 procenty nejoblíbenějším rakouským politikem a jeho podpora je stále vyšší než před krizí, oproti poslednímu měření na konci března ale klesla o 22 procentních bodů. Vyplývá to z průzkumu Politbarometer pro server Heute.
Deník Der Standard píše, že se tak rakouská politika vrací do normálu, navíc s realitou nových socioekonomických problémů způsobených omezením ekonomiky. Rakušané sice pochopili naléhavost opatření a byli solidární, teď však podle novin sílí kritika vlády.
Firmy si stěžují na dlouhou čekací dobu na hospodářskou pomoc. Na kulturní scéně panuje nejistota z dalšího vývoje a také pocit, že stát na divadla a herce zapomněl, ve sportu zase nepochopení. Kurzova popularita se už tudíž nejspíš přes nový rekord 77 procent v blízké budoucnosti nedostane.
Limit na německých dálnicích
Německá rada pro bezpečnost dopravy chce obnovit debatu o zavedení rychlostního limitu na dálnicích, píše ARD. Zástupci automobilových klubů, pojišťoven a automobilového průmyslu, kteří v radě zasedají, se přiklání k zavedení limitu na 130 kilometrů v hodině. Argumentují přitom bezpečností provozu.
V současnosti se zhruba na polovině délky dálnic může jezdit neomezenou rychlostí. Zavedení rychlostního limitu v Německu budí kontroverze dlouhodobě. Názor není jednotný ani v koalici SPD a CDU/CSU. Křesťanští demokraté, kteří řídí ministerstvo dopravy, se zavedení limitu roky bránili.