Hlavní obsah

Stratég musí myslet pět tahů dopředu, říká bankéř inspirovaný nezvyklými zážitky

Byznys index s Alešem Karo z české pobočky Sberbank.Video: Petr Novotný, Seznam Zprávy

Musím vědět, co klient nosí, kam chodí na oběd nebo co si chce koupit. Prostě jak žije, vysvětlil ve studiu Seznamu v Burzovním paláci Aleš Karo, který je v české pobočce Sberbank zodpovědný za strategii zaměřenou především na úvěrové a spořicí produkty pro drobnou klientelu.

Článek

Drtivá většina tuzemských bank má podle Aleše Karo velice podobnou strategii. „Každá chce růst výnosů, zároveň si přeje více spokojených klientů, kterým chce prodat více souvisejících finančních produktů, a navíc průběžně snižovat náklady. O úspěchu banky ale nakonec rozhoduje její schopnost strategii naplnit a nějak se na trhu odlišit. Mezi dvaceti hlavními bankovními hráči musíte být za každou cenu trochu jiní. A o tom každý den přemýšlím,“ vysvětluje svoji úlohu ve Sberbank.

V práci se nechává inspirovat nevšedními zážitky. „Strávil jsem měsíc s indiány v pralese nebo třeba týden ve tmě. I když se to nezdá, pro vnímání byznysu jsou to velice přínosné zkušenosti. Snažím se udržet si dětský pohled na svět, ve kterém se hledají a zkoušejí nové věci,“ popisuje Karo.

Na českém trhu působí Sberbank CZ od roku 1993 a od roku 1997 jde o samostatnou akciovou společnost. 117 tisíc klientů obsluhuje v 25 pobočkách a firemních centrech. Zaměřuje se na retailové klienty, malé a střední firmy, ale také na velké společnosti, kterým pomáhá například s financováním obchodů v zemích bývalého Sovětského svazu.

„Když se dívám na trendy v bankovnictví, tak se dívám třeba i do Moskvy, kde vznikají zajímavé a inspirativní přístupy, a to nejen v elektronickém bankovnictví,“ vysvětluje inspiraci od hlavního akcionáře banky, který má ve 22 zemích bezmála 137 milionů klientů.

„V českém bankovním sektoru bude i napříště hrát roli pobočka, byť to před deseti nebo patnácti lety nikdo správně nepředpovídal. Predikce zněly, že jich dnes bude polovina. Skutečnost je jiná, poboček od té doby přibylo. Sice nebudou mít tak velkou váhu v prodejích, ale budou nadále pro klienty základním kamenem,“ vysvětluje Aleš Karo, který pobočku považuje za pozadí, na němž by měl vyniknout osobní bankéř.

Související témata:

Doporučované