Hlavní obsah

Stovce klientů došla trpělivost s cestovkami. Za vouchery chtějí peníze

Foto: Radovan Hrubý

Na advokátní kancelář Legans se obrátilo 150 nespokojených klientů cestovních kanceláří.

Na cestovní kanceláře míří vlna žalob. Bránit se chtějí ti, kteří mají jiný typ poukazu než lex voucher a nechtějí jiný zájezd. Hrozí jim totiž, že by své peníze nemuseli dostat zpět.

Článek

Klienti cestovních kanceláří, kteří místo peněz dostali voucher vydaný přímo danou cestovkou, nechtějí vybírat zájezdy a chtějí zpět své peníze.

Hned 150 z nich se teď obrátilo na advokátní kancelář Legans a ta jim dává naději. „Právní základ toho nároku je jednoznačný. Šance, že se to u soudu podaří vysvětlit, je velice vysoká,“ říká advokát Radovan Hrubý s tím, že cestovní kancelář může klientovi nabídnout víc, ale nemůže nikdy nabídnout míň.

„Pokud tedy zákon Lex voucher říká, že má klient nárok po uplynutí srpna 2021 na vrácení peněz, tak se od toho cestovka nemůže odchýlit,“ dodává Hrubý.

Kolik klientů cestovních kanceláří se na vás v poslední době obrátilo?  Kolik jich budete zastupovat?

Za poslední dva měsíce na naši advokátní kancelář obrátilo přes 150 klientů a předpokládám, že jich budu zastupovat několik desítek.

Co přesně řeší?

Zákazníci řeší primárně skutečnost, že byli uvedeni v omyl při přijetí voucheru. Dále také řeší, co bude s jejich penězi. Jde o lidi, kteří loni kvůli pandemii nemohli odjet na dovolenou a místo zaplacených peněz dostali od cestovní kanceláře voucher. Ti, kteří ho letos nemohli nebo nechtěli uplatnit při nákupu jiné dovolené, předpokládali, že jim cestovní kancelář vrátí peníze. Teď zjišťují, že jim cestovka odmítá peníze vrátit a cítí se právem oklamáni.

O jaké vouchery jde? Jsou to takzvané lex vouchery garantované státem, nebo jiné?

Jsou to vouchery, které některé cestovní kanceláře vydávaly podle vlastních pravidel. Tyto kanceláře bohužel nerespektovaly základní rámec nastavený zákonem lex voucher – a to je první základní problém. Cestovka může klientovi nabídnout víc, ale nemůže nikdy nabídnout míň. Pokud tedy zákon lex voucher říká, že má klient nárok po uplynutí srpna 2021 nárok na vrácení peněz, tak se od toho cestovka nemůže odchýlit.

Jak tedy cestovní kanceláře odůvodňují, že peníze nevyplatí?

Cestovní kancelář se většinou odkazuje na to, že klient s podmínkami souhlasil a naprosto ignoruje fakt, že klientovi zcela zásadní informace zamlčela. Zaznamenal jsem vyjádření jednoho z šéfů velké CK v Hospodářských novinách, že bohužel nejsou schopni ovlivnit, jestli se klient s podmínkami seznámil. Myslím, že naopak udělali všechno proto, aby se s nimi neseznámil. Druhým argumentem je, že cestovka vydávala své vouchery ještě před přijetí zákona lex voucher. Tady ale měly být podmínky přijetím zákona lex voucher sjednoceny.

Pro takové nároky by byl vhodný institut hromadné žaloby, ale v Česku ho není možné zatím využít.
Radovan Hrubý, AK Legans

A jak jsou tyto vouchery vydávané přímo CK postaveny? Má klient právní nárok, nebo ne?

Jsou postavené tak, že pokud klient voucher do nějakého data neuplatní, tak peníze propadají. Jinými slovy neexistuje způsob, jak by mohl své peníze dostat zpátky na ruku. Jdou ovšem naprosto proti smyslu zákona lex voucher, který měl jednak pomoci cestovkám, ale zároveň ochránit peníze klientů. Tyto vouchery vyhovují pouze cestovce, proto je také s takovou intenzitou klientům nutila. Bohužel u toho ale jednoznačně klamala své klienty.

Má takový soudní spor reálnou šanci na úspěch, když klienti vlastně na podmínky CK přistoupili?

Právní základ toho nároku je jednoznačný. Šance, že se u soudu to podaří vysvětlit, je velice vysoká. Pokud jde o případnou obranu cestovní kanceláře spočívající v tvrzení, že zákazník uzavřel dohodu, jejímž předmětem bylo přijetí tohoto voucheru, a s ohledem na dohodu a dispozitivní ujednání mezi stranami, jde o dohodu platnou, je nutné připomenout, že zákazníkem je spotřebitel, který je zákonem chráněn a který při přijetí této „dohody“ byl ze strany cestovky uveden v omyl, v důsledku čehož je taková dohoda nezákonná, a tedy nezákonný je též voucher pod touto dohodou vydaný

Je možné využít institut hromadné žaloby?

Pro takové nároky by byl vhodný institut hromadné žaloby, ale v Česku ho není možné zatím využít.

O jaké cestovní kanceláře jde?

Na naši kancelář se obracejí nejčastěji klienti cestovní kanceláře Blue Style.

Blue Style ale deklaroval že proplatil všechny lex vouchery. Znamená to, že jde pouze o část klientů, kterým se peníze vrátí?

Ano, také jsem to zaznamenal. Blue Style ale od začátku tvrdí, že naprosté většině svých klientů dal své Travel Safe vouchery. Mají tedy dvě skupiny klientů. Té výrazně menší vrátili peníze a šéf cestovky jim podle oficiálního vyjádření poděkoval za podporu v těžkých časech, a pak je tu druhá skupina – ta větší, které cestovka jejich peníze vyplatit nechce.

Reakce CK Blue Style

„I v době, kdy jsme klientům nabízeli možnost vybrat si mezi Poukazem ‚lex voucher‘ a naším poukazem TravelSafe+, volila většina z nich poukaz TS+. Seznámili se se všemi podmínkami a logicky pak uzavřeli, že Blue Style učinila vůči svým zákazníkům mimořádné gesto podpory, které na trhu cestovního ruchu nemá obdoby,“ odmítá kritiku mluvčí cestovky Ilona Topolová.

Podle ní už drtivou většinu poukazů klienti Blue Style uplatnili. Zbývající desetině voucherům pak cestovka prodloužila platnost do října 2022.

Doporučované