Článek
Hodně viditelně vyjádřit své výhrady vůči Andreji Babišovi se rozhodlo přes padesát lidí. S fotografií své tváře, celým jménem a nápisem „Stydím se za svého premiéra” se v polovině ledna objeví na billboardech po celé zemi. Za dvoutýdenní pronájem plochy a výrobu plakátu ze svého zaplatili 4500 korun.
Autorovi nápadu Jaroslavu Poláčkovi se po zveřejnění výzvy na Facebooku původně ozvalo více než sto lidí, že mají zájem. Ale do dneška, kdy měli poslat peníze na pronájem billboardů, zůstala polovina. Poláček říká, že někteří malí podnikatelé nakonec couvli s obavou, aby se jim premiér nepomstil – například odříznutím od veřejných zakázek nebo kontrolou z finančního úřadu.
„Věděli jsme, že klíčové bude, kdo nakonec pošle peníze, a byť se podařilo vyjednat slušnou cenu, tak je jasné, že to je viditelný zásah do rozpočtu každého člověka. Zvláště po Vánocích. Důvody zrušení účasti nebyly ale jen finanční, někde hrály roli obavy z dopadů zveřejnění billboardu na firmu, na účast ve veřejném mínění a několik lidí se nedokázalo smířit s novou grafikou. Všem ale patří velké poděkování za podporu celého projektu, kterou ještě budeme potřebovat,” říká Jaroslav Poláček, zakladatel a manažer agentury PRodukujeme.
Jeho cílem bylo, aby se takto proti premiérovi Babišovi ozvali hlavně „obyčejní, neznámí“ lidé z celé země. To se povedlo, ale billboardy si koupilo i několik známých tváří – například spisovatelka Terezie Radoměřská, bývalá poslankyně hnutí ANO Kristýna Zelienková nebo zpěvák Kryštof Michal.
„Já tím chci vyjádřit, že se nehodlám smířit s tím, jak mocenské duo Babiš-Zeman posouvá společenské normy. Co dřív bylo naprosto nemyslitelné – obviněný premiér nebo vládnutí s komunisty – je dnes normální,” říká frontman kapely Portless Kryštof Michal, někdejší zakladatel skupiny Support Lesbiens.
Zpěvák zároveň dodává, že naprosto respektuje vítězství Babiše i Zemana ve volbách. „Stejně tak by také oni měli respektovat právo nespokojené menšiny ozvat se, vyjadřovat své názory, konfrontovat s nimi vládnoucí garnituru. To k demokracii neodmyslitelně patří. A ne hned svým oponentům nadávat do hysteriků a primitivů, jak o tom mluvil prezident ve vánočním projevu.”
Lidé, kteří si podobně jako Michal objednali billboardy, jsou z celé země. Z Prahy je méně než třetina, další jsou například z Olomouce, Tábora, Pardubic, Zlína, Uherského Hradiště, Českých Budějovic, Prostějova nebo třeba z Havířova.
Lidé na plakátech s jednotnou grafikou budou mít červené obličeje, jako že se stydí – případně jsou rudí vzteky. Autor celé akce, dvaačtyřicetiletý majitel agentury PRodukujeme Jaroslav Poláček, patří k velkým kritikům premiéra Babiše. Dříve řídil volební kampaně TOP 09, dnes už je jen jejím řadovým členem.
Jak vlastně přišel na takový nápad, který jednoduše svolal přes internet? Už se takové kampaně jednou sám účastnil. Před více než třinácti lety – na jaře roku 2005 – patřil Poláček mezi 30 lidí, kteří se tehdy také nechali vyfotografovat na billboard s nápisem „Stydím se za svého premiéra”. Vadily mu tehdejší aféry Stanislava Grosse kolem financování bytu a podezřelého podnikání jeho manželky.
„Tenkrát jsem si řekl, že je neúnosná a trapná situace se strýčky Viky a křišťálovou čistotou a nechal se vytisknout na billboard. A teď si říkám, jak dlouho bude naše země tahána po světových médiích a jak dlouho nám všem bude premiér dělat ostudu. Je jasné, že už jsme jen směšní a že to neskončí. Pořád bude něco nového a premiérovy PR fotografie s Angelou Merkelovou to vážně nespraví. Tak jsme si řekli, že se k tomu starému nápadu vrátím,” vysvětluje Poláček.