Článek
Šestimotorový ukrajinský obr Antonov An-225 přistál ve Varšavě vůbec poprvé. Do Polska z Číny přivezl nákup 80 tun ochranných pomůcek: respirátory, roušky, ochranné obleky, štíty a rukavice. Zásilku vyřizovala státní těžební společnost KGHM a státní petrochemická společnost Lotos.
„Dorazilo okolo 80 tun zboží, to je bezprecedentní transport, který budeme v nejbližších týdnech navyšovat, budeme dopravovat co nejvíc materiálu,“ řekl v úterý polský premiér Mateusz Morawiecki, který letadlo přivítal přímo na varšavském letišti.
Prezidentovi Andrzeji Dudovi poděkoval premiér za sjednání obchodu s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem. Podle vládní televize TVP koupily polské státní firmy v Číně materiál za v přepočtu 370 milionů korun. Do Polska se dopravuje letecky od 26. března.
Nadšení vzbudilo přistání letadla u fanoušků letectví, kterých se přímo u letiště navzdory zákazu shromažďování na jednom místě sešlo několik stovek. Podle médií další stovky lidí sledovaly přistání Antonova v okolí letiště. Zaplnila se i parkoviště blízkých obchodních center a tvořily se zácpy.
Dodávka obřím letounem se ale neobešla bez kritiky. Úřady původně uváděly, že dorazí až 400 tun materiálu, postupně se číslo snižovalo. Kapacita je 250 tun. Liberální server Onet napsal, že vláda hraje na efekt velikosti letadla. Pronájem kolosu, který běžně přepravuje spíš obří konstrukce, je prý i kvůli jeho ohromné spotřebě paliva zbytečně nákladný.
Ředitel státní společnosti KGHM původně tvrdil, že jeden let Antonova ušetří deset transportů boeingem. Podle Onetu je ale skutečné číslo dva lety běžných nákladních letadel či sedm zcela naplněných dopravních letadel.
Unikátní Antonov přezdívaný Mrija, tedy ukrajinsky sen, se letos na konci března vznesl do vzduchu poprvé po roce a půl, kdy prošel generální opravou. Letadlo je nejtěžší na světě a má zároveň největší rozpětí křídel.
Letadlo sovětské výroby postavili v roce 1980 pro přepravu raketoplánu Buran a počítalo se s ním i pro převážení raketoplánu MAKS, který Sovětský svaz vyvíjel od roku 1980. Stroj je dlouhý 84 metrů, na výšku má více než 18 metrů a rozpětí křídel 88 metrů.