Článek
Panovalo příjemné babí léto. Byl čtvrtek, konec září roku 2017 a nedaleko slovenského Trenčína se stříleli jeleni. Na mysliveckou akci v revíru Tužina-Kľačno se tehdy vypravili i Ivan Bednárik s Ivanem Petríčkem.
S úlovky mohli být spokojení. Bednárik odlovil šesteráka o váze 97 kilogramů, Petríček desateráka se 113 kily.
O necelý rok později si ti dva nimrodi vyzkoušeli jiný úspěšný lov, tentokrát na podnikatelském poli.
Ivan Bednárik coby ředitel české státní společnosti ČD Cargo podepsal miliardový kontrakt na prodej, pronájem a rekonstrukci nákladních vagonů se společností SMK z impéria miliardáře Ivana Petríčka. Nad obchodem visí řada otazníků, smlouvy prověřuje i Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ).
Na kauzu státem vlastněné kolejové společnosti upozorňují Seznam Zprávy od března. Ve zkratce: státní firma ČD Cargo v roce 2018 prodala 500 vagonů za 50,7 milionu firmě SMK. Ta je následně zmodernizuje a na dobu 10 až 15 let pronajme zpět společnosti ČD Cargo. Nájem se vyšplhá k částce jedné miliardy korun, po uplynutí lhůty může ČD Cargo vagony (tou dobou budou některé vozy staré i 54 let) koupit zpět za 252 milionů. ČD Cargo a firma SMK si od začátku za obchodem stojí, podle nich vše proběhlo transparentně.
Od začátku jsme se zajímali o vztah mezi ředitelem ČD Cargo Bednárikem a majitelem skupiny Budamar Logistics (pod níž firma SMK spadá) Petríčkem. Obě strany tvrdily, že muži se znají z železničního byznysu.
Teď však Seznam Zprávy zjistily, že oba muže pojí těsnější pouto - myslivost. Několikatýdenní pátrání odhalilo, že spolu chodí nejen lovit, ale že se spolupráce týká i obsluhování revíru. Bednárik i Petríček význam mysliveckého pouta v kontextu zakázky bagatelizují.
Pozemkový magnát
Redakce získala záznamy z několika lovů v revírech Tužina-Kľačno či Malinová, v oblasti mezi Trenčínem a Banskou Bystricí. Mezi lovci figurují i Petríček a Bednárik.
Šéf ČD Cargo Bednárik přiznává, že myslivost je jeho velkým koníčkem. Potvrzuje to i skutečnost, že je předsedou mysliveckého spolku Vjarpol. Tady se opět střetává s Petríčkem. Vjarpol totiž pořádá a spravuje myslivecké akce v revíru Malinová. Zde část pozemků vlastní dle slovenského katastru Petríček.
O hospodaření spolku Vjarpol na pozemcích revíru Malinová se jednalo v červnu roku 2017. Seznam Zprávy získaly dokumenty o shromáždění vlastníků a spoluvlastníků pozemků, které tvoří lovecký revír Malinová. Jednání svolali zástupci majitelů pozemků - byli jimi Slovenský pozemkový fond, firma Vjarspol a Ivan Petríček.
Další dokumenty pak ukazují, že Bednárikem vedený spolek Vjarpol v revíru Malinová pořádá honitby.
Jinými slovy: Státní firma vedená Bednárikem přidělila lukrativní zakázku firmě spřízněného miliardáře. Bednárik a Petríček se možná znají díky byznysu na železnicích, pojí je však i soukromé akce a aktivity.
Velký koníček
Ředitel ČD Cargo odmítá, že by se kvůli soukromým aktivitám s Petríčkem ocitl ve střetu zájmu. „S čelnými představiteli obchodních partnerů, dodavatelů nebo konkurenčních společností se setkává formálně i neformálně, což patří k jeho povolání. Není žádným tajemstvím, že myslivost je velkým koníčkem nejen jeho, ale i dalších podnikatelů v průmyslu a dopravě, včetně například vedoucích představitelů společností skupiny Budamar nebo Rail Invest,“ uvedl mediální zástupce Tomáš Fiala z agentury AMI Communications, kterou si ČD Cargo najalo na komunikaci kauzy.
Dodal, že Petríček v ČD Cargo nebyl jediný, kdo o zakázce rozhodoval. „Pan Bednárik své soukromé aktivity nijak nevyužívá k obchodním jednáním. A proto si vyhrazuje právo na zachování soukromí. V ČD Cargo jsou veškerá obchodní rozhodnutí předmětem několikaúrovňového schvalování představenstvem, dozorčí radou i příslušnými orgány ČD. Prosazování osobních zájmů kohokoliv tedy není možné,“ uvedl Fiala.
Tisková mluvčí Petríčkovy skupiny Budamar Logistics Petra Jamrichová označila dotazy Seznam Zpráv za nesmyslné. „Pan Petríček je řadovým členem několika mysliveckých spolků v regionu Nitiranskeho Pravna (revír Malinová zasahuje do několika obcí, mimo jiné do obce jménem Nitrianske Pravno, pozn. red.) a nikdy v této honitbě nic nevlastnil ani nevlastní,“ napsala Jamrichová.
Na doplňující dotazy podložené v článku zmiňovanými dokumenty odpověděla, že skupina na vše odpověděla, nic dalšího již nebude komentovat. Už jen pohled do slovenského katastru ukazuje, že Petríček v inkriminované oblasti vlastní rozsáhlé pozemky.
Další linka na východ
V tomto miliardovém obchodu nejde o jedinou linku, která od ředitele ČD Cargo Bednárika vede za skupinou Budamar Logistics (a její firmou SMK, která zakázku v Česku získala).
Seznam Zprávy již před časem popsaly podnikání a vazby Petríčkova obchodního partnera Alexeje Beljajeva (spoluvlastní například popradskou strojírnu Tatravagónka). Tento vagonářský magnát má kontakty do vysokých politických pater na Slovensku, Česku i Rusku.
Právě pro Beljajevovu firmu podle dřívějšího zjištění Seznam Zpráv Ivan Bednárik pracoval. Když v listopadu 2014 nastupoval do vedení dceřiné firmy Českých drah, měl za sebou několikaleté působení v představenstvu společnosti Express Group. Čtyři roky byl jeho kolegou ve vedení Beljajev, jehož skupina Optifin Invest v roce 2014 firmu získala od rakouských přepravců.
Podobně jako v případě mysliveckých aktivit s Petríčkem i v případě s prací pro Beljajeva Bednárik odmítal střet zájmu.