Článek
Někdo objednává husy na listopadový svátek už v červenci, jiný zajde na menu i za tisícovku. Svátek svatého Martina spadající na jedenáctý listopad se v České republice těší stále větší oblibě. V neděli hodinu před polednem se na náměstích po celé zemi začne koštovat svatomartinské víno.
Restaurace se speciálním husím menu jsou zarezervované někdy i měsíce dopředu. Nárůst návštěvnosti očekávají i v Brně. Ve většině podniků voní pečená husa už od pondělí. Přes dvě stovky menu prodají každý rok v restauraci Mazaný Anděl. „Lidé si husu zamlouvají běžně už v září, někteří k nám chodí pravidelně na svatomartinské menu několik let,“ sdělil Seznamu provozní Jiří Prokeš. Menu připravují od předkrmů přes hlavní chod až po dezert. „Pro rodiny upečeme i celou husu,“ dodal Prokeš.
Ceny několikachodových pochoutek začínají na šesti stovkách, často se šplhají i přes tisícovku. Některé restaurace vymýšlely i jiná svatomartinská menu. „Dříve jsme zkoušeli různé speciality, lidé ale chtějí jen husu. Podle toho sestavujeme i letošní menu,“ dodal manažer restaurace Pegas. Jeho slova potvrzuje i Prokeš. „Lidé chtějí klasiku, tedy husu se zelím a knedlíkem,“ řekl. A v restauraci Na Piavě si pro návštěvníky dokonce připravili tombolu.
Téměř vyprodáno hlásí největší jihomoravský chovatel hus Rybářství Hodonín. „Jsme skoro bez hus. Rok od roku je poptávka po nich větší,“ řekl jednatel Alois Kopečný. Ročně se tu líhne okolo sedmdesáti tisíc housat, v celé republice se jich letos vylíhlo přes 180 tisíc.
Husy chovají také na rodinné farmě v Tovačově na Přerovsku. „Lidé si husy rezervují už od července,“ prozradil Seznamu spolumajitel Zbyněk Opatrný.
K svátku neodmyslitelně patří také mladá vína. Čeští vinaři si značku Svatomartinské zarezervovali v roce 1993. Původně měla fungovat pouze pro odrůdu Modrý Portugal. V roce 2005 se jejím vlastníkem stal Vinařský fond České republiky. Ze slovní značky se tak stala značka také obrazová. Symbol skleničky v národních barvách zná dnes už téměř každý milovník vína.
Značka v současnosti funguje nejen pro odrůdu Modrý Portugal, ale pro všechna mladá vína. „Dříve to byla malá lokální záležitost. My jsme ji chtěli posunout, nabídnout ji všem vinařům. A tak jsme stanovili parametry a získali licence, aby je nikdo nemohl dělat jiným způsobem,“ řekl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Titul „svatomartinské“ dnes může získat víno všech barevných škál – bílé, červené i růžové. „Jedná se o mladé odrůdy jako je Müller, Muškát, Modrý Portugal či Svatovavřinecké“ dodal Machovec.
Svatomartinské víno se těší velkému zájmu. „V prvním roce se přihlásilo 29 vinařství s celkovým počtem 53 vzorků,“ sdělil Machovec. Dnes, o třináct let později, je to 110 vinařství s 379 vzorky. Celkem je letos lahví s víny značky „svatomartinské“ bezmála 2,2 milionů. A každým rokem se zájem o ně zvyšuje. „Vždy se prodají všechny lahve,“ pochlubil se Machovec. Letos se navíc díky teplému létu vínům dařilo. Z více než čtyř set vzorků, žádajících o titul „svatomartinské“, jich neuspělo pouze několik desítek. „Radost máme zejména z kvality, letošní ročník bude dobrý,“ uvedl Machovec.
Svátek svatého Martina se v Evropě slaví už od nástupu křesťanství. Po pádu komunismu zažil v České republice renesanci, oblibu si získal zejména na Moravě. Kromě koštu vína a hodů se konají po republice lampionové průvody nebo jarmarky.
Přestože se svátek těší velké oblibě, podle ekonoma společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka to na ekonomiku nemá výraznější vliv. „Je to záležitost několika dní a projeví se nárazově v pohostinství. O nějakém výraznějším vlivu se mluvit nedá, lidé by ty peníze utratili jinde,“ dodal Menčík.