Hlavní obsah

Strojvedoucí si na trenažéru vyzkouší nečekané situace. Dráhy si od něj slibují méně nehod

První svého druhu v Česku jsou dva trenažéry, které svým strojvedoucím pořídily České dráhy. Simulátory za 30 milionů je mají připravit na nečekané situace.Video: Seznam Zprávy

České dráhy pořídily dva trenažéry pro strojvedoucí. Slibují si od nich snížení nehodovosti na trati způsobené chybou svých pracovníků. Od začátku roku se na české dráze stalo přes 300 nehod.

Článek

Na srážku s autem, které vjelo na železniční přejezd, nebo s člověkem, který chce ukončit svůj život, se strojvůdci nikdy nemohou úplně připravit. Řada nehod, které se v uplynulých týdnech na dráze v Česku staly, však byla zaviněná právě chybou strojvůdců. Jen v březnu letošního roku dráhy řešily více než stovku takových událostí. Často došlo i ke zraněním, nejvíce lidí se zranilo při srážce dvou vlaků v Brně.

Na případy, kdy se na jedné koleji sjedou dva vlaky nebo kolega projede návěstidlem na červenou, nově strojvůdcům Českých drah pomohou dva trenažéry.

Ten první představily České dráhy ve čtvrtek v České Třebové, druhý v červnu uvedou do provozu v pražských Vršovicích. Simulátory neočekávaných událostí přišly státního dopravce na 30 milionů korun.

„V minulosti jsme řešili hodně mimořádných událostí, ale nepodařilo se nám najít společnou příčinu. Zařazení simulátoru do výcviku proto bereme jako zásadní krok ke snížení pravděpodobnosti, že k něčemu takovému dojde,“ vysvětluje předseda přestavenstva Českých drah Miroslav Kupec.

České dráhy o koupi dvou trenažérů hovořily už v roce 2015, do provozu je dávají až nyní. „Jsme sektorový zadavatel a musíme postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Pořízení trvalo déle i proto, že simulátory jsou unikátní a nebylo jednoduché je naprogramovat na míru,“ uvádí Kupec.

Trenažér se skládá ze dvou místností. Jedna představuje kabinu lokomotivy, jejíž ovládací prvky jsou přizpůsobeny jak elektrické, tak dieselové lokomotivě. V místnosti za strojvedoucím sedí instruktor, který pro něj připraví dvouhodinovou trasu, při níž mu do cesty klade různá úskalí.

„Můžeme mu dát třeba ztrátu napětí v troleji. Ukáže mu to informaci na hlavním displeji a musí jednat tak, jak má podle předpisu. Tedy okamžitě brzdit,“ říká instruktor Lukáš Gahaj, zatímco kolegovi v místnosti před sebou situaci nasimuluje.

Na záběru z kamery, která v kabině je, vidí, jak si strojvedoucí s problémem poradí. Za chvíli se mu na jedné z obrazovek ozve telefonát přímo z „kabiny“, strojvedoucí hlásí problémy dispečinku. „Rozumím, budeme čekat na obnovení napětí. Až se obnoví, můžeme pokračovat,“ navádí ho.

Podle vedoucího vzdělávacího oddělení Jiřího Lukeše je i špatná komunikace mezi strojvedoucím a dispečinkem jednou z příčin problémů, které na dráze nastávají. České dráhy mají i problémy s chybovostí, kdy strojvedoucí nedodržují předepsané postupy, čímž na trati vznikají nehody. „Na tyto chyby se chceme při výcviku zaměřit. Modelové situace jsou například nedovolený odjezd vlaku ze stanice na trať, že odjede na červenou a na trati se potká s jiným vlakem nebo poškodí výhybku. Další možnost je, že nezastaví před návěstidlem nebo že jede příliš vysokou rychlostí,“ dodává.

Výcvik na srážku s automobilem nebo člověkem trenažér rovněž obsahuje, podle Lukeše však není tím hlavním, co by měli strojvedoucí absolvovat. „To že vjede auto na přejezd, není chyba strojvedoucího. U takového případu si může na simulátoru nacvičit jen reakci a zmírnění následků.“

Výcvikem budou procházet jak nováčci, kteří jsou teprve ve výcviku, tak stávající strojvedoucí, kterých u Českých drah pracuje zhruba 3500. Každý z nich by měl na simulátoru absolvovat dvě hodiny ročně.

K ideálnímu personálnímu stavu podle Kupce drahám chybí asi 150 lidí. „Ročně vycvičíme dalších 200 nových, kryje nám to přirozenou fluktuaci, takže my s tím podstavem pracujeme už několik let, řešíme to přesčasovou prací stávajících,“ říká. S pronájmem trenažérů dalším dopravcům České dráhy zatím nepočítají.

Doporučované