Článek
Definitivní čísla po druhém kole hodnocení letošních mladých vín zveřejnil Vinařský fond. Na trh v Česku se každoročně dostává kolem dvou milionů lahví Svatomartinského vína. Loni vyrobilo 97 vinařství 366 druhů těchto vín, letošek tak představuje pokles o pětinu.
„V druhém kole bylo hodnoceno 84 vín od 34 firem. To je stejně vzorků jako loni a o 21 procent méně vinařů oproti roku 2019. Požadovanou kvalitu neprokázalo jen šest vín, což odpovídá pouhým sedmi procentům z přihlášených. Celková letošní úspěšnost je tedy kolem 90 procent a to je myslím velmi pěkný výsledek,“ uvedl hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz.
Důvodem menšího zájmu o značku Svatomartinské mezi vinaři je uzavření restaurací a zrušení velkých akcí spojených s oslavami svátku svatého Martina. Zejména menší vinařství, která se na gastronomii zaměřují, tak přišla o hlavní odbytový kanál. Vyrobit letos Svatomartinské víno se tak vyplatí jen těm vinařstvím, která mají odbyt zajištěný - například v supermarketech nebo prostřednictvím internetových obchodů.
Nejvíce jsou mezi letošními Svatomartinskými zastoupena bílá vína v počtu 143 druhů, následují růžová vína a klarety s 87 druhy a červená vína s 82 druhy.
Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ochrannou známku každoročně propůjčuje vinařům. Mladá vína s tímto označením se mohou prodávat až od 11. listopadu, kdy slaví svátek Martin.
Kromě Svatomartinských jsou ale na trhu i další mladá vína z letošních hroznů. Nabízí je například Vinařství Lahofer, Vinařství Waldberg, Vinařství Hanzel, ale také Chateau Valtice. Vinařství v jejich názvu většinou používají právě slovo mladý nebo mladá.