Hlavní obsah

Ta nejméně nápadná část každého auta. Ale když nefunguje, je to k vzteku

Brano dodává díly automobilkám od Škodovky přes Volvo až po Jaguár. Reportérka Seznamu si jeden z nich zkusila vyrobit.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

V pořadu Byznys zblízka vám každý týden ukazujeme výrobu některého ze známých českých výrobků, kterou si moderátorka Zuzana Hodková i sama vyzkouší.

Článek

Věta Brano zavírá samo patří k nejznámějším firemním sloganům vůbec, i když dnešní továrna v Hradci nad Moravicí už zdaleka nevyrábí jen zavírače dveří. Současný šéf a majitel firmy Pavel Juříček přeorientoval Brano na firmu, která produkuje hlavně díly pro auta.

Například zámky k pátým dveřím, lidově řečeno ke kufru. Součástku, na kterou asi při výběru nového vozidla myslíte úplně nejméně, ale když nefunguje, je to k vzteku. Nevyndáte z auta ani nákup.

V Hradci nad Moravicí byla továrna – tehdy ještě na železářské zboží – založena už v roce 1862. Od roku 1927 se soustředila na výrobu zámků nejrůznějších typů.

Zámky vlastně zůstaly – třeba pro kapotu nebo dveře automobilu. Autodíly z Brana každý týden míří do 220 destinací celého světa a firma spolupracuje s téměř všemi automobilkami světa od Škodovky přes Jaguar až po Bentley.

Jak říká sám Juříček, v této branži nelze selhat. „Myšlenka, že nevyrobíte, tak to vůbec v automobilovém průmyslu neexistuje. Je tady několik příkladů, dodavatelů, kteří zastavili automobilky, a ti prakticky buď skončili, nebo byli přeprodáni. To nikdo neustojí,“ říká Juříček s tím, že hodina v automobilce, která nevyrábí, stojí od 250 do 350 milionů korun.

Když jeho firma dodávala pedály do Španělska a dálnici zablokovaly rozsypané pomeranče a jablka, firma díly místo kamiony přepravovala vrtulníky.

Jak se vyrábí zámek k pátým dveřím, uvidíte ve videu.

Doporučované