Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Největší potravinářská společnost světa Nestlé v pátek oznámila nebývale prudké zdražování. „Současná ekonomická situace nás nutí zvyšovat ceny u vybraných kategorií produktů v rozmezí čtyř až 13 procent,“ odvolal se tiskový mluvčí Nestlé Česko Robert Kičina na narušení dodávek a růst cen kvůli pandemii.
Je to významná zpráva. Koncern, do něhož globálně patří zhruba dva tisíce značek, zaujímá podstatný prostor také v regálech českých obchodů. Má pod sebou mimo jiné značky Orion, Bon Pari, Lentilky, Kit Kat, Margot, Studentská pečeť, Kofila, Nescafé, Granko, Maggi nebo dětskou výživu Beba.
Přestože jsme se dlouho snažili navýšení nákladů nepromítat do cen, jejich další růst nám již nedovoluje držet současnou cenovou hladinu. Od listopadu proto zvyšujeme ceny vybraných nápojů pro gastronomii. V průměru jde o nárůst ve výši 5 procent.
„Nárůst cen komodit se nejvíce dotkl segmentu kávy, kde ceny arabiky a robusty vzrostly o desítky procent v důsledku sucha a mrazů v Brazílii a vyšších cen dopravy. Klimatické změny způsobily také zvýšenou poptávku a následný růst cen u pšenice a kukuřice, které jsou hlavní složkou zejména cereálií,“ zdůvodnil.
Za navyšování cen podle Nestlé mohu i dražší oleje, nedostatek cukru a také rostoucí ceny obalových materiálů. Například káva arabica zdražila o 52 procent, cukr o 41 procent, kukuřice o 42 procent, plechovky o 50 až 100 procent, námořní doprava o 30 procent a energie o 120 procent, upřesnila firma.
Kofola, müsli i jogurty
Zdražovat budou i další potravinářské firmy, zjistila redakce SZ Byznys. Řada z nich až v nadcházejících týdnech letos poprvé promítne do cen vyšší náklady vyvolané covidovou krizí, protože ke konci roku tradičně startují vyjednávání s obchodními řetězci o dlouhodobých dodávkách.
„Přestože jsme se dlouho snažili navýšení nákladů nepromítat do cen, jejich další růst nám již nedovoluje držet současnou cenovou hladinu. Od listopadu proto zvyšujeme ceny vybraných nápojů pro gastronomii. V průměru jde o nárůst ve výši 5 procent,“ připustil Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly. Do skupiny v Česku patří vedle retro limonády například minerální vody Ondrášovka a Korunní, čerstvé šťávy Ugo nebo bylinné čaje Leros.
V další vlně, ještě do konce roku, Kofola zdraží také dodávky do maloobchodu. Důvodem je zejména nárůst cen energií, dopravy, obalových materiálů nebo cukru. Navíc firma zvedá mzdy, aby se zaměstnancům kvůli vysoké inflaci nesnižovaly reálné výdělky.
Zmíněný ceník reflektuje situaci velkoobchodu. Ceny, které uvidí zákazníci na pultech, mohou stoupnout méně, ale i víc, podle toho, z jaké části prodejci zdražení přenesou do koncových cen nealkoholických nápojů.
Zdraží také známé snídaňové müsli Emco. „Ano, zdražujeme, zrovna rozesíláme nové ceníky našim odběratelům. Navyšujeme ceny v relaci od nuly do deseti procent. Nejvíc zdražuje řepkový olej, cukr a obalové materiály, zejména karton,“ vyjmenoval ředitel firmy Martin Jahoda.
Cukrovary si hojí rány z minulosti
Na rostoucí ceny cukru poukazují i další firmy. Podle Jiřího Holleina, šéfa společnosti Moravskoslezské cukrovary, která je druhým největším výrobcem cukru v zemi, se od října zvedla cena cukru v Česku zhruba o jednu korunu na kilogram. Hlavní důvody jsou dva. Cukrovary si kompenzují těžké ztráty z minulých let, kdy se ceny prudce propadly kvůli uvolnění unijních kvót. Druhým důvodem jsou rostoucí ceny řepy, které na polích ubývá na úkor rychle zdražující a ekonomicky výhodnější kukuřice, řepky a pšenice.
