Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Je to plán, který na papíře vypadá výborně: Na ploše přistávají civilní i nákladní letadla, v sousedství se vyrábějí součástky do letadel a hned vedle studují budoucí letečtí mechanici.
Zkrátka komplex, který udělá z nyní opuštěného a chátrajícího letiště v Milovicích na Nymbursku centrum letecké dopravy a zaměstná až 8 tisíc lidí.
Jak však Seznam Zprávy ve čtvrtek popsaly, soukromý projekt má sice vlivného lobbistu v předsedovi komunistů Vojtěchu Filipovi, důvěryhodnosti ale chybí to hlavní – investoři zůstávají utajeni. Společnost Letiště Praha - Milovice Holding stále hovoří o investicích z neupřesněných východních zemí, a to za více než 100 miliard korun.
Předseda představenstva společnosti Letiště Praha - Milovice Holding Jindřich Kubík nyní Seznam Zprávám řekl, že první část peněz od utajovaných investorů už má být dokonce v Česku. Přesnou částku neuvedl, avšak z jeho slov lze vyčíst, že zřejmě dorazily do tuzemských bank tak, aby se zakryl jejich pravý zahraniční původ.
„Jsou uložené, ale nemůžeme na ně sáhnout,“ tvrdí Jindřich Kubík, který říká, že je spolu s Filipovým poradcem Lubomírem Krejsou spolumajitelem společnosti.
Jindřich Kubík si v rozhovoru pro Seznam Zprávy stěžoval na politiky, kteří projektu v Milovicích nevěří a podle Kubíka ho brzdí. Letiště patří Středočeskému kraji, firma by plochu potřebovala získat do nájmu, což kraj nechce povolit.
Zároveň ale předseda představenstva v rozhovoru uvedl další důležité detaily investice. Například to, že zmíněné peníze na účtu pocházejí z Ruska. A prozradil dokonce, že do Česka putovaly přes několik dalších zemí.
Proč? „No protože to jsou východní peníze. Nemohlo to jít přímo z Ruska sem,“ vysvětlil Jindřich Kubík. A dodal: „Běhalo to po světě, až to sem dorazilo.“
Takový postup, tedy přeposílání peněz přes různá konta po celém světě, se přitom obvykle volí, když někdo chce původ financí zastřít. Dělává se to například proto, že nejde o peníze z čistého byznysu. Státy si přitom podobné transakce hlídají, mimo jiné s pomocí bank, které musí podezřelé převody hlásit.
„Běželo to přes banky, je to legální, není to žádné praní něčeho špinavého,“ ujistil však Jindřich Kubík reportéra Seznam Zpráv.
K penězům smí advokát
Podle Jindřicha Kubíka jsou peníze připravené pro moment, kdy se firmě Letiště Praha - Milovice Holding podaří získat od kraje pozemky. Pak bude prý možno začít utrácet a společnost by zveřejnila i jména dalších dosud utajovaných zahraničních investorů.
Dispoziční právo k penězům má podle Jindřicha Kubíka advokát Václav Aubrecht, jinak také člen dozorčí rady firmy. Seznam Zprávy se právníka pokoušely kontaktovat, ale po několik dní bezúspěšně. Čtyři různá telefonní čísla, která uvádí na webu jako kontakt do své advokátní kanceláře, jsou odpojená.
Neodpověděl ani na e-mail s žádostí o vyjádření.
Na adrese na Václavském náměstí, kterou Aubrecht oficiálně udává jako sídlo, není možné žádnou advokátní kancelář nalézt.
Složitá cesta, kterou se měly peníze na rozjezd letištního byznysu dostat do Česka, přidává další dílek do skládačky pochybností o celém projektu. Šéf představenstva firmy Kubík hovoří o několika zájemcích, kteří by vložili do milovického letiště čtyři miliardy eur. Nechce však prozradit, z jakých zemí pocházejí. Má jich být údajně víc – jednou z Ruska, jindy z Arábie nebo z neupřesněných východních států.
„Ani já jsem se o investorech nic konkrétního nedozvěděl,“ řekl redakci středočeský radní pro majetek Libor Lesák (ODS), který s firmou jednal.
Kraj projekt nepovažuje za důvěryhodný, stejně jako šéfa představenstva Kubíka, který o letišti na úřadu několikrát jednal.
Skrytí majitelé, tajní investoři
I když Jindřich Kubík v rozhovoru pro Seznam Zprávy přiznal, že je spolu s Filipovým ekonomickým poradcem Lubomírem Krejsou akcionářem, oficiálně firma Letiště Praha - Milovice Holding své majitele tají a neuvádí je ani v povinném centrálním registru koncových vlastníků.
Filipův poradce Krejsa se pak s redakcí odmítá bavit. „Vážený pane. Toto je poslední varování, abyste mě přestal obtěžovat. V opačném případě ihned vaše protiprávní jednání oznámím příslušným úřadům,“ reagoval Krejsa esemeskou na žádost o rozhovor.
Předseda komunistů Vojtěch Filip se za milovický projekt několikrát postavil. Loni například jednal se starosty sedmi obcí sousedících s letištěm, snažil se o výhodnosti investice přesvědčit i dnes už bývalou středočeskou hejtmanku Jaroslavu Pokornou Jermanovou (ANO).
„Já za něj nelobbuji. Já jen říkám, co vím,“ říká o své roli Vojtěch Filip s tím, že by milovické letiště mohlo sloužit jako záloha, například když padne mlha a Ruzyň nepřijímá letadla. Právě tak investici obhajuje i firma.
Komunista Filip na jednu stranu říká, že se provoz nového letiště vyplatí, a proto ho propaguje. Zároveň se prý ale nikdy nezajímal, odkud by přitekly peníze. Na jména investorů se neptal ani svého poradce Krejsy.
„To není moje věc,“ řekl Filip. Zároveň ujistil, že sám v projektu letiště žádné byznysové zájmy nemá.
„Jenom jsem říkal, že se mi ten projekt líbí, že s ním souhlasím. A že není nijak na mně. Že nemůžu nic jiného než říct, jestli je to pro Českou republiku důležité. Já si myslím, že je,“ dodal Filip.