Článek
Obchod vyhrál nad zvyky. „Uvidíme, jestli se porušení tradice osvědčí. Vinařský fond, který je vlastníkem ochranné známky ‚svatomartinské‘, na přání vinařů, gastronomů, restauratérů i zákazníků umožnil už víkend, který svátku předchází,“ zdůvodňuje ředitel Vinařské unie Ondřej Beránek porušení tradice.
Podle šéfa vinařů bude letošní mladé víno „velmi svěží, ovocité, s pikantní kyselinkou“. Letos ho bude o něco méně než loni. Po silném loňském ročníku je úroda totiž o 30 % nižší. „Na vinicích se projevili škůdci. Kromě obvyklých špačků letos i hraboši,“ vysvětluje Beránek. Cena tak podle něj může být o trochu vyšší než loni.
Pro ochrannou známku se svatým Martinem musí víno splňovat řadu kritérií. „Jedná se o mladé víno, z letošního ročníku. Musí být vyrobeno z hroznů z ČR. Navíc jen z několika málo stanovených odrůd. Nejpoužívanější bílé je Müller Thurgau. Svatovavřinecké nebo Modrý Portugal pak pro vína červená či růžová,“ vypočítává Beránek.
Kvalitu a senzorické vlastnosti vína posuzuje zvláštní komise. Na trh se uvádí zásadně v lahvi s etiketou s ochrannou známkou, nezbytnost je i kapsle neboli záklopka. Známka se udílí od roku 2005. Tehdy ji získalo 31 vinařů, kteří na trh uvedli 125 000 lahví. V posledních pěti letech producenti vyrobí vždy přes dva miliony lahví. Letos jich celkem stovka „vrhne“ do prodeje 2,2 milionu.