K nepopulárnímu kroku se chystá i karlovarský výrobce prémiových jogurtů Hollandia. „Vstupy zdražují (suroviny, energie, mzdy a další náklady, pozn red.) a musíme to promítnout do cen. Obchodní partneři se k tomu staví rozdílně a neradi to akceptují,“ líčí jednatel mlékárny Hollandia Michal Škoda. Kromě potravinářských komodit zmínil i vliv dražších energií, mezd a nákladů na logistiku. „Obrovsky zdražily plasty. Tuna polypropylenu od února zdražila z 500 dolarů na dva tisíce dolarů,“ dodal.
Už dříve oznámily zdražení některé zejména menší a středně velké pekárny. Řada podniků ještě o obchodních podmínkách vyjednává.
„Trochu plánujeme zdražit nejspíš od 1. dubna 2022. Zvýšily se ceny všech ingrediencí, obalů, mezd. Nahoru jdou o 200–300 procent ceny elektřiny, protože nikdo už nám nechce ceny zafixovat na delší dobu,“ řekl Gevorg Avetisjan, majitel výrobce medových dortů Marlenka.
O zvýšení cen usiluje i největší tuzemské mlékárna Madeta. „Očekávám, že budeme zvyšovat výstupní ceny našich výrobků o dvě až tři procenta, a to od 1. ledna. Ale to je naše snaha. Jestli to tak bude dohodnuto a ratifikováno, v tuto chvíli ještě nevím,“ řekl redakci SZ Byznys ředitel Milan Teplý. Madeta už odstartovala kolečko jednání s obchodními řetězci na toto téma.
Inflace v české ekonomice se výrazně vychýlila z dvouprocentního tolerančního pásma České národní banky. V září ceny meziročně vzrostly o 4,9 procenta. Cenovou hladinu zvyšují hlavně nájmy, energie, paliva a také doprava. Dohromady přispěly k inflaci 2,3 procentního bodu. Přírůstek potravin a nealko nápojů odpovídal 0,3 procentního bodu. Z vyjádření potravinářů však vyplývá, že prudký nárůst cen nákladů teprve do svých ceníků začínají promítat a Čechům nákupy jídla podraží až v dalších měsících.
Potraviny zdražují už od „vidlí“
Signály o raketovém nárůstu cen přicházejí také ze zemědělské výroby, tedy sektoru přímo navázaného na potravinářství. „Největší dopad je zřejmě u hnojiv, kdy například cena draselných hnojiv za poslední dva týdny vzrostla o polovinu, některá speciální hnojiva i na dvojnásobek,“ popsal mluvčí Zemědělského svazu Vladimír Pícha.
Největší dopad je zřejmě u hnojiv, kdy například cena draselných hnojiv za poslední dva týdny vzrostla o polovinu, některá speciální hnojiva i na dvojnásobek.
„Problémem je i to, že panuje obrovská nejistota, zda budou hnojiva dostupná, protože výrobní závody z důvodu růstu cen energií omezují produkci,“ dodal. Zdražují také ceny krmiv. Výrobci podle Píchy nyní oznámili zdražení o deset procent a čeká se nárůst cen krmných šrotů v souvislosti s růstem cen olejnin a obilovin. Druhá věc je nedostatek některých složek krmiv na trhu. Chybí například močovina nebo některé stopové prvky. Zdražují opravy strojů a čeká se také navýšení cen nové techniky.
Podle Píchy nicméně růst cen rostlinných komodit neodpovídá růstu nákladů a zemědělci jsou na situaci biti.
„Nákladová cena mléka vzrostla přibližně o korunu na litr, ale prodejní cena mléka zůstala stejná. Zřejmě dojde k dalšímu rušení chovů prasat, protože zvláště pro chovatele, kteří nakupují veškerá krmiva, je růst cen surovin a služeb kritický, protože prasata prodávají za rekordně nízké ceny,“ dodal.