Článek
Nová studie amerického ministerstva obrany, kterou úřad zveřejnil ve čtvrtek, naznačuje, že lidé se nemusí obávat letecké dopravy ani v časech pandemie. Moderní letadla jsou vybavena důmyslnými ventilačními systémy, které vzduch na palubě účinně filtrují a odstraňují tak virové částice.
Studie zatím nebyla podrobena hodnocení jinými experty a nezohlednila několik faktorů, při kterých může dojít k nákaze, píše CNN. Vědci například netestovali situace, kde lidé nemají ochranné roušky a mluví přímo na ostatní, nebo návštěvu značně stísněných prostorů jako jsou toalety.
Američtí vojáci vybavili při experimentu letadla Boeing 777-200 a 767-300 senzory, které měly napodobit efekt plně obsazeného letadla. Figurína s nasazenou rouškou pak simulovala kašlajícího pasažéra infikovaného respiračním virem.
Vědci dospěli k závěru, že díky moderním systémům ventilace na palubě obou zmíněných letadel mají vzdušné částice v kabině velmi krátkou životnost. Tým použil ke sledování částic fluorescenční aerosol, který „vykašlávala“ figurína cestujícího. Částice byly rychle nasáty do ventilačního systému, detekovatelné zůstaly v průměru pouhých šest minut. Podle výzkumného týmu je nepravděpodobné, že by mohly kontaminovat okolní povrchy, nebo že by je ventilace „odfoukla“ zpět na pasažéry.
„Test ovšem předpokládá nepřetržitě nasazenou roušku a nízký počet infikovaných cestujících,“ upozorňují ve zprávě výzkumníci. „Kontaminace povrchů jiným než aerosolovým přenosem (například velkými kapičkami nebo fekální kontaminací) je pravděpodobnější na toaletách a v jiných společných prostorách, které jsme v tomto experimentu netestovali. Tyto alternativní cesty nákazy je těžší změřit kvůli nepředvídatelnosti lidského chování,“ dodávají vědci.
Podle vědců je naprosto zásadní, aby cestující dodržovali bezpečnostní opatření, jako je nošení roušek. Jinak se riziko může zvýšit.
Podobně bezpečně se podle dostupných studií jeví i cestování vlakem. Vědci z univerzity v Southamptonu zkoumali přenos nákazy v čínských vysokorychlostních vlacích mezi 19. prosincem loňského roku a 6. březnem roku 2020, tedy v době, kdy v Číně propukla nákaza.
Vědci identifikovali více než 2300 cestujících, u nichž se nákaza potvrdila do 14 dnů od cesty vlakem, a více než 72 000 cestujících, kteří seděli poblíž těchto případů. Celkově se nakazilo jen 234 ze 72 000 cestujících, tedy pouhých 0,32 % pasažérů, kteří seděli poblíž. Nejvyšší riziko je podle vědců pro pasažéry, kteří sedí vedle nakaženého. I tak ale odhalili nákazu u pouhých 3,5 procenta z nich. U cestujících, kteří seděli ve stejné řadě, se jich průměrně nakazilo 1,5 procenta.
Pravděpodobnost nákazy zvyšovaly dva klíčové faktory: Jak dlouho člověk cestoval ve vlaku a jak blízko byl k nakažené osobě. Autoři obou studií nicméně dodávají, že i přes optimistická zjištění je třeba opatrnost a další výzkumy na toto téma. Podle zpravodajského webu BBC je důležité, aby cestující v hromadné dopravě dodržovali rozestupy, pokud je to možné, a měli nasazenou roušku.