Hlavní obsah

Svědectví telefonujícího řidiče: Dvě slova do mobilu, brzdy na podlaze, náraz

Delší brzdná dráha a náraz do překážky, podívejte se, co se může stát s mobilem za volantemVideo: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

Používání mobilního telefonu při řízení se stalo třetím nejčastějším přestupkem, které dopravní policie eviduje.

Článek

Pojišťovny zahajují kampaň #nepozornostzabíjí. Má změnit pohled českých řidičů používání mobilních telefonů při řízení.

Důvodem je mimo jiné to, že se používání mobilního telefonu v autě stalo třetím nejčastějším přestupkem, které dopravní policie eviduje.

V roce 2017 podle údajů Besipu bylo evidováno téměř 50 tisíc přestupků, kdy policie přistihla řidiče, jak za jízdy používá mobilní telefon.

Co takové porušení předpisů může způsobit, ukazuje barvitě video, které natočil reportér Seznamu na polygonu u Příbrami a které si můžete prohlédnout v úvodu článku.

Uvidíte, co udělá s řidičovou pozorností telefonovoání, posílání sms zpráv, nebo dokonce chatování na sociálních sítí - činnosti, které řada řidičů ve voze při jízdě provozuje.

Besip na příkladech uvádí, kolik času řidiči ztratí používáním mobilu.

Kampaň má mimo jiné připomenout, že za 1 sekundu osobní auto při rychlosti 90km/h ujede 25 metrů. Při rychlosti 130 km/h to je 37 metrů.

Kromě pojišťoven také ÚAMK upozorňuje, že řidiči používají mobil k čím dál náročnějším operacím. V Česku je přitom za používání mobilu při jízdě v mezinárodním srovnání jedna z nejnižších pokut. Bloková pokuta na místě je maximálně jeden tisíc korun, v přestupkovém řízení až 2 500 korun a připsání dvou bodů.

Podle průzkumu České asociace pojišťoven používá více než polovina řidičů mobil k volání. Asi třetina řidičů někdy píše zprávy nebo chatuje. Necelá desetina řidičů používá za volantem sociální sítě, šestina řidčů za volantem fotí nebo natáčí videa.

Nejpočetnější skupinou, která mobil za jízdy používá, jsou podle údajů České kanceláře pojistitelů ženy od 18 do 29 let, které mají vysokoškolské vzdělání a příjem nad 30 tisíc korun měsíčně.

Škody s mobilem podle věku řidiče (viníka) nehody

Podle státní organizace Besip je řidič během telefonování ovlivněn podobně, jako by měl v krvi hladinu alkoholu minimálně 0,8 promile. Hůře vnímá zrakové i akustické vjemy, snížena je i mentální a fyzická kapacita pro řešení dopravních situací. Takto nekoncentrovaný řidič až osminásobně zvyšuje riziko smrtelné dopravní nehody.

Při čtení nebo psaní sms zprávy řidič zaměstnává všechny smysly, důležité pro řízení vozidla. Psaní zprávy rozptyluje vizuálně - věnujete pozornost něčemu jinému než řízení vozidla a silnici, manuálně - nemáte dostatečnou kontrolu nad volantem.

Doporučované