Článek
Módní firma z Francie byla známá pro své pruhované vlněné svetry a šaty v zářivých barvách. Sama její zakladatelka Sonia Rykielová přitom měla nejraději černou, a tak podle jejího vzoru té doby v 70. letech také chodily oblékané mnohé Pařížanky.
Konec jedné revoluční éry
Módní dům nesoucí její jméno – Sonia Rykiel – zaměstnával v roce 2008 na 430 lidí a jeho příjmy dosahovaly ke 108 milionům eur ročně. Provozoval 65 vlastních poboček a jeho kolekce se podle magazínu FashionUnited prodávaly ve více než 1900 obchodech v 30 zemích světa.
Obrat módního domu se do tří let ale zmenšil téměř o 20 milionů eur a firma zůstávala ztrátová nadále – i přes snahy nových, hongkongských investorů.
Před třemi lety navíc zemřela zakladatelka a ikona značky Sonia Rykiel a společnost v reakci na to opustila čtvrtina zaměstnanců. Od letošního dubna pak firma byla v konkurzním řízení. Nového kupce se jí do konce července ale najít nepodařilo. Soud proto nařídil likvidaci firmy.
Záchrana z Dubaje
Podobný osud jen s lepším koncem zasáhl také italskou značku Roberto Cavalli. V roce 2014 se propadla do ztráty, která se až do nástupu bývalého šéfa Versace do vedení firmy jenom prohlubovala. I přes mírné zlepšení situace, zahrnující propuštění 200 pracovníků, zůstávala společnost i letos ztrátová. Její americká odnož vyhlásila bankrot a zavřela všechny své pobočky v zemi. Kreativní ředitel značky odstoupil z funkce jen dva roky po svém jmenování, jak napsal časopis Vogue.
Roberto Cavalli proto v březnu podal žádost o bankrot a dostal 120 dní na konkurz. V polovině července ale zachránil značku dubajský developer Damac.
V jednoduchosti je síla
Do třetice lze z posledních módních zvratů uvést z přelomu roku americký Calvin Klein. Jako kreativní ředitel jej více než půl roku před vypršením smlouvy opustil Raf Simons. Jeho kreativní vize se podle vyjádření společnosti rozcházely s komerčními cíli majitele značky.
Belgický designér byl na poli módy sice oceňovaný, prodeje prý ale podle představenstva skupiny PVH, která vlastní značky Calvin Klein, Tommy Hilfiger a Speedo, zaostávaly za očekáváním. A to včetně řady Calvin Klein Jeans, jak uvádí magazín Women's Wear Daily. Černé úzké džíny a bílé spodní prádlo jsou přitom nejvýraznějšími produkty modní značky.