Hlavní obsah

T-Mobile neinformoval klienty o masivním úniku osobních dat. Argumentoval slibem mlčenlivosti

Společnost T-Mobile neinformovala klienty o masivním úniku osobních dat. Argumentovala slibem mlčenlivosti.Video: Karolína Štuková

Únik osobních dat 1,5 milionu klientů operátora T-Mobile. Když v roce 2016 tehdejší zaměstnanec společnosti vynesl citlivá data klientů, mluvilo se o incidentu jako o zřejmě největším podobném úniku v historii Česka. Ačkoliv vyšetřování skončilo už koncem roku 2018, poškození klienti dosud nebyli o problému informováni.

Článek

Firma na dotaz serveru iROZHLAS.cz uvedla, že zákazníky neinformovala, protože je vázána mlčenlivostí. V případu teprve před měsícem padla obžaloba. Mířit má mimo jiné na exzaměstnance, který tehdy data od operátora vynesl.

Společnost T-Mobile svůj postup nyní vysvětluje tím, že je vázána kvůli vyšetřování případu mlčenlivostí, a to i vůči svým klientům. „Proto jsme nekomunikovali,“ řekla serveru iROZHLAS.cz mluvčí Martina Kemrová. Operátor se také brání tím, že únik potvrdil prostřednictvím médií a nahlásil příslušným úřadům, tedy Českému telekomunikačnímu úřadu a Úřadu pro ochranu osobních údajů.

T-Mobile kvůli tomu, že data nedostatečně zabezpečil, dostal od Úřadu pro ochranu osobních údajů posléze také pokutu ve výši 3,6 milionu korun. Operátor od té doby podle Kemrové zvýšil bezpečností opatření. „Zpřísnili jsme interní nastavení přístupu k zákaznickým datům i personální politiku týkající se pozic, které mají k zákaznickým datům přístup,“ doplnila.

Amazon nechtěně zveřejnil osobní data tisíce zákazníků

Vojáci NATO na sociálních sítích sdílí spolu s fotografiemi i tajné informace

Povinnost informovat o únicích zákazníky zavedla v zákoně až evropská směrnice o ochraně osobních údajů, tedy pokud jejich informace utečou a „je pravděpodobné, že případ bude mít za následek vysoké riziko pro práva a svobody dotčených osob“, jak píše na svém webu Úřad pro ochranu osobních údajů.

„To je novinka v GDPR, dříve byla jen povinnost úniky dat v telekomunikacích hlásit Úřadu pro ochranu osobních údajů,“ vysvětlil serveru iROZHLAS.cz expert na ochranu soukromí Jan Vobořil z organizace Iuridicum Remedium.

Podle něj informace o klientech T-Mobile v rozsahu, v jakém unikly, vypovídají zejména o majetkových poměrech klientů. „Databáze může být využívaná hlavně k cílenému marketingu, ale třeba i k vytipování obětí trestných činů nebo se může využít v rodinných sporech o výživné,“ dodal.

Co se týče argumentu společnosti T-Mobile, že nemohla uživatele výslovně upozornit s ohledem na mlčenlivost, něco takového by podle Vobořila platilo jen ve chvíli, když by zveřejnění mohlo ohrozit vyšetřování. T-Mobile ale jednotlivé zákazníky nevyrozuměl dodnes, i když vyšetřování skončilo na konci roku 2018.

Doporučované