Článek
Přes geologicky aktivní území vede téměř dokončená dálnice na Drážďany. S tím se počítalo od začátku, zní z oficiálních míst. V čem je celý problém místa, které způsobilo, že se zprovoznění dálnice D8 neustále odkládá?
Podstata spočívá ve složení půdy. Jde o pohoří sopečného charakteru z třetihor. Pro odborníky je to vzácný unikát. Podobné místo se najde nejblíže ve Francii. A právě podloží, kterým jsou kopce nad Prackovicemi nad Labem zajímavé pro geology, způsobuje takové problémy při stavbě dálnice.
U takzvané Prackovické eskapády je půda složená z křídových usazenin, na kterých leží hornina sopečného původu. Složení má zásadní dopady pro stavbu dálnice. Země v dané lokalitě je mimořádně sypká.
Tento problém není žádnou novinkou. Například v roce 1997 vznikla zpráva, která mapovala svahové pohyby v dané lokalitě. „Sklony svahů v křídových horninách se udržují strmější, než je jejich kritický úhel sklonu, a proto opakovaně dochází ke ztrátě stability,“ píše se v dané zprávě.
Před koncem tisíciletí se uvažovalo zejména o variantě, že by se dálnice vedla rizikovou lokalitou tunelem. Nakonec se rozhodlo na základě ekonomických argumentů pro pozemní stavbu.
Na řadu opomenutí ve jménu rychlejšího dokončení stavby upozornil v roce 2003 ve své zprávě ombudsman Otakar Motejl a upozorňují dodnes geologové. S jedním z nich jsme se prošli okolím D8 (podívejte se na video v tomto článku).