Hlavní obsah

Sucho ohrožuje i řidiče. České silnice a dálnice lemují stovky kůrovcem napadených a mrtvých stromů

Kůrovec a sucho útočí nejen na stromy v lesích, ale dotýkají se i stromů podél českých silnic a dálnic. Chřadnoucí stromy jsou pro řidiče časovanou bombou.Video: Seznam Zprávy

Kůrovec a sucho ohrožují nejen české lesy. Uschlé stromy kolem silnic a dálnic mohou spadnout i za naprostého bezvětří.

Článek

Kolem silnic a dálnic stojí stovky napadených a uschlých stromů, které se chovají jinak než stromy zdravé.

Spadnout mohou bez varování i za naprostého bezvětří. Mnoho z nich je na soukromých pozemcích a správce silnic jim může jen posílat výzvy.

Dálnici D11, zejména v okolí Poděbrad, lemují vzrostlé borovice, které jsou v této části Polabí tradičním stromem. Čím dál víc z nich se však už nezelená, kvůli dlouhodobému suchu začínají ve velkém usychat. Některé suché borovice se přitom nacházejí jen několik metrů od dálnice. Podobných míst, kde těsně vedle silnic stojí uschlé nebo kůrovcem napadené stromy, jsou v Česku stovky. Pro řidiče představují nebezpečí, a to nejen za větrných smrští.

„Suché stromy jsou poměrně záhy napadeny dřevokaznými houbami, které dřevo rozkládají a snižují jeho pevnost. K pádu stromu tak může dojít dokonce i za bezvětří, to znamená naprosto bez varování. Zdravé dřevo, když se láme, praská. Houba ho však rozloží tak, že se láme bez jediného zvuku,“ upozorňuje analytik ochrany přírody Lesů ČR Ladislav Půlpán.

Stromy se podle Půlpána navíc lámou tím směrem, kam se přirozeně naklánějí, a to za světlem. Což je nejčastěji směrem k silnici.

Uschlé stromy, podobně jako podél D11, jsou k vidění na řadě míst, například podél dálnice D8, u hlavního tahu z Hradce Králové do Krkonoš či na silnici z Třebechovic pod Orebem směrem na Ostravu. Chřadnou i stromy ve městech, například v Hradci Králové na výpadovce na Pardubice je v pásu mezi jízdními pruhy několik totálně uschlých borovic. Silnice podle pravidelných měření přitom patří mezi nejfrekventovanější komunikace v celém kraji.

Ředitelství silnic a dálnic, které má ve správě většinu dálnic a silnic I. tříd podle slov své mluvčí Niny Ledvinové vnímá možné nebezpečí představované uschlými stromy u silnic velmi intenzivně. „V rámci prevence provádíme monitoring rizikových dřevin jak na silničních pozemcích, tak i na pozemcích sousedících. Rizikové dřeviny na našich pozemcích odstraňujeme nebo jsou koruny upraveny v rámci bezpečnostních řezů.“

Tam, kde pozemky nevlastní, vyzve ŘSD majitele, aby nebezpečné stromy zlikvidovali.

Na stromy u silnic se zaměřuje i největší český lesní správce Lesy ČR. „Většinu pozemků kolem dálnic nespravujeme, ale chřadnoucí stromy podél silnic těžíme, ať se jedná o kalamitní plochu nebo ne,“ říká mluvčí státního podniku Eva Jouklová.

Běžné prohlídky komunikací provádí ŘSD podle Ledvinové prostřednictvím svých poboček u dálnic každý den a u silnic I. třídy dvakrát do týdne. „V roce 2018 byla provedena mimořádná prohlídka, při které byla monitorována krizová místa komunikace. Tato místa jsou nadále sledována,“ dodává mluvčí.

Rezavé borovice nedaleko Poděbrad jsou přitom u D11 k vidění už minimálně půl roku, suché smrky cestu do Krkonoš lemují už více než rok. A stromy jsou nejspíš poškozené už mnohem déle, protože podle lesníků má na změnu barvy vliv řada faktorů, například teplota. Stromy, které se na jaře zbarví rezavou barvou, mohou být uschlé už delší dobu, jen přes zimu tak rychle neodbourávaly chlorofyl.

Doporučované