Hlavní obsah

Strach z MHD i leasingu zvedá zájem o sdílená auta

Foto: GreenGo

Ilustrační foto.

Na dovolenou i na schůzky jezdí Češi stále častěji sdílenými auty. Po krátkém útlumu v době karantény tak v letních měsících roste zájem o carsharing o desítky procent.

Článek

Carsharingové společnosti vyzkoušela v době nejpřísnějších opatření řada nových uživatelů, zůstali i po skončení nouzového stavu, důvodů k tomu mají hned několik.

„Během prázdnin je poptávka po sdílených autech nejvyšší a ani letošní rok v tomto není výjimkou. Na jedné straně si tedy naši uživatelé auta půjčují třeba i jen na pár hodin, aby si usnadnili velký nákup. Na straně druhé máme i dvoutýdenní zápůjčky na dovolenou do Chorvatska,“ popisuje situaci v AJO carsharing jednatel společnosti Jaromír Klimek.

Místo leasingu nebo „nafťáku“

Rostoucí zájem o sdílené automobily zaznamenali i v Anytime, kde mají ještě jinou skupinu zákazníků. „V souvislosti s dopady koronavirové epidemie jsme zaznamenali také rostoucí poptávku od firemních zákazníků, pro které jsme spustili firemní carsharing Anytime Business. Firmy totiž začaly odkládat koupi nových vozů podobně jako při předchozí krizi v roce 2009 a právě carsharing je zajímavou alternativou k dlouhodobějšímu pořízení vozu například na operativní leasing,“ dodává Vojtěch Coufal ze společnosti Anytime.

Čeští řidiči také přicházejí na chuť elektromobilům. Společnost GreenGo, která má v nabídce sdílených automobilů pouze elektrické Volkswageny e-Up!, roste měsíčně 25procentním tempem, a to i v době karantény. Tyto vozy využívají zákazníci především ve městě, protože mají menší dojezd. Dokážou tak pomoci v místech s horší dostupností MHD nebo malým počtem parkovacích míst - elektromobily totiž mohou stát v modrých zónách zdarma.

Zájem je o kabriolety, Mustang i Audi

Více než dvojnásobnou poptávku a růst počtu zákazníků o 130 procent hlásí služba sdílených aut mezi soukromými osobami HoppyGo. Na velkém zájmu tak profitují i majitelé automobilů.

„V minulém roce si nejaktivnější pronajímatel vydělal přes 400 tisíc korun. Meziročně dosáhly příjmy majitelů v Brně téměř 200procentního navýšení a zájem o sdílení aut neustále roste. Vliv na skvělé výsledky má jednoznačně cena zápůjčky, kterou se nám v průměru podařilo meziročně snížit o 35 procent, a zároveň jsme zajistili nové atraktivní vozy jako Audi R8, Audi A6, Volkswagen Arteon, Ford Mustang nebo Renault Trafic s obytnou vestavbou, před letní sezonou zesílil zájem o více než 80 procent o kabriolety,“ popisuje Juraj Andrejka, City manager Brno HoppyGo.

Konkurence se v carsharingu rozrůstá

Řidiči si v českých ulicích mohou ze sdílených aut vybírat, na trhu už je poměrně velká konkurence, a tak se carsharingové společnosti snaží zaujmout například různorodou nabídkou vozů, jejich množstvím, cenou, ale i hygienickými opatřeními.

„Každé auto stále pravidelně dezinfikujeme. V době krizového stavu naše vozy často používali zákazníci, kteří nechtěli cestovat v MHD kvůli obavě z nákazy. Proto jsme přišli s nabídkou denního pronájmu ve výši 515 korun, kterou držíme dodnes. GreenGo tak vychází zhruba o 40 procent levněji než taxi,“ komentuje nabídku GreenGo šéf společnosti Šimon Čapek.

Společnost AJO carsharing do rozvoje vozového parku investovala už minulý rok, tento rok tedy očekávala růst, místo toho v době karantény příjmy klesly o 20 až 30 procent, bylo tedy třeba vymyslet způsob, jak nové zákazníky udržet a přivést nové.

V ulicích je stále více sdílených vozů

„Jedním z nových prvků, kterým našim uživatelům vycházíme vstříc, je to, že jsme zrušili nutnost předplatného. Nově si z platební karty uživatele strháváme platby jen za konkrétní zápůjčku. Našim uživatelům tak u nás v době ekonomické nejistoty nemusí ležet ‚mrtvé‘ peníze a pozitivní je to, že nás prakticky nezasáhl výpadek turistického ruchu, AJO totiž nabízí alternativu k vlastnění auta pro obyvatele našich měst a nikoliv pro turisty,“ popisuje jednatel společnosti Jaromír Klimek.

Po přechodném poklesu koncem dubna se v průběhu května dostala na úroveň před krizí i společnost Anytime. Nyní meziměsíčně roste o desítky procent a po prvním roce na českém trhu má mobilní aplikaci více než 130 tisíc uživatelů.

„Na zvyšující se poptávku jsme reagovali přidáním nových vozů. Viděli jsme poptávku po větších komfortnějších autech vhodných pro delší cesty, takže jsme nově přidali 70 hybridních vozů Toyota Corolla. Spolu s epidemií jsme zároveň zavedli několik hygienických opatření, jako je pravidelná dezinfekce všech vozů, a jako jediní dodáváme dezinfekční spreje do aut pro potřebu uživatelů,“ dodává Vojtěch Coufal z Anytime.

Navýšení vozového parku z 1800 na 2500 aut uskutečnila v reakci na vyšší poptávku i služba HoppyGo, která má nejvíce registrovaných řidičů v Praze a Brně a celkem působí ve více než 240 českých městech.

Doporučované