Hlavní obsah

Středočeský kraj zdraží kvůli propadu příjmů jízdné ve veřejné dopravě

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Středočeský kraj od července zdraží v průměru o čtvrtinu jízdné ve veřejné dopravě. Důvodem je pokračující propad příjmů. Návrh dnes schválili krajští zastupitelé.

Článek

„Pokud by se jízdné nezdražilo, bylo by nutné veřejnou dopravu výrazně omezit. Změnu tarifů musejí schválit ještě pražští radní. Bez společné dohody by navýšení nebylo možné provést kvůli provázanosti dopravy i jeho organizátorů. Praha se bude záležitostí teprve zabývat,“ řekl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Připomněl, že tarify se neměnily od roku 2011, složená inflace za toto období přesáhla 21 procent. Podle Boreckého se v uplynulých letech zvyšoval rozdíl mezi náklady systému a jeho příjmy, což nevadilo v době, kdy ekonomika rostla. Od loňského roku ale situaci v dopravě nepříznivě ovlivňuje pandemie koronaviru. Důvodem rostoucích nákladů jsou i vyšší platy řidičů, nákupy nových autobusů a integrace pražské integrované dopravy. Borecký poukázal na to, že zatímco ještě v roce 2017 kraj vynakládal na veřejnou dopravu 2,15 miliardy korun, loni to bylo 3,5 miliardy a letos to bude ještě víc. Tak vysoké výdaje nejsou podle radního dlouhodobě udržitelné.

V prvních dvou tarifních pásmech bude navýšení 17 a 22 procent, ve třetím a čtvrtém pásmu 25 procent a od šestého jde v průměru o 30 procent. Od šestého pásma dál je podle Boreckého zdražení výraznější, protože se v těchto pásmech v posledních letech uskutečnila integrace a cestujícím se jízdné snižovalo.

Opoziční hnutí ANO se zdrželo hlasování. Zastupitel za ANO František Petrtýl vyjádřil obavu, že lidé budou kvůli zdražení ve větší míře jezdit auty. Hejtmančin náměstek pro finance Věslav Michalik (STAN) namítl, že kdyby se jízdné nezdražilo, musela by být omezena doprava nebo jiné služby ve Středočeském kraji. Kraj by si jinak na veřejnou dopravu musel půjčit, což Michalik označil za nesmysl.

Loňské tržby klesly kvůli pandemii o 30 procent, což jen v linkové autobusové dopravě činilo přes 300 milionů Kč, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 procent, což představuje 1,2 miliardy Kč. „Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ uvedl Borecký.

Radní upozornil na to, že propad příjmů pokračuje i v letos, za první dva měsíce představuje ve Středočeském kraji zhruba 140 milionů korun. Pokud by se cestující do veřejné dopravy nevrátili, ztráta by se letos vyšplhala na 750 milionů korun, což by v celkovém součtu i s loňským rokem bylo 1,250 miliardy Kč. Navýšení jízdného podle Boreckého přinese od 1. července do konce roku 90 milionů korun a v roce 2022 zhruba 250 milionů Kč.

Hejtmanství již loni v prosinci zrušilo žákovské a seniorské jízdné zavedené v minulosti na základě předvolebního slibu ČSSD. Žáci, studenti a lidé nad 65 let mohli do konce loňského roku v regionu jezdit zdarma. Tato skupina má stejně jako jinde ze zákona slevu 75 procent z jízdného a zbylých 25 procent jim na požádání zpětně proplácel kraj.Pokud by se jízdné nezdražilo, bylo by nutné veřejnou dopravu výrazně omezit. Změnu tarifů musejí schválit ještě pražští radní. Bez společné dohody by navýšení nebylo možné provést kvůli provázanosti dopravy i jeho organizátorů. Praha se bude záležitostí teprve zabývat, řekl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Připomněl, že tarify se neměnily od roku 2011, složená inflace za toto období přesáhla 21 procent. Podle Boreckého se v uplynulých letech zvyšoval rozdíl mezi náklady systému a jeho příjmy, což nevadilo v době, kdy ekonomika rostla. Od loňského roku ale situaci v dopravě nepříznivě ovlivňuje pandemie koronaviru. Důvodem rostoucích nákladů jsou i vyšší platy řidičů, nákupy nových autobusů a integrace pražské integrované dopravy. Borecký poukázal na to, že zatímco ještě v roce 2017 kraj vynakládal na veřejnou dopravu 2,15 miliardy korun, loni to bylo 3,5 miliardy a letos to bude ještě víc. Tak vysoké výdaje nejsou podle radního dlouhodobě udržitelné.

V prvních dvou tarifních pásmech bude navýšení 17 a 22 procent, ve třetím a čtvrtém pásmu 25 procent a od šestého jde v průměru o 30 procent. Od šestého pásma dál je podle Boreckého zdražení výraznější, protože se v těchto pásmech v posledních letech uskutečnila integrace a cestujícím se jízdné snižovalo.

Opoziční hnutí ANO se zdrželo hlasování. Zastupitel za ANO František Petrtýl vyjádřil obavu, že lidé budou kvůli zdražení ve větší míře jezdit auty. Hejtmančin náměstek pro finance Věslav Michalik (STAN) namítl, že kdyby se jízdné nezdražilo, musela by být omezena doprava nebo jiné služby ve Středočeském kraji. Kraj by si jinak na veřejnou dopravu musel půjčit, což Michalik označil za nesmysl.

Loňské tržby klesly kvůli pandemii o 30 procent, což jen v linkové autobusové dopravě činilo přes 300 milionů Kč, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 procent, což představuje 1,2 miliardy Kč. „Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ uvedl Borecký.

Radní upozornil na to, že propad příjmů pokračuje i v letos, za první dva měsíce představuje ve Středočeském kraji zhruba 140 milionů korun. Pokud by se cestující do veřejné dopravy nevrátili, ztráta by se letos vyšplhala na 750 milionů korun, což by v celkovém součtu i s loňským rokem bylo 1,250 miliardy Kč. Navýšení jízdného podle Boreckého přinese od 1. července do konce roku 90 milionů korun a v roce 2022 zhruba 250 milionů Kč.

Hejtmanství již loni v prosinci zrušilo žákovské a seniorské jízdné zavedené v minulosti na základě předvolebního slibu ČSSD. Žáci, studenti a lidé nad 65 let mohli do konce loňského roku v regionu jezdit zdarma. Tato skupina má stejně jako jinde ze zákona slevu 75 procent z jízdného a zbylých 25 procent jim na požádání zpětně proplácel kraj.

Doporučované