Hlavní obsah

Tah Brno-Vídeň. Rakušané dokončí dálnici, Češi zavřou most přes Nové Mlýny a zahltí kamiony okolí

Most přes Nové Mlýny se příští rok kompletně uzavře.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

Na silnici I/52 o prázdninách začne úsekové měření. V příští stavební sezóně most přes Nové Mlýny úplně zavřou. Desítky tisíc aut zamíří do okolních jihomoravských obcí.

Článek

Dlouhé kolony, dunění provizorního mostu a rychlost omezená na dvacítku, kterou málokterý řidič dodržuje. To je už půl roku realita na mostě přes novomlýnské nádrže, ležícím na hlavním tahu z Brna do Vídně.

Stávající most z roku 1979 je v havarijním stavu, proto na něj silničáři loni v listopadu umístili provizorní konstrukci, přes kterou přejíždějí denně desítky tisíc aut. Zpomaluje to provoz a do okolní chráněné krajiny i obcí se šíří hluk. „Je to takové pravidelné dunění. V zimě se třásla okna a lidé si stěžovali. Zvuk se šíří kilometry daleko,” pospal nepříjemnosti starosta Dolních Dunajovic Vít Záboj (Dobrá volba pro Dunajovice).

Silničáři chtějí podle informací Seznamu zmírnit problémy už o prázdninách. Právě tehdy dopravní tepna zažívá největší nápor dovolenkářů mířících k moři. Na mostě a v jeho okolí začne úsekové měření. Při nízké rychlosti není hluk tak velký. „Pokračuje výběrové řízení na dodavatele. Po podpisu smlouvy má dodavatel 30 dní na instalaci a zprovoznění. Dva stožáry s vybavením budou umístěny vně mostního provizoria z důvodu kontroly rychlosti na něm. Cena bude známá po obdržení nabídek,” uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Podle ředitele brněnského závodu Davida Fialy může začít měření už se startem prázdnin. Pokuty bude vybírat úřad v Pohořelicích na Brněnsku.

Jenže to nejhorší na dopravní tepně teprve přijde.

Silničáři pro Seznam potvrdili, že příští rok kvůli opravě zavřou most přes nádrže na celou stavební sezónu. Bude to paradoxně v době, kdy v Rakousku dokončí dálnici A5. Auta mířící do Vídně krátce za českými hranicemi zůstanou stát v kolonách.

Stavba dálnice D52 z Brna na Vídeň v Česku skončila v roce 1996, od té doby se kvůli sporům s ekologickými aktivisty nekoplo do země. Nejblíže stavbě je čtyřkilometrový obchvat Mikulova.

Objízdné trasy budou velmi podobné jako loni při několikadenní uzavírce mostu. Ve směru na Vídeň řidiči pojedou přes Novou Ves, Drnholec, Novosedly, Dobré Pole a Březí. Z Rakouska zamíří na Dolní Dunajovice, Brod nad Dyjí, Pasohlávky a Novou Ves. „Z logiky věci bohužel není moc jiných možností. Pokud bychom zvolili vzdálenější trasy, třeba přes D2, obávám se, že by si řidiči přes navigaci stejně našli tyto cesty,” uvedl náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD). Na úřadě má na starosti dopravu.

Starostové okolních obcí budou se silničáři a zástupci kraje jednat až v úterý, už předem mají obavy. „Silnice ani okolní domy nejsou na takový nápor těžkotonážních aut připravené. V některých zatáčkách se dva kamiony nevyhnou a začnou se tvořit kolony. Bude to obrovský problém. Silnice se po měsíci rozpadnou,” řekl starosta Dolních Dunajovic Vít Záboj (Dobrá volba pro Dunajovice).

Podobně to vidí starosta Drnholce Jan Ivičič. „S dalšími kolegy starosty to odmítáme. Dopravní situace bude neúnosná, pokud objízdné trasy opravdu takto povedou,” sdělil.

Silničáři chtějí okolním obcím situaci co nejvíc ulehčit. „Před převedením dopravy na objízdné trasy pro zajištění bezpečnosti provozu uděláme některá nezbytná opatření u nevyhovujících úseků vozovek jako například vysprávky krytu vozovek a výtluků, nezpevněných krajnic, zajištění požadované únosnosti mostů a podobně,” uvedla Ledvinová.

Podle Záboje bude uzavírka komplikace také pro cykloturistiku. „V okolí je spousta vinařských stezek a po silnicích nižších tříd jezdí v sezóně tisíce cyklistů. Auta budou problém i pro ně,” upozornil dunajovický starosta.

Doporučované