Hlavní obsah

Studie vyvrací mýtus o elektromobilech. Opravdu vyprodukují méně emisí?

Foto: Smart Prague

Podle analýzy jsou mise z elektromobilů v Evropě o 66 až 69 procent nižší než u vozidel se spalovacími motory.

Nové studie vyvrací tvrzení, že jsou elektromobily doopravdy ekologická zhouba. Vyprodukují totiž méně emisí než auta se spalovacími motory, a to od počátku výrobního cyklu přes život na silnici až po konec provozu.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Nová studie vyvrací argument, že elektromobily nejsou o mnoho „čistší“ než automobily se spalovacím motorem. Výzkum, o němž informoval server The Verge, zjistil, že během celého cyklu výroby elektromobilů, od získání potřebných materiálů k jeho výrobě až po odpis vozu, se uvolní méně emisí skleníkových plynů než v případě vozů jezdících na benzin či naftu.

To platí celosvětově, ať už se elektromobil napájí v síti v Evropě, která má větší podíl vyrobené energie z obnovitelných zdrojů, nebo v Indii, která je stále z velké části závislá na uhlí. Analýza zahrnuje Evropu, Spojené státy, Čínu a Indii, kdy zachycuje rozdíly mezi těmito trhy, na nichž se celosvětově prodá 70 procent nových automobilů.

Říká se, že elektromobily jsou čisté jen do té míry, do jaké jsou čisté sítě, z nichž se nabíjejí. Tedy když někdo nabije elektroauto z elektřiny vyrobené v uhelné elektrárně, o zeleném řešení se úplně mluvit nedá. Jen se „nečoudí“ z výfuku, ale z komínu elektrárny. Stejně tak je ekologicky problematická výroba či likvidace baterií.

V některých částech automobilového průmyslu se objevují názory, že elektromobily nejsou o tolik lepší, pokud vezmeme v úvahu výrobu elektřiny a baterií.
Georg Bieker, výzkumný pracovník neziskové výzkumné skupiny International Council on Clean Transportation

„V některých částech automobilového průmyslu se objevují názory, že elektromobily nejsou o tolik lepší, pokud vezmeme v úvahu výrobu elektřiny a baterií. Chtěli jsme se na to podívat a zjistit, zda jsou tyto argumenty pravdivé,“ říká Georg Bieker, výzkumný pracovník neziskové výzkumné skupiny International Council on Clean Transportation (ICCT), která zprávu zveřejnila. Studie zjistila, že tyto domněnky neplatí.

Podle analýzy jsou emise z elektromobilů v Evropě o 66 až 69 procent nižší než u vozidel se spalovacími motory. V USA elektromobily produkují o 60 až 69 procent méně emisí, v Číně, která využívá více uhlí, mají elektromobily o 37 až 45 procent méně emisí. V Indii pak vyprodukují o 19 až 34 procent emisí méně než klasické automobily. Autoři pak tvrdí, že po roce 2030, kdy země jako Norsko, Velká Británie a možná i celá Evropská unie hodlají zastavit prodej aut se spalovacími motory, budou elektromobily dokonalejší, provoz efektivnější a jejich výroba či likvidace zelenější. Počítají ale i s tím, že za deset let vyrobené vozy se spalovacím motorem budou mít o něco nižší emise.

Foto: Seznam Zprávy

Studie zohledňuje různé velikosti vozidel, včetně větších SUV, a rozlišuje také jejich pohony, jako jsou spalovací motory, elektrické baterie, vodík či hybridy a plyn. Bere v potaz i spotřebu paliva při průměrném používání. Tyto faktory jsou důležité především pro hodnocení emisí u tzv. plug-in hybridů (auto, které má spalovací motor i baterii, kterou lze nabít „ze zásuvky“). Autoři vypichují, že oproti dřívějším studiím zohledňují i průměrné stáří vozů i s ohledem na jejich přeprodej z jedné země do druhé, například z Německa do Česka. To podle nich některé studie zanedbávaly a výrazně tak snižovaly průměrné stáří vozů se méně šetrným starším spalovacím motorem.

Autoři analýzy také využili nejnovější údaje o průmyslové i regionální výrobě baterií. Zjistili, že emise z výroby pohonů jsou daleko nižší, než jaké uvádějí dřívější studie a navíc se v budoucnu budou patrně snižovat.

Problém je však výroba elektromobilu, která je stále o něco náročnější na emise oxidu uhličitého než výroba tradičního vozidla. Uhlíkovou náročnost elektromobilů by mohla snížit recyklace baterií.

Foto: Seznam Zprávy

Podle Biekera přináší používání elektromobilu výhody zhruba až po ročním provozu. Tehdy auto překročí hranici, kdy se díky emisím, které ušetří provozem na čistší elektřinu, stává pro klima lepší volbou než tradiční automobil.

Vozidla se spalovacími motory jakéhokoli druhu nejsou schopna zajistit snížení emisí skleníkových plynů, které potřebujeme pro život se změnou klimatu.
Georg Bieker, výzkumný pracovník neziskové výzkumné skupiny International Council on Clean Transportation

Zpráva také nedoporučuje, aby po silnicích jezdila od roku 2030 nová vozidla se spalovacími motory. „Vozidla se spalovacími motory jakéhokoli druhu nejsou schopna zajistit snížení emisí skleníkových plynů, které potřebujeme pro život se změnou klimatu. To je globální zjištění, proto musíme globálně postupně vyřadit automobily se spalovacími motory,“ tvrdí Bieker.

Bieker doufá, že nová studie pomůže politikům přijímat lepší rozhodnutí v oblasti budoucnosti dopravy. Odborníci na klima totiž spěchají na to, aby se do poloviny století snížily celosvětové emise skleníkových plynů téměř na nulu a zabránilo se tak nejhorším důsledkům globálního oteplování.

K dosažení tohoto snížení jsou podle něj nezbytná elektrická vozidla, protože ani hybridy nejsou dostatečně čisté, aby tento cíl splnily.

Globální průměrné emise skleníkových plynů podle technologií výroby elektřiny

gram ekvivalentu CO2 / kWhgram ekvivalentu CO2 / MJ
Uhlí1001278
Ropa840233
Zemní plyn469130
Jaderná energie164
Bioenergie23064
Geotermální energie4513
Solární (fotovoltaická)4613
Solární (koncentrovaná)226
Větrná energie123
Mořská energie (z vln apod.)82
Vodní energie41

Zdroj: ICCT

Doporučované