Hlavní obsah

Středočeský kraj má výhrady vůči drážnímu zákonu, obává se rušení tratí

Foto: Getty Images

Ani zvýšení bezpečnosti na přejezdech by nekompenzovalo možné rušení spojů v kraji.

Středočeský kraj má obavy z rušení regionálních tratí se slabším provozem. Pozměňovací návrh k novele drážního zákona povede podle hejtmanství k jejich likvidaci. Zhoršila by se tím dopravní obslužnost menších obcí.

Článek

Kraji vadí, že s ním návrh, který je nyní ve druhém čtení ve Sněmovně, nebyl projednán. Předlohu kritizuje také Svaz měst a obcí. Pozměňovací návrh poslance Martina Kolovratníka (ANO) by umožnil vlastníkovi trati rozhodnout o jejím takzvaném zakonzervování v případě, že na ní jezdí ročně méně než 1500 osobních nebo 12 nákladních vlaků. K zakonzervování stačí, aby se zachoval jen železniční spodek, tedy násep a propustky, zatímco štěrkové lože, pražce a kolejnice mohou být odstraněny.

Podle krajského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) nebudou zakonzervované tratě nikdy obnoveny. „Spousta obcí bojuje dlouhá léta za údržbu a zachování lokálních tratí sloužících jejich obyvatelům. Takzvané zakonzervování trati, jak o něm mluví pozměňovací návrh, by ale znamenal jejich faktický konec,“ uvedl Borecký.

O zakonzervování by podle návrhu mohla rozhodnout i jen sama Správa železnic, nepotřebovala by jednat s krajem ani místní samosprávou. Radní Borecký připomněl, že Středočeský kraj je majoritním objednatelem regionální železniční dopravy a na jeho území je velké množství lokálních tratí. Podle něj je samozřejmě třeba diskutovat o optimalizaci velmi husté železniční sítě v ČR, která není v tomto rozsahu rozumně udržitelná. Nelze to však řešit od stolu, bez projednání s objednateli veřejné dopravy, kterými jsou u lokálních tratí kraje.

Související témata:

Doporučované