Článek
Náměstí u kostela Frauenkirche v centru Drážďan má novou dominantu. Před zrekonstruovanou barokní stavbou stojí tři autobusy - doslova stojí, ční ze země do mnohametrové výšky. Jeřáby je tam nechal nainstalovat Manaf Halbouni, umělec se syrskými a německými kořeny, jako mírový památník.
Místo je to symbolické, kostel Frauenkirche kompletně zničil požár po bombardování na konci 2. světové války. A na válku odkazuje i Halbouniho monument.
Podobně využili autobusy obyvatelé syrského Aleppa. Umístili je do stejné pozice jako štíty proti časté palbě odstřelovačů armády prezidenta Bašára Asada.
Jenže dílo vyvolalo ostrou kritiku zástupců hnutí Pegida nebo strany AfD. Populisté z Alternativy pro Německo (AfD) mluví o zneužití umělecké svobody, Pegida se zase rozčiluje, že autobusy zatarasily místo, kde se obvykle scházeli na demonstracích její příznivci.
Bus Nummer 2 der Skulptur #Monument in #Dresden steht: https://t.co/jN3api0XCY #DD1302 pic.twitter.com/BIvzFBmReV
— sz-online.de (@szonline) February 6, 2017
Rozdělení jsou i obyvatelé Drážďan. Některým se památník a jeho záměr líbí, protože může mimo jiné ukázat generaci mladých Němců, jaké škody dokáže válka napáchat. Jiní ho považují za nesmysl - umělecká instalace podle některých hlasů pouze snižuje historické utrpení Němců a staví je znovu do role pachatelů, nikoliv obětí.
Při úterním slavnostním odhalení trojice vztyčených autobusů přehlušil drážďanského starostu Dirka Hilberta zvoleného za liberály pískající dav skandující „Jdi pryč!” nebo „Ten šrot musí zmizet".
Hněv některých lidí na sebe přivolal především tím, že vyzval ke skoncování s mýtem, že Drážďany byly za druhé světové války jen obětí. Saská metropole podle něj byla „vše, jen ne nevinné město". Hilbert následně obdržel několik výhrůžek smrtí a je pod policejní ochranou.
Umělecké dílo má na náměstí stát dva měsíce a podle německých médií bude pod důkladným dohledem policie.