Článek
Šest týdnů před ostrým startem nového mýtného systému je podle ministra dopravy Vladimír Kremlíka zásadní problém zejména to, že zahraniční přepravci odkládají takzvanou přeregistraci. Ignorují to zejména Poláci.
Kvůli změně technologie je totiž nutné, aby si dopravci přeregistrovali a do svých nákladních vozidel nainstalovali nové palubní jednotky – přístroje, které monitorují jejich cestu po českých dálnicích.
Aktuálně je v systému aktivních 117 tisíc palubních jednotek, které mají registrovaní polští přepravci. Do nového systému se ale zatím přihlásilo jen 15 tisíc vozidel.
„Největší problém v současné době tvoří polští dopravci, kteří se v dostatečném počtu neregistrují,“ řekl Vladimír Kremlík, poté co si sám vyzkoušel, jak složité je nahlásit se u nového provozovatele systému.
„Samozřejmě se obrátím i na polského ministra dopravy, ale i na slovenského kolegu a rumunské kolegy,“ dodal Kremlík.
Situace by mohla podle ředitele nového provozovatele mýtného systému začátkem prosince vyústit v kolaps na hranicích.
„Pokud to bude takto pokračovat dále, tak na třech hraničních přechodech může čekat obrovský nápor kamionové dopravy, který jednoduše nebude možné zpracovat,“ říká Matej Okáli, generální ředitel CzechToll.
„Snažíme se dělat vše proto, aby tlačenice na hranicích nebyla, proto tady taky dnes stojíme,“ dodal Vladimír Kremlík.
Po měsíci od spuštění je zatím do nového systému zaregistrováno 82 tisíc vozidel, v systému současného provozovatele Kapsch je přitom zaregistrováno 460 tisíc vozidel.
Spor s Kapschem se protahuje
Ministerstvo dopravy se souběžně musí vypořádat i s neúspěchem ve sporu se současným provozovatel mikrovlnného systému – společnost Kapsch, totiž smlouvu s novým provozovatelem napadla a na konci září zaznamenala výrazný úspěch.
Antimonopolní úřad zakázal plnění smlouvy s CzechTollem s ročním odkladem. Tedy jisté je jen to, že nový systém bude fungovat během příštího roku.
Ministerstvo dopravy proti rozhodnutí podalo rozklad. „Domníváme se, že toto rozhodnutí není správné a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nevzal v úvahu všechny argumenty státu,“ řekl ministr dopravy s tím, že rozhodnutí by mohlo podle něj padnout ještě během letošního roku.
Ministerstvo už ale pracuje na záložní variantě pro případ, že by neuspělo. A tím by mělo být nové zadávací řízení na služby – tedy na provoz nového mýtného systému, který dostane stát k dispozici.
Podle mediálního zástupce společnosti Kapsch by si ale ministerstvo dopravy ušetřilo problémy, kdyby převzalo a provozovalo stávající mýtný systém.
„Nikdo v této zemi neuzná chybu, nikdo neudělá krok zpět. Namísto toho raději ženou všechny dopravce do výměny palubních jednotek a učení se novému mýtnému systému, který ale spouští podle rozhodnutí ÚOHS jen na pouhý rok,“ říká David Šimoník.