Hlavní obsah

Svatomartinská vína budou velmi kvalitní, prodávat se začnou až 11. listopadu

Svatomartinská vína.

Kvalita letošních svatomartinských vín je mimořádná, v prvním kole hodnocení uspělo 96 procent přihlášených vín, což se za 17 let existence značky nestalo.

Článek

„Zatím porota vybrala 280 vín od 62 vinařů a vinařství, druhé kolo hodnocení se koná 1. listopadu. Největší svatomartinský košt na brněnském náměstí Svobody plánuje Vinařský fond v podobě, jakou měl před covidem,“ řekl ředitel fondu Jaroslav Machovec.

„Svatomartinský košt je událost, která se odehrává na veřejném prostranství, nemůžeme náměstí nějak ohradit nebo uzavřít a pouštět lidi po jednom. Buďto se bude konat ve své tradiční podobě, nebo se konat nebude. Rozhodli jsme se do toho rizika jít, samozřejmě počítáme s dodržením všech platných opatření,“ uvedl Machovec.

Letošní svatomartinská vína posuzovali odborníci poprvé v pondělí, kdy z 280 vzorků z 62 vinařství neuspělo pouhých 12 vín, což je doposud rekord. Druhé kolo, kam se mohou přihlásit další vinaři, se odehraje v pondělí 1. listopadu, hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz očekává, že do druhého kola přihlásí vinaři více červených vín, která potřebují více času.

„Měl jsem možnost letos přechutnat již velkou část Svatomartinských vín a mohu s čistým svědomím říct, že letošní ročník bude jeden z nejlepších, co do kvality za celou svojí historii. Bílá vína budou vynikat výraznou aromatikou a svěžestí, u růžových vín bude charakter velmi podobný jako u bílých vín, tedy výrazná ovocnost a svěžest a červená vína budou velmi hravá se svěží kyselinkou a ve vůni a chuti budou připomínat luční květy, višně, třešně, černý rybíz a švestková povidla,“ charakterizoval letošní ročník Babisz.

Po loňském ročníku, poznamenaném nejistotou prodeje, kdy vinaři dali na trh 1,75 milionu lahví svatomartinského vína, se má letošní počet vrátit k předcovidovým dobám a množství 2,2 milionu lahví. „Loni se vinaři obávali, jak půjdou vína na odbyt, když byly zavřené restaurace. Ukázalo se, že značka Svatomartinské a svatomartinská tradice je dostatečně silná, a vína se i navzdory tomu vyprodala,“ dodal Machovec.

I letos se pravděpodobně nejvíce vín s logem svatého Martina na koni prodá v obchodních řetězcích. Lahve mladého vína pod ochrannou známkou Vinařského fondu se v obchodech smí objevit nejdříve 11. listopadu ráno, letos jej nebude možné koupit dřív. „Vycházeli jsme obchodníkům vstříc, když vycházel svátek svatého Martina na pondělí, letos k tomu ale není důvod, čtvrtek je výborný den pro zahájení prodeje, řada svatomartinských akcí je naplánovaná až na víkend,“ dodal Machovec.

Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ochrannou známku vinařům každoročně propůjčuje. Loni bylo na trhu 1,75 milionu lahví, 312 druhů vín ze 74 vinařství, v roce 2019 to bylo 366 vín od 97 výrobců a na trhu bylo 2,2 milionu lahví.

Doporučované