Článek
Soutěží se mimo jiné o stáž u architekta Josefa Pleskota. Central Group o tom dnes informovala v tiskové zprávě.
„Budova Vltavské filharmonie by měla být velmi vlídná a přátelská. Musí být mimořádnou kulturní stavbou, která zastřeší různá společenská setkávání a aktivity po dobu 24 hodin denně,“ uvedl architekt Josef Pleskot.
Soutěžící by měli podle informací na webu vyhlašovatele soutěže navrhnout inspirativní ideový urbanisticko-architektonický koncept podoby nové národní koncertní budovy. Cílem soutěže je podle hlavního architekta Central Group Libora Monharta přispět k debatě o podobě této stavby, nikoliv komplexní návrh nové budovy a okolního prostoru vymezeného řekou Vltavou, Negrelliho viaduktem a stanicí metra Vltavská. V budově, kde by měly v budoucnu sídlit Česká filharmonie a Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, by měli účastníci soutěže z řad studentů navrhnout mimo jiné hlavní koncertní sál, několik menších víceúčelových sálů, zázemí souborů a hlavní vstupní foyer.
Své práce mohou soutěžící studenti denního studia vysoké školy oboru architektura a příbuzných stavebních a výtvarných oborů zaslat do 31. ledna 2022. Vítěze studentské architektonické soutěže vybere porota pod vedením historika architektury Zdeňka Lukeše. Hodnotit se budou originalita návrhu, komplexní architektonické řešení, výtvarná a grafická úroveň návrhu a srozumitelnost. Vítězný návrh by měl být známý během února příštího roku. Hlavní cenou je 100.000 korun a stáž ve studiu AP ATELIER u architekta Pleskota. Soutěžící, kteří se umístí na druhém a třetím místě, si odnesou 50.000 korun a 25.000 korun, vyplývá z informací na webu společnosti Central Group.
Podoba nové filharmonie u metra C Vltavská se nyní hledá. Architektonickou soutěž vyhlásil pražský magistrát spolu s Institutem plánování a rozvoje (IPR) v srpnu, vítěz by měl být známý v květnu 2022. Celkově má budova podle odhadu stát 6,1 miliardy korun, z toho 4,9 miliardy budou činit stavební náklady.
Diskuse o stavbě velkého koncertního sálu v Praze se vedou desítky let. Nejvíce se řešilo vhodné místo. Sál mohl v 90. letech vzniknout na Letné na místě, kde se uvažovalo také o výstavbě Národní knihovny podle návrhu architekta Jana Kaplického. Japonští investoři chtěli stavbu věnovat České filharmonii ke 100. výročí. Tehdejší ministr kultury Milan Uhde a primátor Milan Kondr jejich nabídku odmítli.