Hlavní obsah

Tokijský záliv by mohl do dvou let brázdit elektrotanker

Tanker na elektřinu chce postavit Mitsubishi s dalšími firmami do roku 2021.

Plujme bez emisí. Máme tu elektrická auta, kola, motorky, koloběžky, skateboardy, autobusy, vznikají první e-letadla. Další na řadě? Elektrolodě.

Článek

Čtyři velké japonské průmyslové korporace se nyní spojily a slíbily, že do poloviny roku 2021 budou mít jako první na světě hotový e-tanker, který bude plout Tokijským zálivem a nebude vypouštět žádné emise.

Za projektem elektrického tankeru stojí nová společnost e5 Lab, která sdružuje firmy Mitsubishi, Asahi Tanker, Exeno Yamamizu a Mitsui O.S.K. Lines.

I na námořní dopravu začínají stoupat nároky, co se týče ekologie. Od příštího roku bude muset například většina plavidel používat palivo s menším obsahem síry. Mnohem ambicióznějším cílem ovšem je snížit uhlíkové emise na polovinu do roku 2050.

Navzdory rostoucímu trendu ekologické dopravy je pro plně elektrické lodě složité konkurovat těm poháněným standardními palivy. I to se ale mění a e5 Lab není první, kdo se na poli ekologické námořní dopravy snaží prorazit. Rolls-Royce přišel s vlastním elektrickým motorem a norská společnost Kongsberg Gruppen ASA vyvíjí nákladní loď na elektřinu. Elektrická námořní doprava na delší vzdálenosti má ale zatím jednu obrovskou překážku – nabíjení. Ten projekt e5 Lab nemusí řešit, protože jejich loď by se měla pohybovat při pobřeží.

Trend elektromotorů ale roste v mnoha odvětvích, od stavebnictví po letecký průmysl. Výrobce stavebních strojů Komatsu už má elektřinou poháněné rypadlo. Firma Eviation Aircraft, vyrábějící elektrická letadla, předpovídá, že do několika let bude schopná dodávat výrobky svým zákazníkům.

Doporučované